Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/24321
Author: Βλάχου, Φραγκίσκη
Title: Η εκπαιδευτική ηγεσία απέναντι στο φαινόμενο της ομοφοβίας. Μια φαινομενολογική διερεύνηση στάσεων και απόψεων διευθυντών σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Δυτικής Θεσσαλονίκης
Date Issued: 2020
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Μακρής, Σπυρίδων
Abstract: Η παρούσα εργασία επιχειρεί να τοποθετήσει την εκπαιδευτική ηγεσία απέναντι στο φαι-νόμενο της ομοφοβίας. Αξιοποιώντας την Ερμηνευτική Φαινομενολογική Ανάλυση ζητή-θηκε από τέσσερις ηγέτες διευθυντές σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Δυτική Θεσσαλονίκη η ερμηνεία του φαινομένου, και αναζητήθηκε ο τρόπος με τον οποίο αυτό μετουσιώνεται σε ομοφοβικό σχολικό εκφοβισμό. Σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία το αίτημα της κοινωνικής δικαιοσύνης και της εκπαιδευτικής συμπερίληψης και η ανάγκη μιας ηθικής εκπαιδευτικής ηγεσίας είναι τώρα πιο επίκαιρα από ποτέ, οι μαθητές που είναι ή θεωρούνται ομοφυλόφιλοι φαίνεται ότι εξαιρούνται από αυτήν τη διαδικασία, εφόσον αποσιωπούνται αδυνατώντας να επιτελέσουν ελεύθερα την σεξουαλική τους ταυ-τότητα. Σύμφωνα με τις απόψεις των συμμετεχόντων, οι κοινωνικές διαστάσεις του φαινο-μένου μεταφράζονται σε ενδοσχολικό ομοφοβικό κλίμα. Οι συμμετέχοντες, διαμέσου των βιωμένων εμπειριών τους, το αναγνωρίζουν και, αντιλαμβανόμενοι την ηθική διάσταση του ρόλου τους, φαίνονται πρόθυμοι να ανταποκριθούν θετικά στην έκκληση για βοήθεια και να προστατέψουν τους μαθητές μέλη της σεξουαλικής κοινότητας από περιστατικά βίας, απομόνωσης και περιθωριοποίησης αφενός, και αφετέρου να καλλιεργήσουν στο σύνολο των μαθητών την αξία του σεβασμού και την δεκτικότητα σε θέματα διαφορετικότητας. Ωστόσο, η απουσία σαφούς θεσμικού πλαισίου, η έλλειψη επιμορφωτικών δράσεων σχετικά με ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού και η απουσία αναφορών σε θέματα σεξουαλικής έκφρασης στα σχολικά εγχειρίδια καθιστούν το ζητούμενο ενός συμπεριληπτικού, κοινωνικά δίκαιου σχολείου ανικανοποίητο.
This paper explores the ways of how educational leadership understand and respond to homophobia. Utilizing the Interpretive Phenomenological Analysis, four leaders- principals of secondary schools in Western Thessaloniki were asked to interpret the phenomenon, and the way in which it is transformed into homophobic school bullying. At a time when the demand for social justice and educational inclusion as well as the need for ethical educational leadership is now more relevant than ever, students who are or presumed homosexuals seem to be excluded from this process, as if they are silenced and unable to perform freely their sexual identity. According to the participants, the social dimensions of the phenomenon translate into in-school homophobic climate. Participants, through their lived experiences, recognize it and, realizing the ethical dimension of their role, seem willing to respond positively to the call for help and to protect students of sexual community from incidents of violence, isolation and marginalization and to cultivate in all students the value of respect and receptivity to issues of diversity. However, the lack of a clear institutional framework, educational activities on sexual orientation issues and specific references to sexual expression in school textbooks make the demand for an inclusive, socially just school clearly unsatisfied.
Keywords: Ομοφοβία
Εκπαιδευτική ηγεσία
Ηθική ηγεσία
Κοινωνική δικαιοσύνη
Εκπαιδευτική συμπερίληψη
Φαινομενολογία
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2020
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VlachouFragiskiMsc2020.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons