Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/17225
Author: Ζαχαρίας, Αλέξανδρος
Title: Διερεύνηση μορφών ψηφιακής ανισότητας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Date Issued: 2015
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Πληροφορική
Supervisor: Στειακάκης, Εμμανουήλ
Abstract: Στην παρούσα μελέτη διερευνώνται και οι πέντε μορφές της ψηφιακής ανισότητας στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι πέντε μορφές της ψηφιακής ανισότητας είναι: α)ανισότητα σε εξοπλισμό, β)ανισότητα στην αυτονομία χρήσης, γ)ανισότητα στις δεξιότητες, δ)ανισότητα στην κοινωνική υποστήριξη και ε)ανισότητα στο σκοπό χρήσης. Καταρχήν παρουσιάζεται η γέννηση κι εξέλιξη του ψηφιακού χάσματος. Στην συνέχεια αναφέρονται διάφοροι ορισμοί καθώς και παραθέτονται οι παράγοντες που συντελούν στην διαμόρφωση του. Ακολουθεί η βιβλιογραφική επισκόπηση της ψηφιακής ανισότητας, το δεύτερο επίπεδο του ψηφιακού χάσματος καθώς και εμπειρικές μελέτες αυτής. Για την δευτερογενή έρευνα αντλήθηκαν στατιστικά στοιχεία του 2013 από την βάση δεδομένων της Eurostat. Αναλύονται και παρουσιάζονται 24 μεταβλητές οι οποίες ομαδοποιούνται ανά μορφή ψηφιακής ανισότητας. Κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων γίνεται σαφής η ύπαρξη έντονων διακυμάνσεων στις υπό εξέταση 24 μεταβλητές μεταξύ των χωρών της ΕΕ-28, ιδιαιτέρως μεταξύ των πλουσίων Βόρειων έναντι των φτωχών Νότιων χωρών. Λόγω του πλήθους των μεταβλητών 24, κρίθηκε αναγκαία η σύσταση μιας ομάδας εστίασης (focus group) ειδικών οι οποία προσδιόρισε τον συντελεστή βαρύτητας των 24 μεταβλητών με σκοπό την δημιουργία πέντε παραγόντων, όσες και οι βασικές μορφές της ψηφιακής ανισότητας. Η σύνθεση της ομάδας προέκυψε με δύο κριτήρια, της ομοιογένειας και της ετερογένειας και αποτελείται από οχτώ άτομα. Χρησιμοποιήθηκε ο τύπος της online ομάδας εστίασης η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω skype, λόγω: α)μείωση του κόστους, β)άτομα ευρισκόμενα σε γεωγραφικά απομακρυσμένες περιοχές και γ)διασφαλίζεται η ανωνυμία. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν την ύπαρξη ψηφιακής ανισότητας και στις πέντε μορφές στις 28 χώρες της ΕΕ. Η ψηφιακή ανισότητα μεταξύ των πλουσίων Βόρειων χωρών έναντι των φτωχών Νότιων χωρών είναι εμφανής, ιδιαιτέρως στην μορφή της ψηφιακής ανισότητας σχετικά με τον σκοπό χρήσης. Η καλύτερη θέση που έλαβε η Ελλάδα είναι η 24η στην μορφή της ψηφιακής ανισότητας σχετικά με τον σκοπό χρήσης. Σε καμία από τις πέντε μορφές ψηφιακής ανισότητας δεν βρέθηκαν περισσότερες από τις μισές χώρες δηλ. 15, πάνω από τον μ.ο. της ΕΕ-28 καταδεικνύοντας τις έντονες διαφορές στην ψηφιακή ανισότητα μεταξύ των χωρών. Ειδικότερα, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία και Ρουμανία και στις πέντε μορφές ψηφιακής ανισότητας ήταν κάτω του μέσου όρου της ΕΕ-28. Ενώ στον αντίποδα βρέθηκαν οι: Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Εσθονία, Φιλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Κάτω χώρες, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο με 0/5. Τα συμπεράσματα απολύτως εναρμονισμένα με την θεωρία και τις εμπειρικές μελέτες αφού ως βασικά αίτια της δημιουργίας και διατήρησης της ψηφιακής ανισότητας είναι το βιοτικό επίπεδο και το εκπαιδευτικό σύστημα της κάθε χώρας. Προτάθηκαν: -Βέλτιστη αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία σε κάθε επίπεδο. -Ένταξη της ψηφιακής παιδείας στα εκπαιδευτικά συστήματα. -Παραγωγή εκπαιδευτικού περιεχομένου, σε διάφορες μορφές και γλώσσες. -Επιδίωξη η εξασφάλιση πρόσβασης στο διαδίκτυο για όλους τους πολίτες. -Αυξημένη συμμετοχή των πολιτών στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. -Βελτιστοποίηση των υποδομών του δικτύου-δυνατότητα πρόσβασης των απομακρυσμένων περιοχών στο διαδίκτυο. -Χαμηλότερες τιμές πρόσβασης στο διαδίκτυο. -Μέριμνα των ατόμων με αναπηρία. Δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο.
Keywords: Ψηφιακό χάσμα
Ψηφιακός αποκλεισμός
Ψηφιακή ανισότητα
Τεχνολογίες της πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ)
Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ)
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2015.
Appears in Collections:ΠΜΣ Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZachariasAlexandrosMsc2015.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons