Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/29304
Author: Πατσίδου, Αναστασία
Title: Παρεμβατικά προγράμματα για την ενίσχυση της παραγωγής επιχειρηματολογικών κειμένων από μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – υπερκινητικότητα ή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Αγαλιώτης, Ιωάννης
Abstract: Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία είχε ως σκοπό να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα παρεμβατικών προγραμμάτων, τα οποία εφαρμόστηκαν σε μαθητές με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα ή Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, προκειμένου να ενισχυθούν οι δεξιότητες παραγωγής γραπτών επιχειρηματολογικών κειμένων. Ειδικότεροι στόχοι της συγκεκριμένης βιβλιογραφικής ανασκόπησης αποτέλεσαν η συλλογή και ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων, η εμβάθυνση στα επιμέρους μεθοδολογικά τους στοιχεία και η τυχόν επίδραση άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων. Από την έρευνα προέκυψαν 19 μελέτες, οι οποίες πληρούσαν τα προκαθορισμένα κριτήρια, και είχαν διεξαχθεί την τελευταία περίπου εικοσιπενταετία (1997-2021). Πραγματοποιήθηκε μία σφαιρική ανάλυση των συμπεριλαμβανομένων μελετών, η οποία σχετιζόταν με τον τρόπο που σχεδιάστηκε κάθε παρεμβατικό πρόγραμμα, τα στάδια δηλαδή που ακολούθησε, τα χαρακτηριστικά και την ηλικία των συμμετεχόντων, τις δεξιότητες γραπτού λόγου που καλλιεργήθηκαν, τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές και, τέλος, τα αποτελέσματα. Έπειτα, λοιπόν, από ανάλυση των παραπάνω, και αναφορικά με τα ερευνητικά ερωτήματα της εργασίας προέκυψαν τα εξής: 1) όλες οι παρεμβάσεις διέθεταν 8-9 βασικά μεθοδολογικά χαρακτηριστικά, 2) φαίνεται πως ήταν αποτελεσματικές, καθώς παρουσιάστηκε στατιστικά σημαντική διαφορά βελτίωσης των μαθητών ανάμεσα στον προκαταρκτικό έλεγχο και στο στάδιο της διδασκαλίας ή στο στάδιο του δεύτερου βασικού ελέγχου, 3) οι ομοιότητες μεταξύ των διδακτικών προγραμμάτων σχετίζονται με τη διεξαγωγή προκαταρκτικού ελέγχου πριν την έναρξη κάθε παρέμβασης και με την αξιοποίηση των ίδιων στρατηγικών στο προ-συγγραφικό και συγγραφικό στάδιο ενώ οι διαφορές με την ύπαρξη ομάδας ελέγχου και τα προκαθορισμένα κριτήρια αξιολόγησης, 4) τα αποτελέσματα δε φαίνεται να διαφοροποιούνται από περιβαλλοντικούς παράγοντες ή από τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων. Τέλος, διαφαίνεται πως οι μαθητές με Δ.Ε.Π.Υ. ή με Ε.Μ.Δ. μπορούν να συνυπάρξουν στα παρεμβατικά προγράμματα και να επωφεληθούν από τη συμμετοχή τους σε αυτά. Βασικό είναι να μελετηθούν περαιτέρω οι δεξιότητες των μαθητών με Δ.Ε.Π.Υ. και να εφαρμοστούν στοχευμένα παρεμβατικά προγράμματα.
Keywords: Δ.Ε.Π.Υ.
Ε.Μ.Δ.
Γραπτός λόγος
Επιχειρηματολογικά κείμενα
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PatsidouAnastasiaMsc2023.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons