Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20370
Author: | Νεραντζίδου, Ανθούλα |
Title: | Ο ρόλος της προϊσταμένης νηπιαγωγείου ως επιμορφώτρια των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής |
Date Issued: | 2017 |
Department: | Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης |
Supervisor: | Βαλκάνος, Ευθύμιος |
Abstract: | H σημασία της μετατροπής των σχολείων σε οργανισμούς μάθησης όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βελτιώσουν και να μάθουν από τη συσσωρευμένη γνώση του άλλου έχει από καιρό αναγνωριστεί. Ο οργανισμός του σχολείου θα πρέπει να είναι μια συνεχής κοινότητα μάθησης για όλα τα μέλη της, με κύριο πρόσωπο, συντονιστή, εκπαιδευτή - επιμορφωτή τον διευθυντή του σχολείου, στην προκειμένη περίπτωση της προϊσταμένης του νηπιαγωγείου.
Στόχος της συγκεκριμένης εργασίας είναι να φανεί η ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής από την προϊσταμένη του νηπιαγωγείου και πως αυτό επηρεάζει την διδασκαλία και την επαγγελματική τους ανάπτυξη. Μολονότι η ανάπτυξη είναι ένα προσωπικό θέμα, η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής σε κάθε σχολική μονάδα επηρεάζεται και από τη προϊσταμένη. Για να επιτύχουν στον νέο τους ρόλο, οι προϊσταμένες νηπιαγωγείων θα πρέπει και οι ίδιες να έχουν αυξημένα προσόντα για να περάσουν στον επιμορφωτή - ηγέτη.
Στην έρευνα η μέθοδος που ακολουθήθηκε είναι η ημιδομημένη συνέντευξη με τυχαία δειγματοληψία είκοσι (Ν=20) εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής. Τα κυριότερα ευρήματα είναι ότι στο νηπιαγωγείο κυριαρχεί η ανεπίσημη συζήτηση και η έλλειψη επίσημης ενδοσχολικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής. Η προϊσταμένη δεν φαίνεται να ασχολείται με την επιμόρφωση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής του νηπιαγωγείου της. Παρ’ όλα αυτά, συνήθως, στο νηπιαγωγείο επικρατεί θετικό σχολικό κλίμα, με δημοκρατικά πλαίσια. Φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής συζητούν σε συνεργατικό κλίμα για κοινά θέματα που αφορούν όλο το σχολείο και γίνεται συμμετοχική λήψη αποφάσεων. Αρνητικό χαρακτηριστικό της προϊσταμένης φάνηκε ότι είναι κυρίως το άγχος της, λόγω του διττού της ρόλου ως προϊσταμένης.
Καταληκτικά, η προϊσταμένη νηπιαγωγείου θα πρέπει δια βίου να επιμορφώνεται η ίδια και μετά να μπορεί να επιμορφώνει ενδοσχολικά, με βάση τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων, τους εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής. Έτσι, το νηπιαγωγείο θα πρέπει να μετατραπεί σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό που όλα τα μέλη του μαθαίνουν. The importance of transforming schools into learning organizations in which teachers can improve and learn from the accumulated knowledge of another has long been recognized. The school organization should be a continuous learning community for all its members, with the main person, coordinator - trainer the school principal, in the current case the school administrator of the kindergarten. The goal of this study is to show the in-service training of preschool teachers by the school administrator of the kindergarten and how this affects their teaching and professional development. Although the development is a personal matter, the professional development of preschool teachers in each school unit is affected by the school administrator as well. To succeed in the new role, even the school administrator of the kindergarten themselves should be highly qualified to become a trainer - leader. The method used in the survey is the semi-structured interview with a random selection of twenty (N = 20) preschool teachers. The main findings are that the kindergarten is characterized by informal discussion as well as that no formal in-service training of preschool teachers takes place. The school administrator seems not to be concerned about the training and professional development of the preschool teachers in her kindergarten. Nevertheless, the prevailing atmosphere in a kindergarten is usually positive and functions in a democratic framework. It seems that the preschool teachers discuss in a cooperative setting on common issues regarding the school and that the decision-making process is participative. The school administrator’s negative feature appeared to be mainly the stress due to her dual role as a school administrator. In conclusion, the school administrator of the kindergarten should follow a lifelong training herself in order to be capable to train preschool teachers, based on adult education principles, into her unit. Thus, the kindergarten has to be transformed into an educational organization where all members have the opportunity to learn. |
Keywords: | Προϊσταμένη νηπιαγωγός School administrator Επιμορφώτρια Trainer Ενδοσχολική επιμόρφωση In-service training Επαγγελματική ανάπτυξη Professional development Εκπαίδευση ενηλίκων Adult education |
Information: | Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017. |
Rights: | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές |
Appears in Collections: | ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
NerantzidouAnthoulaMsc2017.pdf | 818.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License