Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/29141
Author: Σταμπουλτζή, Σωτηρία Ανδρομάχη
Title: H σχέση της συναισθηματικής νοημοσύνης με την ικανοποίηση των βασικών ψυχολογικών αναγκών των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με την Θεωρία του Αυτοπροσδιορισμού
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία
Supervisor: Πλατσίδου, Μαρία
Abstract: Η θεωρία του αυτοπροσδιορισμού αναφέρεται στα κίνητρα και στους προσωπικούς στόχους που θέτει το άτομο. Η συγκεκριμένη θεωρία εξηγεί τους λόγους για τους οποίους τα άτομα ενεργούν με συγκεκριμένους τρόπους αλλά και τι επιθυμούν να πετύχουν με τις πράξεις και τη συμπεριφορά τους. Για να μπορέσει το άτομο να γνωρίσει τους λόγους για τους οποίους επιλέγει να δρα με τον εκάστοτε τρόπο, ικανοποιεί τρεις βασικές ψυχολογικές ανάγκες: την αυτονομία, την ικανότητα και το αίσθημα του «ανήκειν». Με τον όρο Συναισθηματική Νοημοσύνη αναφερόμαστε στην ικανότητα του ατόμου να αντιλαμβάνεται, να χρησιμοποιεί, να αξιολογεί και να διαχειρίζεται τις πληροφορίες που αφορούν τα συναισθήματα. Στην παρούσα έρευνα εξετάζεται η σχέση της ικανοποίησης Βασικών Ψυχολογικών Αναγκών με την Συναισθηματική Νοημοσύνη των Εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Επίσης μελετάται ποιος είναι ο βαθμός ικανοποίησης των αναγκών και ποια είναι η επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών των συμμετεχόντων στην ικανοποίηση των βασικών αναγκών του. Τα δεδομένα της έρευνας συλλέχθηκαν μέσω ηλεκτρονικής φόρμας ερωτηματολογίου, δείγμα 152 Εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου - Μαρτίου 2023. Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε δύο ερευνητικά εργαλεία: α) το Wong Law Emotional Intelligence Scale για τη μέτρηση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και β) το Basic Psychological Need Satisfaction at Work Scale για την μέτρηση της ικανοποίησης των Βασικών Ψυχολογικών αναγκών. Τα αποτελέσματα έδειξαν χαμηλή θετική συσχέτιση μεταξύ του συνόλου της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και της ικανοποίησης των Βασικών Ψυχολογικών Αναγκών. Ως εκ τούτου, προτείνεται να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν προγράμματα για τη διατήρηση της υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών και ταυτόχρονα προτείνεται η δημιουργία κατάλληλων βιωματικών επιμορφώσεων και παρεμβάσεων με στόχο την εμβάθυνση των εκπαιδευτικών στην κατανόηση των συναισθημάτων και στην διαχείριση των βασικών ψυχολογικών αναγκών.
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία (Πρώην ΠΜΣ Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
StampoultziSotiriaAndromachiMsc2023.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons