Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/29226
Author: Καψάλη, Βασιλική
Title: Η επίδραση της εξάσκησης της ενσυνειδητότητας στην πρόσληψη μηνυμάτων από βίντεο βινιέτα ατόμου με κινητικές αναπηρίες
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή
Supervisor: Βαρσάμης, Παναγιώτης
Abstract: Ο άνθρωπος έχει την εγγενή τάση να κυνηγάει την ολοκλήρωση του μέσω της ικανοποίησης βασικών ψυχολογικών αναγκών. Συχνά, τα άτομα με αναπηρία δεν λαμβάνουν αρκετή υποστήριξη στην προσπάθεια τους αυτή και οι ανάγκες τους δεν αναγνωρίζονται επαρκώς από τους εκπαιδευτικούς. Η επίδραση της ενσυνειδητότητας στο εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι ένα θέμα που μελετάται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, καθώς η εξάσκηση της μπορεί να αυξήσει την καταστασιακή ενσυνειδητότητα των εκπαιδευτικών και δύναται να επιδράσει στην ικανότητα τους να αναγνωρίζουν τις βασικές ψυχολογικές ανάγκες των μαθητών τους και στην επιλογή πιο ενδογενών εκπαιδευτικών στόχων, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερη ενσυναίσθηση. Βασισμένη στη Θεωρία Βασικών Ψυχολογικών Αναγκών και λαμβάνοντας υπόψη τους Προσανατολισμούς Αιτιότητας, η παρούσα ερευνητική εργασία αποσκοπεί να ερευνήσει την επίδραση της καταστασιακής ενσυνειδητότητας στην πρόσληψη μηνυμάτων από την παρακολούθηση μίας βίντεο βινιέτας που παρουσιάζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στην εκπαίδευση και αποκατάσταση του ένα άτομο με Εγκεφαλική Παράλυση (ΕΠ), έπειτα από μία σύντομη παρέμβαση ενσυνειδητότητας. Φοιτητές παιδαγωγικών σχολών που χωρίστηκαν σε πειραματική και ομάδα ελέγχου συμμετείχαν στην έρευνα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μία σύντομη παρέμβαση ενσυνειδητότητας μπορεί να αυξήσει την καταστασιακή ενσυνειδητότητα και να οδηγήσει τους συμμετέχοντες να αναγνωρίσουν την βασική ψυχολογική ανάγκη του εφήβου της βίντεο βινιέτας για συσχέτιση με τους άλλους. Η παρέμβαση στην πειραματική ομάδα δεν είχε σημαντικά αποτελέσματα στην αναγνώριση των βασικών ψυχολογικών αναγκών για αυτονομία και ικανότητα, στην αύξηση της ενσυναίσθησης και στην υιοθέτηση πιο ενδογενών στόχων από την ομάδα ελέγχου. Παρουσιάζεται επεξήγηση των αποτελεσμάτων και περιορισμοί της έρευνας. Επιπλέον προτείνονται συστάσεις για μελλοντικές έρευνες που πιθανώς να οδηγήσουν σε μεγαλύτερες συσχετίσεις μεταξύ των μεταβλητών. Λέξεις κλειδιά: Θεωρία του Αυτοκαθορισμού, Θεωρία Βασικών Ψυχολογικών Αναγκών, Θεωρία Προσανατολισμών Αιτιότητας, Ενσυνειδητότητα, Ενσυναίσθηση, Εκπαιδευτικοί στόχοι, Εγκεφαλική Παράλυση Abstract Humans have an inherent tendency to pursue fulfillment through the satisfaction of basic psychological needs. Many times, people with disabilities do not receive support in this endeavor and their needs are not sufficiently recognized by teachers. The effect of mindfulness in the educational environment is a topic that has been increasingly studied in recent years, as its practice can increase teachers' state mindfulness and can influence their ability to recognize their students’ basic psychological needs and adopt more intrinsic educational goals, while exhibiting greater empathy at the same time. Based on Basic Psychological Needs Theory and considering Causal Orientations, this research paper aims to investigate the effect of state mindfulness on message processing after watching a video vignette that presents the challenges faced in the education and rehabilitation of a person with Cerebral Palsy (CP), after they have participated in a brief mindfulness intervention. Students of Education faculties, divided into an experimental and a control group, participated in the research. The results showed that a brief mindfulness intervention can increase state mindfulness and lead participants into the recognition of the basic psychological need of relatedness of the adolescent presented in the video vignette. The intervention in the experimental group had no significant effects on the recognition of basic psychological needs for autonomy and competence, on increasing empathy, and on adopting more intrinsic goals than the control group. An explanation of the results and limitations of the research are presented. In addition, recommendations for future research that may lead to greater correlations between variables are suggested. Key words: Self-Determination Theory, Basic Psychological Needs Theory, Causality Orientations Theory, Mindfulness, Empathy, Instructional Goals, Cerebral Palsy
Keywords: Θεωρία του Αυτοκαθορισμού
Θεωρία Βασικών Ψυχολογικών Αναγκών
Θεωρία Προσανατολισμών Αιτιότητας
Ενσυνειδητότητα
Ενσυναίσθηση
Εκπαιδευτικοί στόχοι
Εγκεφαλική Παράλυση
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KapsaliVasilikiMsc2023.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons