Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/26759
Author: Καλογριά, Ευαγγελία
Title: Εμπειρίες μαθητών-φοιτητών με οπτική αναπηρία από τη συμπερίληψή τους στα γενικά σχολεία και τα Πανεπιστήμια
Alternative Titles: Experiences of students with visual impairment from their inclusion in regular schools and universities
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο της φοίτησής μου στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Επιστήμες Αγωγής: Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση» της Σχολής Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών και του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Κεντρικό αντικείμενο της συγκεκριμένης εργασίας συνιστούν οι εμπειρίες των μαθητώνφοιτητών με οπτική αναπηρία κατά την συμμετοχή τους σε τμήματα συμπερίληψης τάξεων σχολικών και πανεπιστημιακών βαθμίδων και συγκεκριμένα μία βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικών άρθρων και βιβλίων. Τις τελευταίες δεκαετίες σε διεθνές επίπεδο η επικρατούσα παιδαγωγική τάση επιχειρεί την δημιουργία τάξεων συμπερίληψης στον βαθμό του εφικτού, αποτελούμενες τόσο από τυπικά παιδιά-φοιτητές ως προς τις μαθησιακές τους ικανότητες και επιδόσεις, όσο και από παιδιά-φοιτητές με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες. Η συμπερίληψη αυτή, παρά τις δυσκολίες υλοποίησης τέτοιων τάξεων, συμβάλει καθοριστικά στην άμβλυνση του γνωστικού και κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ή και αναπηρίες, με αποτέλεσμα την ευκολότερη ένταξη τους στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. Το ζήτημα της συμπερίληψης υπήρξε καθοριστικό στην επιλογή μας ως προς το θέμα της τελικής διπλωματικής εργασίας. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση εξετάζει τρείς πτυχές της συμπερίληψης. Η πρώτη πτυχή σχετίζεται με τους παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τις εμπειρίες των μαθητών και των φοιτητών με οπτική αναπηρία στο πλαίσιο των γενικών τάξεων. Η δεύτερη πτυχή σχετίζεται με τις συνέπειες των εμπειριών αυτών στους μαθητές με οπτική αναπηρία και η τρίτη πτυχή σχετίζεται με τις προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή της συμπερίληψης.
Keywords: Student experiences
Inclusion
Inclusive education
Visual disability
People with special educational needs
People with disabilities
Braille
Primary education
Secondary education
High school education
University education
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KalogriaEvangeliaMsc2022.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons