Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/28822
Author: Στίγκα, Αναστασία
Title: Promoting learning through active interaction (PLAI) και routes for Learning (RfL): μία συγκριτική βιβλιογραφική ανασκόπηση της εφαρμογής τους σε άτομα με βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Η αξιολόγηση και η διδασκαλία μαθητών με βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες αποτελεί μεγάλη πρόκληση καθώς υπάρχει μεγάλη έλλειψη σταθμισμένων εργαλείων. Το Πρόγραμμα Προώθησης της Μάθησης δια μέσου της Ενεργού Αλληλεπίδρασης (Promoting Learning Through Active Interaction – PLAI) και το Routes for Learning (RfL), είναι δύο εργαλεία που απευθύνονται στη συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα. Γι’ αυτό τον λόγο σκοπός της παρούσας εργασίας μια ανασκόπηση των μελετών που εφάρμοσαν τα προαναφερθέντα εργαλεία, σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους, καθώς και την αποτελεσματικότητά τους. Στην παρούσα εργασία πραγματοποιήθηκε συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση μέσα από επτά ηλεκτρονικές μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιώντας λέξεις κλειδιά. Βρέθηκαν 35 έρευνες, (22 για το PLAI, και 13 για το RfL). Μετά από τη μελέτη των ερευνών αυτών, με τη χρήση κριτηρίων συμπερίληψης, επιλέχτηκαν οκτώ μελέτες που πληρούσαν τα κριτήρια αυτά, τέσσερις για το κάθε εργαλείο. Βρέθηκε ότι και τα δύο εργαλεία εστιάζουν στον προσδιορισμό των δυνατοτήτων των παιδιών μέσα από την τεχνική της άμεσης παρατήρησης χωρίς να θέτουν στο επίκεντρο τις αδυναμίες τους και έτσι, καθίστανται οι εκπαιδευτές ικανοί να εντοπίσουν και να κατανοήσουν τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις των μαθητών με βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες. Από τη μία πλευρά, το PLAI δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην παρατήρηση των φυσικών αντιδράσεων του φροντιστή, ενώ το RfL βοηθά το προσωπικό να προσεγγίσει με μεγαλύτερη σιγουριά και ενθουσιασμό τα παιδιά, καθώς εκτιμά άμεσα την πρόοδο των μαθητών. Ένα ακόμα κοινό πλεονέκτημα των δύο εργαλείων είναι το ότι είναι κατάλληλα για εκπαιδευτές με διαφορετικά εκπαιδευτικά υπόβαθρα. Ως μειονεκτήματα των εργαλείων καταγράφηκαν η δυσκολία καταγραφής ορισμένων πληροφοριών, και η έλλειψη σαφήνειας ως προς το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται σε ορισμένα σημεία των εργαλείων. Όσον αφορά στην αποτελεσματικότητά τους, φάνηκε πως και τα δύο εργαλεία ανταποκρίνονται στο σκοπό τους- εκτιμούν τα άτομα με βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες, και συνδέονται με καθημερινές δραστηριότητες, βοηθώντας τα παιδιά να γίνουν πιο ενεργά και ανεξάρτητα. Ακόμα, συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση φροντιστών και επαγγελματιών- εστιάζοντας στις δυνατότητες των παιδιών και στην αύξηση της αποδοτικότητας επαγγελματιών και φροντιστών. Τέλος, βοηθούν στον καλύτερο προσδιορισμό των επιθυμιών και αναγκών των παιδιών. Συμπερασματικά, η χρήση τόσο του PLAI, όσο και του RfL, φάνηκε ότι βοηθάει στην εκτίμηση των αναγκών, επιθυμιών και προτιμήσεων των ατόμων με βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες, βοηθώντας τα έτσι να γίνουν σταδιακά πιο ενεργά και ανεξάρτητα. Τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας είναι ενθαρρυντικά για την υποστήριξη ατόμων με βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες, καθώς τα δύο εργαλεία μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτές να εστιάσουν είναι στον καλύτερο προσδιορισμό και ενίσχυση των επικοινωνιακών και γνωστικών δεξιοτήτων των παιδιών.
Keywords: PLAI
Routes for learning
RfL
Severe and multiple disabilities
Βαριές ή/και πολλαπλές αναπηρίες
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
StigkaAnastasiaMsc2023.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons