Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/387
Author: Σαμαράς, Μαργαρίτης
Title: Η διδασκαλία των οικονομικών στη μέση εκπαίδευση: οικονομία και φαντασία
Alternative Titles: Teaching economics in secondary school: economy and imagination
Date Issued: 2003
Department: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής. (ΕΠ)
Supervisor: Μακρίδου-Μπούσιου, Δέσποινα
Abstract: Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να αναπτύξει έναν τρόπο παροχής των οικονομικών γνώσεων κυρίως στη Δευτεροβάθμια, αλλά και στην Πρωτοβάθμια, Εκπαίδευση, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να εφαρμοστεί σε όλες τις σχολικές τάξεις και μετατρέπει την εκμάθηση των οικονομικών σε ευχάριστη διαδικασία. Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με θεμελιώδεις έννοιες της οικονομικής επιστήμης κυρίως επειδή, σύμφωνα με τις διεθνείς μελέτες, μπορούν να διδαχθούν σε κάθε ηλικιακό επίπεδο. Πολλοί συγγραφείς – οικονομολόγοι, ιστορικοί και φιλόσοφοι – χρησιμοποιούν τα λογοτεχνικά έργα για να διδάξουν αρχές της οικονομικής επιστήμης και να μελετήσουν τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν σε παλαιότερες εποχές. Οι περισσότεροι, έως τώρα, χρησιμοποιούσαν τα λογοτεχνικά έργα για να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και για να συνδέσουν την οικονομική επιστήμη με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Εμείς, χρησιμοποιώντας μεθόδους της θεωρίας της λογοτεχνίας, μετατρέπουμε τα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος της λογοτεχνίας σε κείμενα προβολής οικονομικών εικόνων. Χωρίς να υποσκελίζουμε την πλουραλιστική φύση της λογοτεχνίας, δίνουμε στο μαθητή την ευκαιρία να αναγνώσει το κείμενο και να το ξαναγράψει από την οικονομική οπτική χρησιμοποιώντας την παιδεία του. Για την ανάπτυξη αυτών των εννοιών δημιουργήσαμε ένα θεωρητικό μοντέλο ανάλυσης, το οποίο εξετάζει τα κείμενα με τα εξής κριτήρια: την αναγωγή σε κειμενικό πρότυπο, τη δομή της αφήγησης, την κοινωνία της εποχής του συγγραφέα ή της εξέλιξης του μύθου, τους χαρακτήρες και τα αντικείμενα του έργου. Με αυτό τον τρόπο, εκμεταλλευόμαστε τα λογοτεχνικά έργα για να προκαλέσουμε την οικονομική παιδεία των μαθητών και να αναλύσουμε την κοινωνία με βάση την οικονομική σκέψη, παρέχοντάς τους στοιχεία που θα διαμορφώσουν τις προσωπικές τους αξίες και θα τους μετατρέψουν σε ενεργούς πολίτες.
Keywords: Οικονομική εκπαίδευση
Οικονομία και λογοτεχνία
Οικονομική σκέψη στη λογοτεχνία
Διδακτική των οικονομικών
Ανθολογία λογοτεχνικών κειμένων
Παιδική λογοτεχνία
Αφηγηματολογία της οικονομίας
Οικονομικό φαντασιακό
Economic education
Economics and literature
Economic thought in literature
Teaching economics
Anthologies of literary texts
Children's literature
Narratology of economy
Economic imaginary
Information: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2003.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ.254-279).
005/2003
Appears in Collections:Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (Δ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Samaraslicense.pdfΔήλωση αποδέσμευσης (Ελεγχόμενη πρόσβαση)289.64 kBAdobe PDFView/Open
Samaras.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.