Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27817
Author: Φωτιάδης, Σταύρος
Title: Διερεύνηση απόψεων-αντιλήψεων των διευθυντικών στελεχών και των εκπαιδευτικών της β/βάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την αντιμετώπιση των συγκρούσεων και προβλημάτων σε σχολικές μονάδες.
Alternative Titles: A study of perceptions of the principals/deputy principals and teachers of secondary education on conflicts and problems resolution-management in school units.
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία
Supervisor: Βαλκάνος, Ευθύμιος
Γιαννούλη, Βασιλική
Αναστασίου, Αδάμος
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση των μεθόδων που επιλέγουν τα ηγετικά στελέχη και οι εκπαιδευτικοί των δημοσίων σχολείων Β/βάθμιας εκπαίδευσης των Π.Ε. Δράμας, Καβάλας και Ξάνθης για την αντιμετώπιση των οργανωτικών συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Η έρευνα ήταν ποσοτική και συμμετείχαν σε αυτήν 90 Διευθυντές / Υποδιευθυντές και 191 Καθηγητές. Για τη διεξαγωγή της χρησιμοποιήθηκαν τα στατιστικά εργαλεία ROCI-II (Rahim Organizational Conflict Inventory-II), form B και form C που έχουν δημιουργηθεί από τον Rahim M.A. Οι απαντήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα έγιναν αντικείμενο επεξεργασίας μέσω των στατιστικών προγραμμάτων SPSS και PSPP. Για τη στατιστική ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν περιγραφική στατιστική, έλεγχοι t ανεξαρτήτων δειγμάτων (t-Test), έλεγχοι ανάλυσης διακύμανσης (ANOVA) και έλεγχοι συσχέτισης (Pearson’s r). Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι τα ηγετικά στελέχη επιλέγουν περισσότερο τη μέθοδο της ενσωμάτωσης και λιγότερο τις μεθόδους του συμβιβασμού, της παραχώρησης και της αποφυγής, ενώ αποφεύγουν τη χρήση της κυριαρχικής μεθόδου. Οι καθηγητές, επίσης, επιλέγουν περισσότερο τη μέθοδο της ενσωμάτωσης και λιγότερο τις μεθόδους του συμβιβασμού, της αποφυγής και της παραχώρησης, ενώ και αυτοί αποφεύγουν τη χρήση της κυριαρχικής μεθόδου. Από τον έλεγχο t ανεξαρτήτων δειγμάτων προέκυψαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, και στις δύο κλίμακες, των ηγετικών στελεχών και των καθηγητών, αναφορικά με τις επιλογές των μεθόδων της παραχώρησης και του συμβιβασμού. Συγκεκριμένα, οι γυναίκες επιλέγουν περισσότερο τη μέθοδο της παραχώρησης και του συμβιβασμού απ’ ό,τι οι άνδρες. Από τον έλεγχο ανάλυσης διακύμανσης (ANOVA) προέκυψε ότι οι Καθηγητές με εκπαιδευτική υπηρεσία έως 10 έτη επιλέγουν περισσότερο τη μέθοδο του συμβιβασμού απ’ ό,τι οι συνάδελφοί τους με μεγαλύτερη εκπαιδευτική υπηρεσία και η διαφοροποίηση αυτή ήταν στατιστικά σημαντική. Ο έλεγχος συσχετίσεων (Pearson’s r) των ηγετικών στελεχών κατέδειξε στατιστικά σημαντική ισχυρή συσχέτιση της ηλικίας με τη διευθυντική υπηρεσία και μέτρια συσχέτιση της ηλικίας και της διδακτικής υπηρεσίας με τη διευθυντική υπηρεσία. Στατιστικά σημαντικές, μετρίου βαθμού, ήταν και οι συσχετίσεις μεταξύ των μεθόδων της αποφυγής και του συμβιβασμού με τη μέθοδο της παραχώρησης. Στον έλεγχο συσχετίσεων των καθηγητών προέκυψε στατιστικά σημαντική ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της ηλικίας και της διδακτικής υπηρεσίας, καθώς και άλλες στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις, χαμηλού ή αμελητέου βαθμού, μεταξύ των μεθόδων αντιμετώπισης των οργανωτικών συγκρούσεων.
The purpose of this research was to investigate the methods chosen by the leaders and teachers at the public secondary schools of the prefectures of Drama, Kavala, and Xanthi to deal with conflicts in the organizational school environment. The survey was quantitative and involved 90 Principals / Deputy Principals and 191 teachers. The statistical tools ROCI-II (Rahim Organizational Conflict Inventory - II) form B and form C, which were created by Rahim M. A., were used to conduct the research. The responses of the survey participants were processed through the statistical programs SPSS and PSPP. In the statistical analysis, descriptive statistics, independent samples t-tests, ANOVA tests and Pearson's r correlation tests were used. The results of the research showed that the leaders choose more the method of integration and less the methods of compromise, accommodation, and avoidance, while avoiding the use of the dominant method. The teachers also choose more the method of integration and less the methods of compromise, avoidance, and accommodation, while they also avoid the use of the dominant method. In the independent samples t-tests, statistically significant differences emerged between the two genders, on both scales, of the Principals / Deputy-Principals and the Teachers, regarding the choices of the accommodation and compromise methods. Specifically, women choose the accommodation and compromise methods more than men. From the analysis of variance (ANOVA) test, it emerged that teachers with up to 10 years of teaching experience choose the compromise method more than their colleagues with more teaching experience, and this differentiation was statistically significant. The Pearson's r correlation test of the leaders showed a statistically significant strong correlation of age with managerial experience and a moderate correlation of age and teaching experience with managerial experience. Statistically significant, of a moderate degree, were also the correlations between the methods of avoidance and compromise with the method of accommodation. In the correlation r test of the teachers, a statistically significant, strong correlation between age and teaching experience emerged, as well as other statistically significant, low, or negligible correlations between the methods of dealing with organizational conflicts.
Keywords: Σύγκρουση
Οργανωτικές συγκρούσεις
Πηγές – αιτίες οργανωτικών συγκρούσεων
Σχολικές συγκρούσεις
Διευθυντής
Σχολική διεύθυνση – ηγεσία
διαχείριση – επίλυση συγκρούσεων
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία (Πρώην ΠΜΣ Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FotiadisStavrosMsc2022.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons