Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23735
Title: | Η βυζαντινή μουσική στην Ρόδο και η συμβολή της στην εκπαίδευση από το 1800 μέχρι την ίδρυση της πρώτης βυζαντινής μουσικής σχολής (1934) |
Authors: | Κατσιδώνη, Μαρία-Καθολική |
Keywords: | Ρόδος Βυζαντινή μουσική Βυζαντινή μουσική εκπαίδευση Ψάλτες Ρόδου Μαθησιακή διαδικασία Rhodes Byzantine music Byzantine music education Chants of Rhodes Learning process |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Πανεπιστήμιο Μακεδονίας |
Abstract: | Στόχος της εργασίας είναι να αναδείξει την μαθησιακή διαδικασία στην Ρόδο με εφαρμογή της βυζαντινής μουσικής κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας και Ιταλοκρατίας. Μια μαθησιακή διαδικασία η οποία σχετίζεται με τα πρότυπα διδασκαλίας του Βυζαντίου. Η μελέτη αυτή τεκμηριώνεται από τις συνεντεύξεις που παραχωρήθηκαν από Ρόδιους ψάλτες. Ειδικότερα, επικεντρώνεται στην περίοδο από τα πρώτα δείγματα οργανωμένης εκπαίδευσης στην Ρόδο στα τέλη του 18ου αιώνα μέχρι και την δημιουργία της πρώτης Βυζαντινής Μουσικής Σχολής στα μέσα του 20ου αιώνα.
Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται μια σύντομη επισκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο πραγματοποιείται μια σύντομη παρουσίαση ιστορικών γεγονότων της Ρόδου. Στο τρίτο κεφάλαιο, αναφέρεται η διαδικασία συστηματοποίησης της εκπαίδευσης στην Ρόδο κατά την Τουρκοκρατία με την συμβολή της Εκκλησίας και η πορεία που ακολούθησε στη συνέχεια. Στο τέταρτο κεφάλαιο επεξηγείται η παραδοσιακή διδασκαλία της Βυζαντινής μουσικής στους Βυζαντινούς χορούς της Κωνσταντινούπολης και πως η μαθησιακή διαδικασία στην Ρόδο συνδέεται με αυτήν. Το πέμπτο κεφάλαιο περιέχει μια ιστορική διήγηση της δημιουργίας των Κατηχητικών στην Ρόδο και της μετέπειτα εξέλιξης τους με την συμβολή του Απόστολου Τρύφωνος. Στο έκτο κεφάλαιο καταγράφονται οι απομαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις από μόνιμους κατοίκους και ψάλτες της Ρόδου, προκειμένου να αποτυπωθεί η βιωματική προφορική παράδοση της βυζαντινής μουσικής. Στο έκτο κεφάλαιο γίνεται μια επεξήγηση των εννοιών του κανοναρχήματος και του ισοκρατήματος με αφορμή το περιεχόμενο των συνεντεύξεων. Στο έβδομο κεφάλαιο καταγράφονται συμπεράσματα της εργασίας και τέλος, ακολουθεί παράρτημα με σχετικό φωτογραφικό υλικό.
Η πτυχιακή εργασία είναι διαθέσιμη σε ηλεκτρονική μορφή, ενώ σε δίσκο ακτίνας παραδίδεται και απόσπασμα από το μαγνητοσκοπημένο υλικό που καταγράφηκε ως πηγή, για την διεξαγωγή της. The aim of this thesis is to highlight the learning process in Rhodes by applying the music of the Byzantine period during the Turkish and Italian rule. A learning process related to Byzantine teaching standards. This study is substantiated by the interviews provided by Rhodian chants. Specifically, it focuses on the period from the first samples of organized education in Rhodes in the late 18th century to the creation of the first Byzantine Music School in the mid-20th century. The first chapter gives a brief overview of the existing literature. The second chapter presents a brief presentation of historical events in Rhodes. The third chapter refers to the systematization of education in Rhodes during the Turkish occupation with the contribution of the Church and the progression that followed next. The fourth chapter clarifies the traditional teaching of Byzantine music in the Byzantine dances of Constantinople and how the learning process in Rhodes relates to it. The fifth chapter contains a historical account of the creation of the Sunday Schools in Rhodes and their subsequent evolution with the contribution of the Apostle Tryphon. The sixth chapter records the transcripted interviews of Rhode’s inhabitants and chants, in order to imprint the empirical oral tradition of Byzantine music. In the sixth chapter there is an explanation of the concepts of canonarchima and isocratima occasioned by the content of the interviews. In the seventh chapter the conclusions of the thesis are recorded and finally, an annex with related photographic material is followed. The thesis is available in electronic form, while an excerpt taped material recorded as a source is retained on a retina disk for its execution |
Description: | Πτυχιακή εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2020. Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της πτυχιακής μόνο σε ηλεκτρονική μορφή. ΠΤΥ ΜΕΤ/1 Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 62-65) |
URI: | http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23735 |
Rights: | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές |
Appears in Collections: | Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Π) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KatsidoniMariaPe2020.pdf | 1.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License