Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/26761
Author: Μπούμπα, Ουρανία
Title: Η ανταπόκριση στη διδακτική παρέμβαση ως διαδικασία αναγνώρισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα μαθηματικά: συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση
Alternative Titles: Responsiveness to intervention as a process of recognizing specific learning disabilities in mathematics: systematic literature review
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Αγαλιώτης, Ιωάννης
Abstract: Η παρούσα μεταπτυχιακή μελέτη είχε ως στόχο τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση ως διαδικασία αναγνώρισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά. Σκοπός της συγκεκριμένης συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης ήταν να ανιχνεύσει, να μελετήσει και να συγκρίνει το ερευνητικό έργο που έχει πραγματοποιηθεί σχετικά με την ανταπόκριση στη διδακτική παρέμβαση ως διαδικασία αναγνώρισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά στην διεθνή βιβλιογραφία. Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε μία έρευνα στις εξής βάσεις δεδομένων: Google Scholar, Pubmed, Eric, Research Gate,Scopus,περιορίζοντας την έρευνα σε άρθρα χρονικής περιόδου από το 2001-2021, η οποία συμπληρώθηκε με αναζήτηση για επιπλέον σχετικά άρθρα μέσω βιβλιογραφικών παραπομπών. Συνολικά, επιλέχτηκαν 19 άρθρα για περαιτέρω μελέτη και διερεύνηση, σχετικά με την ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση ως διαδικασία αναγνώρισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά. Αποτελέσματα: Η ανάλυση των συμπεριλαμβανομένων άρθρων περιελάβανε διαφορετικές μεταβλητές ως προς τα εξής: τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές, τις μαθηματικές δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν, την διάρκεια και ένταση της παρέμβασης, την ηλικία του δείγματος και τα αποτελέσματα. Συνεπώς, οι περισσότερες έρευνες ανέδειξαν την αποτελεσματικότητα της ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση ως διαδικασία αναγνώρισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά, καθώς οι παρεμβάσεις ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικές και οι περισσότεροι μαθητές σημείωσαν σημαντικά πρόοδο σε διάφορες μαθηματικές δεξιότητες και κάποιοι, μάλιστα, κατάφεραν να ξεπεράσουν εντελώς τις δυσκολίες τους στα Μαθηματικά. Επιβεβαιώθηκαν, λοιπόν και τα τέσσερα διερευνητικά ερωτήματα που είχαν τεθεί στους στόχους της έρευνας, τα οποία ήταν τα εξής: 1)Διάκριση μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά από άλλους μαθητές με χαμηλή επίδοση μέσω του μοντέλου της ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση 2)Εμφάνιση ψευδών θετικών ή ψευδών αρνητικών αναγνωρίσεων μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά 3)Στάδια ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση στα οποία περνούν οι μαθητές και τελικά αναγνωρίζονται ως μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά 4)Δυσκολίες του κάθε σταδίου της ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση ως προς την ταυτοποίηση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά. Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι παρεμβάσεις στο πλαίσιο της ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση δεν λειτούργησαν αποτελεσματικά, καθώς δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς την πρόοδο των μαθητών που συμμετείχαν στην παρέμβαση (intervention group) και των μαθητών που αποτελούσαν την ομάδα ελέγχου (control group). Συμπέρασμα: Παρόλο που η πρόσφατη έρευνα έχει αρχίσει να συγκεντρώνει ευρήματα για την ανταπόκριση στη διδακτική παρέμβαση ως διαδικασία αναγνώρισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά, πολλά κενά παραμένουν στην προώθηση του συγκεκριμένου μοντέλου ιδιαίτερα στα Μαθηματικά, ως μέθοδος αξιολόγησης αλλά και αντιμετώπισης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά.
The aim of this postgraduate study was to investigate the effectiveness of responsiveness to intervention as a process of recognizing specific learning disabilities in Mathematics. The purpose of this systematic bibliographic review was to detect, study and compare the research work that has been carried out carried out on the responsiveness to intervention as a process of recognizing specific learning disabilities in Mathematics in the international literature. Method: A survey was conducted in the following databases: Google Scholar, Pubmed, Eric, Research Gate, Scopus, limiting the search to articles from 2001-2021, which was supplemented by a search for additional relevant articles through bibliographic references. In total, 19 articles were selected for further study and investigation, regarding the responsiveness to intervention as a process of recognizing specific learning disabilities in Mathematics. Results: The analysis of the included articles included different variables in terms of: educational approaches and strategies, mathematical skills cultivated, the duration and intensity of the intervention, the age of the sample and the results. Therefore, most research has shown the effectiveness of the responsiveness to intervention as a process of recognizing special learning difficulties in Mathematics, as the interventions were very effective and most students made significant progress in various mathematical skills and some even managed to completely overcome the their difficulties in Mathematics. The four exploratory questions that had been asked in the objectives of the research were therefore confirmed, which were the following: 1) Distinguish students with special learning difficulties in Mathematics from other low-achieving students through the model of responsiveness to intervention 2) Appearance of false positive or false negative identifications of students with special learning difficulties in Mathematics 3) Stages of responsiveness to intervention that students go through and are finally recognized as students with special learning disabilities in Mathematics 4) Difficulties of each stage of the responsiveness intervention in terms of the identification of the special learning disabilities in Mathematics. However, in some cases, the interventions in the context of responsiveness to intervention did not work effectively, as no statistically significant differences were found in the progress of the students who participated in the intervention group and the students who formed the control group. Conclusion: Although recent research has begun to gather findings on responding to teaching intervention as a process of identifying specific learning difficulties in Mathematics, many gaps remain in the promotion of this model, especially in Mathematics, as a method of assessment and dealing with special learning difficulties in Mathematics.
Keywords: Ανταπόκριση στη διδακτική παρέμβαση
Αξιολόγηση
Ταυτοποίηση
Παρέμβαση
Στάδια ανταπόκρισης στη διδακτική παρέμβαση
Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BoumpaOuraniaMsc2022.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons