Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23743
Author: Κάργα, Σουλτάνα
Title: Συστήματα συστάσεων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση: σχεδίαση, ανάπτυξη και αξιολόγηση συστήματος συστάσεων, ενσωματωμένο σε σύστημα διαχείρισης μαθησιακών δραστηριοτήτων με σκοπό την υποστήριξη του μαθησιακού σχεδιασμού στην ηλεκτρονική μάθηση
Alternative Titles: Recommender systems in technology enhanced learning: design, development and evaluation of a recommender system integrated into Learning Activity Management System (LAMS) supporting the learning design process
Date Issued: 2020
Department: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (ΕΠ)
Supervisor: Σατρατζέμη, Μαρία Αικατερίνη
Abstract: Στο συνεχώς εξελισσόμενο τομέα της ηλεκτρονικής μάθησης, ο Μαθησιακός Σχεδιασμός αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας καθώς μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξη αποτελεσματικών και παιδαγωγικά ενημερωμένων περιβαλλόντων μάθησης. Αναγνωρίζοντας τη διαδικασία σχεδιασμού ως σύνθετη και απαιτητική από πλευράς γνώσεων, χρόνου και εμπειρίας, η παρούσα διατριβή έθεσε σκοπό τη διερεύνηση των Συστημάτων Συστάσεων ως μέσο υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη διαδικασία συγγραφής Σχεδίων Μαθημάτων. Για την επίτευξη του σκοπού της διατριβής σχεδιάστηκε, υλοποιήθηκε και αξιολογήθηκε ένα Σύστημα Συστάσεων Σχεδίων Μαθημάτων, το οποίο ονομάστηκε Mentor. Το Mentor είναι συμβατό με την προδιαγραφή Instructional Management Standards Learning Design Specification (IMS LD), η οποία είναι η κυρίαρχη για τη μοντελοποίηση Σχεδίων Μαθημάτων. Σημαντικό τμήμα της σχεδίασης του συστήματος αποτέλεσε η ενσωμάτωση επεξηγήσεων σε αυτό. Το Mentor ενσωματώθηκε στο LAMS, ένα δημοφιλές σύστημα δημιουργίας, διαχείρισης και εκτέλεσης ψηφιακών Σχεδίων Μαθημάτων. To Mentor συστήνει στους εκπαιδευτικούς Σχέδια Μαθημάτων στηριζόμενο στην επαναχρησιμοποίηση υφιστάμενων Σχεδίων Μαθημάτων. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τροποποιήσουν ένα προτεινόμενο Σχέδιο Μαθήματος και να το αξιοποιήσουν ως σημείο έναρξης για τη δημιουργία των δικών τους σχεδίων. Για την αξιολόγηση του Mentor πραγματοποιήθηκαν δυο χρηστοκεντρικές μελέτες. Η πρώτη μελέτη πραγματοποιήθηκε προκειμένου να αξιολογηθεί η εμπειρία χρήσης και η αποδοχή του Mentor από τους χρήστες του, καθώς επίσης και τα οφέλη που πιθανόν προκύπτουν από τη χρήση του για την εκπαιδευτική κοινότητα. Σκοπός της δεύτερης έρευνας ήταν να διερευνηθούν τα πιθανά οφέλη που προκύπτουν για την εκπαιδευτική κοινότητα από την ενσωμάτωση επεξηγήσεων στα Συστήματα Συστάσεων που συστήνουν Σχέδια Μαθημάτων. Η σημαντικότερη συμβολή των ερευνών που πραγματοποιήθηκαν είναι ότι παρέχουν ερευνητικά στοιχεία σύμφωνα με τα οποία τα Συστήματα Συστάσεων είναι μια αποδεκτή από τους εκπαιδευτικούς τεχνολογία που τους υποστηρίζει ως Σχεδιαστές Μάθησης όταν ενσωματώνεται στο πλαίσιο υφιστάμενων περιβαλλόντων Μαθησιακού Σχεδιασμού όπως το LAMS. Η πρόταση μιας τεχνολογίας αποδεκτής από τους εκπαιδευτικούς που τους υποστηρίζει στη δημιουργία Σχεδίων Μαθημάτων μέσω του επανασχεδιασμού υφιστάμενων σχεδίων είναι σημαντική κυρίως λόγω της δυναμικής που ενέχει να ενισχύσει την υιοθέτηση των πρακτικών του Μαθησιακού Σχεδιασμού από τους εκπαιδευτικούς, πράγμα το οποίο σύμφωνα με τη βιβλιογραφία θα επηρέαζε θετικά την ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης.
In the ever-evolving field of e-learning, Learning Design is a critical success factor as it can support the development of effective and pedagogically informed learning environments. Recognizing the design process as complex and demanding in terms of knowledge, time and experience, this dissertation aimed to explore Recommendation Systems as a means of supporting teachers in the design process. To achieve the purpose of the dissertation, a Learning Design Recommender System called Mentor was designed, implemented and evaluated. Mentor is compatible with the Instructional Management Standards Learning Design Specification (IMS LD) specification, which is the dominant specification for Learning Designs. An important part of Mentor’s design is the incorporation of explanations into it. Mentor has been integrated into LAMS, a well-known system that enables teachers to create, manage and execute Learning Designs. Mentor recommends to teachers Learning Designs based on the reuse of existing ones. Teachers can modify a suggested Learning Design and use it as a starting point for creating their own. Two user-centric studies were performed to evaluate Mentor. The first study was conducted to evaluate the user experience and acceptance of Mentor by its users, as well as the benefits that may arise from its use for the educational community. The purpose of the second study was to explore the potential benefits to the educational community of incorporating explanations into the Learning Design Recommender Systems. The most important contribution of research conducted is that it provides research evidence that Learning Design Recommender Systems is an accepted technology by teachers that support them as Learning Designers when integrated into existing Learning Design environments such as LAMS.
Keywords: Συστήματα συστάσεων
Μαθησιακός σχεδιασμός
Σχεδιαστές μάθησης
Τεχνολογικά ενισχυμένη μάθηση
Σχέδια μαθημάτων
Συστάσεις
Επεξηγήσεις
LAMS
Recommender systems
Learning design
Learning designer
Technology enhanced learning
Recommendations
Explanations
Information: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2020.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 126-140)
002/2020
Το ηλεκτρονικό αντίτυπο θα αποδεσμευτεί μετά τις 05/02/2022
Rights: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (Δ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KargaSoultanaPhd2020.pdf2.82 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons