Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/29611
Author: Μεταξιώτης, Δημήτριος
Title: Διερεύνηση της επίδρασης των συμπεριφορικών οικονομικών στον εμβολιασμό κατά της COVID-19
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας
Supervisor: Χατζηδημητρίου, Ιωάννης
Abstract: Για την μείωση της διστακτικότητας έναντι του εμβολίου και την αύξηση των εμβολιασθέντων κατά της COVID-19 έχουν χρησιμοποιηθεί διάφορες μέθοδοι. Μεταξύ αυτών και τα συμπεριφορικά οικονομικά που βαζίζονται στην αρχιτεκτονική των επιλογών και επιδιώκουν με κατάλληλες ωθήσεις (nudges) το επιθυμητό αποτέλεσμα. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αξιολογήσει την επίδραση του «nudging» στον εμβολιασμό κατά της COVID-19. Έλαβαν μέρος 194 φοιτητές (89 άνδρες, 105 γυναίκες) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας οι οποίοι απάντησαν σε ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο. Οι συμμετέχοντες δέχθηκαν τυχαία ώθηση που περιείχε είτε ένα θετικό μήνυμα είτε ένα αρνητικό μήνυμα σχετικά με τον εμβολιασμό και τις συνέπειες της COVID-19. Έγινε στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων με περιγραφική στατιστική, διερευνητική παραγοντική ανάλυση και ανάλυση διακύμανσης επαναλαμβανόμενων μετρήσεων. Τα αποτελέσματα πριν την παρέμβαση έδειξαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα. Συγκεκριμένα οι άνδρες θεωρούν επαρκή την ενημέρωση για την πανδημία και εμπιστεύονται το εμβόλιο για προστασία, ενώ οι γυναίκες επηρεάζονται ψυχολογικά απο την πανδημία. Οι άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες είναι κατηγορηματικά εναντίον της δοξασίας ότι δεν υπάρχει κορωνοιός και θεωρούν ότι είναι πιθανή η μετάδοση σε άτομα του στενού περιβάλλοντος. Το θετικό nudgingεπέτεινε την σημασία της ενημέρωσης για τον εμβολιασμό και ενίσχυσε την άποψη ότι δεν υπάρχουν εμβόλια με μηδενικές ανεπιθύμητες ενέργειες. Το αρνητικό nudging αύξησε την πρόθεση για παρότρυνση για εμβολιασμό συνομήλικου. Στις περισσότερες μεταβλητές που εξετάστηκαν υπήρχε τάση για βελτίωση και με τις δύο ωθήσεις. Η μελέτη μας αφορούσε νέα άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου. Το nudgingμε τα συγκεκριμένα μηνύματα και τις ωθήσεις που χρησιμοποιήθηκαν βοηθά στην συνειδητοποίηση της σοβαρότητας της COVID-19 και ενισχύει την πρόθεση για εμβολιασμό. Ενδεχομένως ο συνδυασμός μιας ώθησης με διπλό μήνυμα, θετικό και αρνητικό, θα ήταν περισσότερο αποτελεσματικός.
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MetaxiotisDimitriosMsc2023.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons