Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27289
Author: Πραδάκη, Δήμητρα
Title: Διερεύνηση απόψεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τα εργαστήρια δεξιοτήτων 21ου αιώνα
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή
Supervisor: Βαλκάνος, Ευθύμιος
Abstract: Τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων 21+» που εισήχθησαν φέτος στο επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου παρουσιάζουν έντονο ερευνητικό ενδιαφέρον τόσο για τους/τις εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες όσο και για την εκπαιδευτική κοινότητα. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα που στοχεύει μέσα από διάφορες θεματικές ενότητες να καλλιεργήσει και να αναπτύξει δεξιότητες απαραίτητες για τον 21ο αιώνα. Μέσω της παρούσας διπλωματικής εργασίας γίνεται προσπάθεια διερεύνησης των απόψεων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχεδιασμό, την εισαγωγή, την εφαρμογή της καινοτόμου δράσης των εργαστηρίων δεξιοτήτων αλλά και την προσφερόμενη επιμόρφωση του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής). Το ερευνητικό εργαλείο συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκε είναι το ερωτηματολόγιο και το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 164 εκπαιδευτικοί κυρίως από τη Θεσσαλονίκη, την Πέλλα και το Βόλο. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί κρίνουν την επιμόρφωση που έλαβαν λίγο πρακτική και θεωρούν το σχεδιασμό της δράσης πρόχειρο και βιαστικό. Πιστεύουν πως δε λήφθηκαν υπόψη ούτε οι ανάγκες ούτε οι απόψεις τους για το σχεδιασμό του προγράμματος, ενώ φάνηκε να μη συμφωνούν να οργανώνονται οι δράσεις των εργαστηρίων δεξιοτήτων ως ξεχωριστό διδακτικό αντικείμενο αφού παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με την ευέλικτη ζώνη. Φαίνεται να αναγνωρίζουν την ανάγκη επιμόρφωσής τους για την υλοποίηση των νέων δράσεων και τη σημαντικότητα της ικανότητας χρήσης του Η/Υ. Ακόμη, υποστηρίζουν πως τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών/τριών τους βελτιώθηκαν λίγο από την εφαρμογή του προγράμματος, ενώ πιστεύουν ότι οι ίδιοι/ες αποκόμισαν οφέλη από αυτό. Αξιολογούν πολλούς τους 4 υποχρεωτικούς θεματικούς κύκλους διδασκαλίας, εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους τόσο για τη λεπτομερή καταγραφή των δράσεων και τη γραφειοκρατία που συνεπάγεται όσο και για τον προτεινόμενο τρόπο αξιολόγησης των μαθητών/τριών που περιλαμβάνει μία τετραβάθμια κλίμακα ικανότητας. Τέλος, δηλώνουν πως δεν έλαβαν καμία ενημέρωση για τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Οι συσχετίσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω του SPSS δείχνουν πως περισσότερο άγχος και πίεση για τη διεκπεραίωση του προγράμματος βίωσαν οι γυναίκες εκπαιδευτικοί καθώς και οι νεότεροι σε ηλικία εκπαιδευτικοί. Επιπλέον, οι σχετικά νέοι σε ηλικία εκπαιδευτικοί δείχνουν να εναντιώνονται εντονότερα στην προτεινόμενη αξιολόγηση, ενώ οι εκπαιδευτικοί με τα περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας δεν επιθυμούν σε μεγάλο βαθμό τα εργαστήρια δεξιοτήτων να αποτελούν ξεχωριστό διδακτικό αντικείμενο.
Keywords: Δεξιότητες
Καινοτόμο πρόγραμμα
Αναλυτικό πρόγραμμα δημοτικού σχολείου
Διδακτικό αντικείμενο
Επιμόρφωση
Σχεδιασμός
Εφαρμογή
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PradakiDimitraMsc2022.pdf9.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons