Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/14582
Συγγραφέας: Φέκα, Βιργινία
Τίτλος: Στρατηγικές ομάδες στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία.
Αλλοι τίτλοι: Strategic groups in the Greek dairy industry.
Ημερομηνία Έκδοσης: 2010
Τμήμα: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Οικονομική Επιστήμη (ΔΠΜΣ-ΟΕ)
Επόπτης Καθηγητής: Ξουρής, Δημήτριος
Περίληψη: Με την παρούσα διατριβή επιχειρείται η ανάδειξη ενός θεωρητικού πλαισίου, για τον εντοπισμό στρατηγικών ομάδων σε έναν -οποιονδήποτε- οικονομικό κλάδο ανάπτυξης επιχειρησιακών δραστηριοτήτων. Η εκτενής και σε βάθος ανάλυση των θεωρητικών πλαισίων, κατέληξε σε ένα νέο ισχυρισμό-προσέγγιση εντοπισμού στρατηγικών ομάδων, στηριζόμενο ουσιαστικά σε δυο προϋπάρχοντα θεωρητικά μοντέλα: αυτό του Porter και εκείνο των Mascarenhas και Aaker. (1989). Ο ισχυρισμός που προκύπτει στην παρούσα διατριβή είναι ότι θα ήταν ασφαλέστερος ο προσδιορισμός έγκυρων στρατηγικών ομάδων, όταν οι δυο αυτές προσεγγίσεις ταυτίζονται: δηλαδή όταν οι παράγοντες που οδηγούν σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα (κατά την προσέγγιση του Porter) είναι ταυτόχρονα και οι παράγοντες που ορίζουν φραγμούς κινητικότητας (κατά την προσέγγιση των Mascarenhas και Aaker). Η έρευνα και σε βάθος ανάλυση των θεωρητικών αυτών προσεγγίσεων, κατέληξε στη δημιουργία 6 θεωρητικών υποθέσεων, οι οποίες προέκυψαν διαδοχικά, καθώς αναλύονταν τα δυο επιλεχθέντα θεωρητικά μοντέλα παράλληλα. Έτσι, εμβαθύνοντας σταδιακά στη μελέτη τους και υποστηρίζοντας βιβλιογραφικά την πρώτη υπόθεση προέκυψε η δημιουργία της δεύτερης, η ανάλυση της οποίας οδήγησε στη δημιουργία της τρίτης, και αυτή της τέταρτης, μέχρι που ολοκληρώθηκε η ερευνητική αναζήτηση με την έκτη υπόθεση Τέλος, ερευνήθηκε η πρακτική εφαρμογή του προτεινόμενου νέου θεωρητικού μοντέλου στον κλάδο της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας. Επιλέχθηκαν οι μεταβλητές εκείνες που προτείνονται βάσει του νέου μοντέλου και ερευνήθηκε η συμπεριφορά των επιχειρήσεων του κλάδου διαχρονικά, για να διαπιστωθεί η εγκυρότητα των στρατηγικών ομάδων. Η διαδικασία επαναλήφθηκε και σε δεύτερη χρονική περίοδο με χρονική απόσταση σημαντική, για να διαπιστωθεί το κατά πόσο θα μπορούσε το προτεινόμενο μοντέλο να παρακολουθήσει την εξέλιξη των ανταγωνιστικών συνθηκών μέσα στον κλάδο. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ικανοποιητικά. Μπορούμε έτσι να καταλήξουμε στο συμπέρασμα, ότι με την εφαρμογή του προτεινόμενου αυτού μοντέλου, μπορούμε να οδηγηθούμε στη διαμόρφωση στρατηγικών ομάδων σε ένα βιομηχανικό κλάδο, διασφαλίζοντας σχετική σταθερότητα διαχρονικά, τηρώντας πάντα το πλαίσιο που τίθεται από το μοντέλο.
The purpose of the current thesis is to promote a theoretical model for identifying strategic groups in an industry. The in-depth and extensive analysis of the theoretical frameworks resulted in a new argument / approach to identify strategic groups, based essentially on two pre-existing theoretical models: Porter's model and Mascarenhas & Aaker approach (1989). Claim arising in this thesis is that it would be safer to identify valid strategic groups when these two approaches are identical: in that, the factors that lead to competitive advantage (according to Porter's approach) are simultaneously the factors that determine mobility barriers within the industry (Mascarenhas & Aaker approach). The survey and in-depth analysis of these theoretical approaches, came out with 6 assumptions, which resulted progressively, as the two chosen theoretical models were analyzing in parallel. So, deepening gradually their studying, and supporting (with basis in literature) the first hypothesis, the creation of the second one occurred, the analysis of which leaded to the third, and then to the fourth, till the completion of the searching questions with the sixth hypothesis. Finally the implementation of the suggested theoretical model considered necessary, in order to check the potential of the model. The appropriate variables (according to the model), had been chosen, in order to investigate the enterprises' behavior within the industry during the years, and hence to verify the validity of the strategic groups that had been identified. The procedure was repeated in a second period with a significant time lag, to determine whether the proposed model could follow the changing conditions of competition within the industry. The results of the survey were quite satisfied. Hence we come up with the conclusion that the implementation of the suggested model could lead to the configuration of strategic groups within an industry, that can be considered as reliable and stable over the years, as long as the procedure is followed.
Λέξεις Κλειδιά: Στρατηγική ομάδα
Φραγμοί κινητικότητας
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Σταθερότητα ομάδων
Διαχρονικότητα ομάδων
Ομοιότητα επιχειρήσεων
Ανταγωνισμός
Strategic groups
Mobility barriers
Competitive advantage
Group stability
Group's duration
Enterprise similarity
Competition
Πληροφορίες: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2011.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 242-263).
011/2010
Εμφανίζεται στις Συλλογές:ΔΠΜΣ Οικονομική Επιστήμη (Δ)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
PhekaVirginia_license.pdfΔήλωση αποδέσμευσης (Ελεγχόμενη πρόσβαση)246.03 kBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα
PhekaVirginiaPhd2011.pdf3.6 MBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Τα τεκμήρια στην ΨΗΦΙΔΑ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, εκτός αν αναφέρεται κάτι διαφορετικό.