Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25971
Author: Ιωακειμίδου, Μάρθα
Title: Η αξιοποίηση των συμμετοχικών τεχνικών από τους εκπαιδευτές Διεκ στην Περιφέρεια Θεσσαλονίκης.
Date Issued: 2021
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Βαλκάνος, Ευθύμιος
Abstract: Εισαγωγή: Η συμμετοχική εκπαίδευση χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στην μαθησιακή διαδικασία και είναι εντελώς διαφορετική από την παραδοσιακή διδασκαλία. Πολλές από τις αρχές της συμμετοχικής εκπαίδευσης βασίζονται σε θεωρίες της εκπαίδευσης ενηλίκων. Η θεωρία της μάθησης ενηλίκων τονίζει ότι οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι χρειάζονται ευκαιρίες για σκέψη, κατανόηση και εφαρμογή. Οι συγκεκριμένες τεχνικές είναι απαραίτητο να εφαρμόζονται στα Δημόσια Ι.Ε.Κ., αφού οι εκπαιδευόμενοι που τα απαρτίζουν είναι άτομα ενήλικα, με υπάρχουσες γνώσεις, ικανότητες και χαρακτηριστικά που με τα απαραίτητα μέσα θα έχουν μια ευχάριστη διαδικασία μάθησης. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η αποσαφήνιση του έργου του εκπαιδευτή ενηλίκων στα ΔΙΕΚ, ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται οι ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές στη διδασκαλία στην μεταδευτεροβάθμια τεχνική και τεχνολογική εκπαίδευση και ο τρόπος με τον οποίο προσδιορίζεται η πρακτική εφαρμογή της βιωματικής μάθησης. Ακόμη μελετάται η σημασία της επιμόρφωσης, η συμβολή των επιμορφωτικών προγραμμάτων στη διδακτική πράξη και οι ευεργετικές τους συνέπειες στη μελλοντική πορεία του εκπαιδευτή ενηλίκων. Μεθοδολογία: Διεξήχθη μία ποιοτική έρευνα, με χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων οι οποίες αναλύθηκαν με χρήση της θεματικής ανάλυσης. Στην έρευνα συμμετείχαν 12 εκπαιδευτές ενηλίκων στα ΔΙΕΚ Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής, ηλικίας κυρίως 42-49 ετών. Οι μισοί συμμετέχοντες είναι κάτοχοι Μεταπτυχιακού, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν διδακτική εμπειρία έως και 10 χρόνια. Για να αυξηθεί η εγκυρότητα και αξιοπιστία των απαντήσεων, ο ερευνητής συζήτησε σε 2ο επίπεδο με κάθε έναν από τους συνεντευξιαζόμενους. Τηρήθηκαν τα απαραίτητα ηθικά ζητήματα. Αποτελέσματα: Η θεματική ανάλυση ανέδειξε 4 θεματικούς άξονες που είναι η «Αποσαφήνιση του εκπαιδευτικού έργου του εκπαιδευτή ενηλίκων στα (Δ)ΙΕΚ», η «Αξιοποίηση των συμμετοχικών τεχνικών στο χώρο των (Δ)ΙΕΚ», ο «Προσδιορισμός της έννοιας της βιωματικής μάθησης» και ο «Προσδιορισμός της έννοιας και του ρόλου των επιμορφωτικών προγραμμάτων». Συμπεράσματα: Ο ρόλος του εκπαιδευτή στα ΔΙΕΚ είναι κυρίως επιμορφωτικός και συμβουλευτικός. Τα βασικά προσόντα ενός εκπαιδευτή ΔΙΕΚ διακρίθηκαν κατά μεγαλύτερη έμφαση σε γνωστικά, παιδαγωγικά προσόντα και σε κοινωνικές δεξιότητες Οι συμμετοχικές τεχνικές χρησιμοποιούνται έμμεσα με δημιουργία ομάδων, ομαδικών εργασιών και δραστηριοτήτων και άμεσα με τα παιχνίδια ρόλων, την επίδειξη και τον καταιγισμός ιδεών. Οι συμμετοχικές τεχνικές θεωρήθηκαν πως είναι αρκετά έως πολύ σημαντικές και ωφέλιμες. Διαπιστώθηκε ότι η εμπλοκή των εκπαιδευόμενων σε συμμετοχικές τεχνικές επηρεάζει θετικά την απόδοσή τους. Η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτών γνωρίζει μεθόδους διδασκαλίας που να βασίζονται στη βιωματική μάθηση, οι οποίες αφορούν κυρίως το παιχνίδι ρόλων, την προσομοίωση την αφήγηση και συνέντευξη. Σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτές δήλωσαν βέβαιοι ως προς τα ευεργετικά αποτελέσματα της βιωματικής μάθησης. Ακόμη, οι συνεντευξιαζόμενοι εξέφρασαν την άποψη πως η βιωματική μάθηση μπορεί να εφαρμοστεί στην εκπαιδευτική διαδικασία στον χώρο τον ΔΙΕΚ με ανάπτυξη τεχνολογικών και εκπαιδευτικών υποδομών. Η ύπαρξη επιμορφωτικών προγραμμάτων θεωρήθηκε θετική. Λέξεις κλειδιά: Συμμετοχικές τεχνικές, εκπαιδευτές ενηλίκων, ΔΙΕΚ, βιωματική μάθηση, επιμορφωτικά προγράμματα
Keywords: Εκπαίδευση ενηλίκων
Διεκ
Συμμετοχικές τεχνικές
Βιωματική μάθηση
Τεχνολογική εκπαίδευση
Ιδεοκαταιγισμός
Παιχνίδι ρόλων
Επιμορφωτικά Προγράμματα
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2021.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΙoakimidouMarthaMsc2021.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons