Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27516
Author: Τατσίδου, Ξένια
Title: Ο ρόλος της στρατηγικής του μάρκετινγκ στην προσέλκυση νέων αιμοδοτών
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας
Supervisor: Χατζηθωμάς, Λεωνίδας
Abstract: Στο πλαίσιο της μειωμένης παροχής προϊόντων αίματος και της αύξησης της ζήτησης για αίμα, η εφαρμογή στρατηγικών μάρκετινγκ από τις αρχές υγείας και τις υπηρεσίες αιμοδοσίας μπορεί να συμβάλλει στην προσέλκυση και διατήρηση νέων αιμοδοτών. Ωστόσο η εφαρμογή τέτοιων στρατηγικών απαιτεί πρωτίστως την κατανόηση της συμπεριφοράς των ατόμων απέναντι στην αιμοδοσία. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των κινήτρων και των στάσεων απέναντι στην αιμοδοσία των εθελοντών αιμοδοτών, καθώς και του ρόλους του μάρκετινγκ στην προσέλκυση αιμοδοτών. Πραγματοποιήθηκε εμπειρική έρευνα με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε ένα δείγμα 134 πολιτών. Διαπιστώθηκε πως 9 στους 10 ήταν εθελοντές αιμοδότες, με την πλειοψηφία να είναι τακτικοί εθελοντές αιμοδότες. Ο αλτρουισμός και η ενσυναίσθηση ήταν το βασικό κίνητρο για την εθελοντική δωρεά αίματος, ακολουθούμενο από την αίσθηση αυτοεκτίμησης. Οι στάσεις απέναντι στην αιμοδοσία ήταν κυρίως θετικές, και η πλειοψηφία συμφώνησε ότι το να δώσει κάποιος αίμα μέσα στους επόμενους έξι μήνες θα ήταν πολύ καλό, πολύ ωφέλιμο, πολύ ευχάριστο και πολύ αναζωογονητικό. Η πρόθεση δωρεάς αίματος στο επόμενο εξάμηνο διαμορφώθηκε σε υψηλά επίπεδα. Οι γνωστικές και οι συναισθηματικές στάσεις απέναντι στην αιμοδοσία προέβλεψαν το 50.8% της μεταβλητότητας της πρόθεσης δωρεάς αίματος στο μέλλον. Τα κίνητρα ηθικού καθήκοντος και αισθήματος αυτοεκτίμησης, προέβλεψαν το 21.1% της μεταβλητότητας της γνωστικής στάσης και το 27.6% της μεταβλητότητας της συναισθηματικής στάσης, ενώ τα κίνητρα του αλτρουισμού/ενσυναίσθησης και του ηθικού καθήκοντος προέβλεψαν το 24% της μεταβλητότητας της πρόθεσης αιμοδοσίας. Η βασική πηγή πληροφόρησης του δείγματος την πρώτη φορά που έδωσαν αίμα ήταν η οικογένεια και οι φίλοι, ενώ η πρόθεση σύστασης προς την αιμοδοσία κατευθύνεται επίσης προς την οικογένεια και τους φίλους. Σε ότι αφορά τις υπηρεσίες αιμοδοσίας, τα επίπεδα ικανοποίησης των εθελοντών αιμοδοτών διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα, ενώ το σημαντικότερο κριτήριο για την επιλογή κέντρου αιμοδοσίας αποτελεί η συμπεριφορά και ευγένειά του προσωπικού, ακολουθούμενο από το ευχάριστο και άνετο περιβάλλον του κέντρου.
In the context of reduced blood supply and increased demand for blood, the implementation of marketing strategies by health authorities and blood donation services can help attract and retain new blood donors. However, the implementation of such strategies requires first of all the understanding of the behavior of individuals towards blood donation. The purpose of this study is to investigate motivations and attitudes towards blood donation of volunteer blood donors, as well as the roles of marketing in attracting blood donors. An empirical survey was conducted using a structured questionnaire on a sample of 134 citizens. It was found that 9 out of 10 were voluntary blood donors, with the majority being regular voluntary blood donors. Altruism and empathy were the main motivation for voluntary blood donation, followed by a sense of self-worth. Attitudes towards blood donation were mostly positive, and the majority agreed that donating blood within the next six months would be very good, very beneficial, very enjoyable and very refreshing. The intention to donate blood in the next six months was high. Cognitive and emotional attitudes toward blood donation predicted 50.8% of future blood donation intention variability. Motivations of moral duty and the sense of self-esteem predicted 21.1% of the variability of cognitive attitude and 27.6% of the variability of emotional attitude, while motives of altruism / empathy and moral duty predicted 24% of variability before change. The main source of information of the sample the first time they donated blood was family and friends, while the intention to recommend blood donation is also directed to family and friends. In terms of blood donation services, the satisfaction levels of volunteer blood donors are high, while the most important criterion for choosing a blood donation center is the behavior and courtesy of the staff, followed by the pleasant and comfortable environment of the center.
Keywords: Αιμοδοσία
Μάρκετινγκ
Αιμοδότες
Εθελοντισμός
Κίνητρα
Στάσεις
Πρόθεση
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Appears in Collections:ΠΜΣ Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TatsidouXeniaMsc2022.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.