Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27834
Author: | Καλογιαννάκη, Χρυσάνθη |
Title: | Η χρήση της τεχνολογίας ως υποστηρικτικός παράγοντας της γραφής |
Date Issued: | 2022 |
Department: | Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης |
Supervisor: | Βαρσαμής, Παναγιώτης |
Abstract: | Η παρούσα εργασία με τον τίτλο «Η χρήση της τεχνολογίας ως υποστηρικτικός παράγοντας της γραφής» πραγματεύεται τις εφαρμογές της υποστηρικτικής τεχνολογίας στην γραφή. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Πιο συγκεκριμένα, αναζητήθηκε σύγχρονη διεθνής βιβλιογραφία στις βάσεις δεδομένων Google Scholar, Academia, Eric, Scopus, Sciencedirect και στην βάση δεδομένων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Οι ενδεικτικές λέξεις - κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: «τεχνολογία και γραφή», «υποστηρικτική τεχνολογία», «δυσκολίες γραφής και υποστηρικτική τεχνολογία», «εργαλεία για τις δυσκολίες γραφής», «εργαλεία δυσγραφίας» στα αγγλικά «technology and writing», «supportive technology», «handwriting problems assistive technology», «writing disabilities tools», «dysgraphia tools». Από τα αποτελέσματα που προέκυψαν στις βάσεις δεδομένων, απορρίφθηκαν μελέτες πριν το 2010, καθώς και μελέτες, οι οποίες πραγματεύονταν εφαρμογές τις υποστηρικτικής τεχνολογίας για αναπηρίες ή δυσκολίες που δεν αφορούσαν την ικανότητα γραφής. Από την παρούσα εργασία προκύπτει, ότι η υποστηρικτική τεχνολογία (Υ.Τ) έχει ποικίλα και σημαντικά οφέλη για τους μαθητές, που έχουν προβλήματα στη γραφή. Με τη συνεχή και αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας σε κάθε τομέα, είναι εύλογη και η αντίστοιχη επαύξηση των οφελών που προκύπτουν από αυτήν. Πιο συγκεκριμένα, η αυτοαντίληψη των μαθητών σχετικά με τη γραφή και η αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας με τη χρήση των τεχνολογιών βελτιώνονται κατά την ολοκλήρωση μιας ακαδημαϊκής εργασίας. Σε μικρότερο βαθμό, η γραφή με τη βοήθεια Υ.T. φαίνεται να σχετίζεται με ελαφρώς λιγότερο άγχος στις εξετάσεις. Το σχολείο διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη διάθεση των Υ.Τ. και στους καλύτερους τρόπους χρήσης τους για τους μαθητές. Από την σύγχρονη διεθνή βιβλιογραφία προκύπτουν τρεις τύποι τεχνολογικής υποστήριξης σε περιβάλλοντα γραφής: Η χαμηλής τεχνολογία υποστήριξη, που αναφέρεται σε συσκευές χωρίς περίπλοκα ή μηχανικά χαρακτηριστικά που συνήθως είναι προσιτά και δεν απαιτείται κάποια εκπαίδευση για τη χρήση τους. Η μέσης τεχνολογίας υποστήριξη, η οποία φορά συσκευές που λειτουργούν ηλεκτρονικά ή με μπαταρία και ενδέχεται να απαιτείται κάποια εκπαίδευση για τη χρήση τους και τέλος η υψηλής τεχνολογίας υποστήριξη. Στην τελευταία ανήκουν οι πιο σύνθετες συσκευές ή εξοπλισμός που διαθέτουν ψηφιακά ή ηλεκτρονικά εξαρτήματα προηγμένης τεχνολογίας και απαιτούν ειδική εκπαίδευση για την χρήση τους. Σε αυτό το πλαίσιο, αναλόγως του ρόλου των μαθητών και του εκπαιδευτικού η υποστήριξη διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες. Στην Υποστήριξη Αποκατάστασης, όπου οι μαθητές αναλαμβάνουν την κυριότητα των υποστηρικτικών βοηθημάτων στη διαδικασία γραφής με την αρωγή του δάσκαλου, η Μαθησιακή Υποστήριξη, όπου οι μαθητές χρησιμοποιούν τα βοηθήματα για να εκπαιδευτούν στην τάξη στο επίπεδο της γραφής, καθώς και η Εκπαιδευτική Υποστήριξη, όπου ο δάσκαλος μοντελοποιεί τη χρήση τους στην τάξη για όλους τους μαθητές. Επομένως, αυτό που συνάγεται είναι ότι πλέον οι μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες γραφής μπορούν να έχουν στην «φαρέτρα» τους ένα σύνολο τεχνολογικών εργαλείων, εκ των οποίων θα επιλεχθούν τα πλέον κατάλληλα για την βέλτιστη αντιμετώπιση των δυσκολιών τους, είτε εξατομικευμένα είτε εντός του ευρύτερου σχολικού πλαισίου. |
Keywords: | Τεχνολογία και γραφή Υποστηρικτική τεχνολογία Δυσκολίες γραφής και υποστηρικτική τεχνολογία Εργαλεία για τις δυσκολίες γραφής Εργαλεία δυσγραφίας |
Information: | Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022. |
Rights: | Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές |
Appears in Collections: | ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KalogiannakiChrysanthiMsc2022.pdf | 1.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License