Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23738
Author: | Μυλωνά, Σταυρούλα |
Title: | Διδασκαλία ισοδύναμων κλασμάτων μέσα από τη μουσική με τη χρήση του Lego Mindstorms ev3. |
Date Issued: | 2020 |
Department: | Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης |
Supervisor: | Φαχαντίδης, Νικόλαος |
Abstract: | Η παρούσα διπλωματική εργασία δημιουργήθηκε από την ανάγκη να απαγκιστρωθεί η διδασκαλία από το παραδοσιακό πρότυπο, που φαίνεται να μην προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών, καθώς οι παραστάσεις και οι προσλαμβάνουσες τους στη σημερινή εποχή της τεχνολογικής ανάπτυξης έχουν διαφοροποιηθεί. Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι απαραίτητο να αναζητήσει άλλους τρόπους προσέγγισης των γνωστικών αντικειμένων, που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών και θα τα ωθήσουν να εκφράσουν τη δημιουργικότητα τους, να πειραματιστούν με δοκιμές και λάθη και να ενεργοποιήσουν τη σκέψη τους. Σκοπός της εργασίας ήταν να γίνει μια προσέγγιση του γνωστικού αντικείμενου των μαθηματικών από μια άλλη πλευρά, ούτως ώστε να γίνει πιο ενδιαφέρουσα η διαδικασία της μάθησης, προσθέτοντας στην εξίσωση το στοιχείο του ήχου και της μουσικής. Το βασικό ερώτημα που τέθηκε είναι αν μπορούμε να ΄΄ακούσουμε΄΄ τα κλάσματα και την απάντηση έδωσε η ρομποτική. Σχεδιάστηκε λοιπόν μια εργασία, με σκοπό να διερευνηθεί πως μια ρομποτική κατασκευή-παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες να κατανοήσουν τα ισοδύναμα κλάσματα, όπως ακριβώς υπάρχουν αυτά στη μουσική, μέσα από μια ευχάριστη και δημιουργική απασχόληση που είναι η σύνθεση μουσικών κομματιών. Αφού ανιχνεύθηκαν τα κοινά σημεία που υπάρχουν ανάμεσα στα μαθηματικά και τη μουσική, οργανώθηκε μια παρέμβαση που βασίστηκε σε αυτή τη σχέση, με σκοπό να διερευνηθεί η προσθετική αξία της ρομποτικής κατασκευής, ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο, κατά την επαφή των μαθητών με τις έννοιες που σχετίζονται με τα ισοδύναμα κλάσματα. Ως ένας αρωγός στη διαδικασία της μάθησης που μπορεί να παρέχει ένα ελκυστικό και ευχάριστο περιβάλλον στον μαθητή, όπου ο ίδιος θα μπορεί να πειραματιστεί και να οικοδομήσει τη γνώση. Στο πλαίσιο της παρέμβασης εκτός από την ελκυστικότητα της ρομποτικής κατασκευής διερευνήθηκε επίσης η ευχρηστία η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα της. Η παρέμβαση διεξήχθη σε ένα Δημοτικό σχολείο στη Θεσσαλονίκης και σε αυτή συμμετείχαν 16 μαθητές της Γ’ τάξης. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων είναι η συμμετοχική παρατήρηση. Για το σκοπό της παρέμβασης οργανώθηκε ένα διδακτικό σενάριο που διήρκησε τρεις διδακτικές ώρες και χωρίστηκε σε τρεις διαφορετικές ενότητες με επιμέρους στόχους. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την παραπάνω έρευνα είναι πως η σχέση δύο γνωστικών αντικειμένων όπως η Mουσική αγωγή και τα Mαθηματικά μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας διαθεματικής προσέγγισης, προκειμένου να φωτίσει πλευρές των εννοιών με τις οποίες δεν είχαν έρθει σε επαφή οι μαθητές και πως η ρομποτική ως διδακτικό εργαλείο έχει σημαντική θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών και τους επιτρέπει να έρθουν σε επαφή με σημαντικές έννοιες με έναν τρόπο που δεν θα ήταν εφικτός χωρίς αυτή. |
Keywords: | Ρομποτική κατασκευή Εκπαιδευτικό εργαλείο Ισοδύναμα κλάσματα Μουσική αγωγή Διαθεματική προσέγγιση |
Information: | Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2020. |
Rights: | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές |
Appears in Collections: | ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MilonaStauroulaMsc2020.pdf | 1.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License