Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27710
Author: | Ορφανίδου, Ελένη |
Title: | Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων σε μαθητές με ήπια προβλήματα συμπεριφοράς |
Date Issued: | 2022 |
Department: | Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση |
Supervisor: | Αγαλιώτης, Ιωάννης |
Abstract: | Τα προβλήματα συμπεριφοράς σχετίζονται στενά με ανεπαρκείς κοινωνικές δεξιότητες. Τα άτομα με ανεπαρκείς κοινωνικές δεξιότητες καταφεύγουν σε ανεπιθύμητες συμπεριφορές για να αποκτήσουν αυτό που θέλουν. Αυτό είναι πιο συνηθισμένο σε παιδιά με αποκλίνουσες συμπεριφορές σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους με φυσιολογικά αναπτυξιακά πρότυπα. Τα προβλήματα επικοινωνίας με τους συνομηλίκους που προκαλούνται από την έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων, η ελλιπής αποδοχή από τις ομάδες των συνομηλίκων τους, τα ανεπαρκή ακαδημαϊκά επιτεύγματα και τα προβλήματα συμπεριφοράς, όπως για παράδειγμα, η επιθετική συμπεριφορά εντός της τάξης, μπορεί να έχουν ως συνέπεια την περιθωριοποίηση των παιδιών αυτών και την ανάπτυξη μιας αίσθησης αποστροφής προς το σχολείο για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα. Οι κοινωνικές δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για το άτομο, καθώς επηρεάζουν το σύνολο των σχέσεων και δραστηριοτήτων που περιλαμβάνονται στην καθημερινότητά του. Συνεπώς, τα παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία, πρέπει να βρίσκονται σε ένα περιβάλλον, μέσω του οποίου θα έχουν την δυνατότητα να διδαχθούν και να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την διδασκαλία και την απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων ορισμένων ατόμων, κι δει των μαθητών με συμπεριφορικά προβλήματα. Το οικογενειακό περιβάλλον, η οικογενειακή κατάσταση, όπως η μονογονεϊκότητα, η κατάχρηση ουσιών και η κατάθλιψη - κυρίως από την μητέρα ενός παιδιού-, οι αναπτυξιακές και συμπεριφορικές διαταραχές, νευραναπτυξιακής φύσεως, εντάσσονται στους παράγοντες που επηρεάζουν τις κοινωνικές δεξιότητες. Ειδικά τα παιδιά που έχουν κάποιο είδος αναπτυξιακής διαταραχής χρειάζονται μεγαλύτερη προσοχή σε ό, τι αφορά την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων του, επειδή μπορεί να αντιμετωπίζουν γενικά προβλήματα ως προς την ανάπτυξη σχέσεων με άλλα άτομα, τα οποία οφείλονται στην διαταραχή. Στην παρούσα εργασία εξετάζεται η εκμάθηση των κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με ήπια προβλήματα συμπεριφοράς. Η μέθοδος που θα ακολουθήσει η εργασία είναι η συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση. Σκοπός της μελέτης είναι 3 να διερευνήσει την σχέση που υπάρχει μεταξύ των ήπιων διαταραχών της συμπεριφοράς και της διδασκαλίας και ανάπτυξης των κοινωνικών δεξιοτήτων από τα παιδιά που εμφανίζουν τα προβλήματα αυτά. Στο πλαίσιο αυτό, αναλύονται οι έννοιες των κοινωνικών δεξιοτήτων, η φύση τους, ο λόγος για τον οποίο αποτελούν εμπόδια για τα παιδιά με ήπια προβλήματα συμπεριφοράς αλλά και το πώς επηρεάζουν τις διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών εντός του σχολικού πλαισίου. Εν συνεχεία, επεξηγείται ο όρος «ήπια προβλήματα συμπεριφοράς», αιτιολογώντας πιθανούς λόγους εμφάνισης αυτών, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσονται οι τρόποι που μπορούν να αντιμετωπιστούν τέτοιου είδους ζητήματα. Επίσης, μελετώνται έρευνες, οι οποίες ασχολούνται με τον τρόπο που μπορεί να διδαχθούν οι κοινωνικές δεξιότητες σε μαθητές με ήπια προβλήματα συμπεριφοράς τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ αναφέρεται ο τρόπος αξιολόγησης και επιλογής των μελετών αυτών. |
Keywords: | Κοινωνικές δεξιότητες Ήπια προβλήματα συμπεριφοράς |
Information: | Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022. |
Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές |
Appears in Collections: | ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
OrfanidouEleniMsc2022.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License