Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/3663
Author: Σωτηριάδου, Μαργαρίτα
Title: Η αποτελεσματικότητα των διδακτικών μεθόδων σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες - δυσλεξία στην Α' Βάθμια εκπαίδευση: μια μελέτη περίπτωσης σε δημοτικό σχολείο της Κύπρου.
Date Issued: 2008
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Πληροφορική
Supervisor: Μακρίδου-Μπούσιου, Δέσποινα
Abstract: Η παρούσα διπλωµατική εργασία εξετάζει την αποτελεσµατικότητα της συστηµατικής εφαρµογής διδακτικών µεθόδων και υποστηρικτικών εκπαιδευτικών προγραµµάτων, που σκοπό έχουν την πλήρη ανάπτυξη των ικανοτήτων και γενικά την πρόοδο και ευηµερία των παιδιών µε δυσλεξία. Χρησιµοποιώντας την µέθοδο της παρατήρησης, µέσω της δικής µου εµπειρίας από τις περιπτώσεις σε παιδιά µε δυσλεξία που έχω παρακολουθήσει (στο 40 Δηµοτικού Σχολείου Πάφου στην Κύπρο), αναλύονται σε βάθος οι πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζει κάποιος. Παρουσιάζεται το ιστορικό του κάθε παιδιού, οι προαναγνωστικές / αναγνωστικές του δεξιότητες, η εξοικείωση µε :τις µαθηµατικές έννοιες και πράξεις, η ικανότητα επικοινωνίας, η γραπτή έκφραση και γενικότερες κοινωνικές συµπεριφορές. Καταγράφεται η διδασκαλία µε το παραδοσιακό τρόπο και οι διάφορες διδακτικοί µέθοδοι που χρησιµοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης µου στην ειδική τάξη, έχοντας σαν κύριο άξονα τους γενικούς στόχους από το ατοµικό πρόγραµµα εκπαίδευσης. Κατά τη διεξαγωγή της έρευνας µου, δίνεται έµφαση στους ειδικούς στόχους του δεκαπενθήµερου προγραµµατισµού 11/4/2007-26/4/2007, στο οποίο παρευρισκόµουν. Μελετάται η έννοια και οι ορισµοί της δυσλεξίας, τα χαρακτηριστικά, τα αίτια και οι βασικές θεωρίες για την αιτιολόγηση της και επιχειρείται µια ανασκόπηση ελληνικής κάι ξένης βιβλιογραφίας, προκειµένου να εξεταστούν οι µελέτες που έχουν εκπονηθεί στο συγκεκριµένο πεδίο ανάλυσης. Τα ευρήµατα που προέκυψαν οδηγούν στο ότι η διδασκαλία µε ειδικές µεθόδους, διευκολύνει την επεξεργασία του γλωσσικού υλικού για να µπορέσει το παιδί να αναπτύξει, σε επαρκές επίπεδο, τις δεξιότητες ανάγνωσης και ορθογραφίας. Η µη έγκαιρη αντιµετώπιση των µαθησιακών δυσκολιών, ή η έλλειψη κατάλληλων χειρισµών για την αντιµετώπισή τους, έχει σαν αποτέλεσµα τη διαιώνιση του προβλήµατος στην εφηβεία και στην υπόλοιπη ζωή τους. Η δυσλεξία - ειδικές µαθησιακές δυσκολίες συνυπάρχουν µε συναισθηµατικά και κοινωνικά προβλήµατα. Τέλος, κρίνεται αναγκαία η ενσωµάτωση των ηλεκτρονικών υπολογιστών όχι µόνο ως παρουσία στο χώρο, αλλά και ως καθηµερινό εργαλείο δουλειάς και µάθησης. Η προσέγγιση της πρώτης ανάγνωσης και γραφής µε ένα εντελώς νέο τρόπο για τα παιδιά, όπως µπορεί να γίνει µε τον η/υ, δηµιουργεί µια καινούργια µαθησιακή κατάσταση και αποτελεί το κίνητρο για µια νέα προσπάθεια. Σύµφωνα µε τη µέθοδο της πολυαισθητηριακής προσέγγισης, όσο περισσότεροι κώδικες χρησιµοποιούνται στην . προσπάθεια για αποµνηµόνευση του γλωσσικού υλικού, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για επιτυχία, αφού µε την εξάσκηση δραστηριοτήτων που απαιτούν την ενεργητική συµµετοχή όλων των αισθήσεων διευκολύνεται η προσπάθεια του δυσλεξικού µαθητή για την εκµάθηση των συµβόλων.
Keywords: Εκπαιδευτικά προγράμματα
Διδασκαλία
Δυσλεξία
Μαθησιακές δυσκολίες
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2008.
ΔΙΠ ΠΛΗΡ/5 2008
Η Βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διπλωματικής σε έντυπη μορφή σε κλειστή συλλογή.
Appears in Collections:ΠΜΣ Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SotiriadouMargaritaMsc2008present.pdfΠαρουσίαση276.05 kBAdobe PDFView/Open
SotiriadouMargaritaMsc2008.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.