Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/33357
Author: Σιαμάτρας, Βασίλειος
Title: Ανάλυση εμπορικών, επενδυτικών και επιχειρηματικών σχέσεων Ελλάδας και των χωρών του Μάγκρεμπ και η δυναμική παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων στην περιοχή
Date Issued: 2025
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Ευρωπαϊκές Πολιτικές Νεολαίας, Επιχειρηματικότητας, Εκπαίδευσης & Πολιτισμού
Supervisor: Μπιτζένης, Αριστείδης
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τις εμπορικές, επενδυτικές και επιχειρηματικές σχέσεις της Ελλάδας με τις χώρες του Μάγκρεμπ (Αλγερία, Μαρόκο, Τυνησία, Λιβύη και Μαυριτανία), εστιάζοντας ιδιαίτερα στη δυναμική παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων στην περιοχή. Το ερευνητικό πρόβλημα εντοπίζεται στην ανάγκη κατανόησης των υφιστάμενων οικονομικών δεσμών και των δυνατοτήτων περαιτέρω ανάπτυξης, σε ένα διεθνές περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από γεωπολιτικές προκλήσεις και οικονομικές μεταβολές. Η μεθοδολογική προσέγγιση της μελέτης βασίζεται στη βιβλιογραφική επισκόπηση, στην ποσοτική ανάλυση στατιστικών δεδομένων εμπορίου και επενδύσεων, καθώς και στην αξιολόγηση επίσημων εκθέσεων από διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς (όπως Eurostat, UNCTAD, Enterprise Greece κ.ά.). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην καταγραφή του όγκου των εμπορικών συναλλαγών, στη μελέτη των τομέων ενδιαφέροντος και στη διερεύνηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στις αγορές του Μάγκρεμπ. Τα βασικά ευρήματα δείχνουν ότι οι οικονομικές σχέσεις Ελλάδας–Μάγκρεμπ παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, αλλά διαφαίνεται σημαντικό περιθώριο ενίσχυσης, κυρίως στους τομείς της ενέργειας, των κατασκευών, της ναυτιλίας, του τουρισμού και των τροφίμων. Η Τυνησία και το Μαρόκο εμφανίζονται ως ιδιαίτερα υποσχόμενες αγορές, ενώ η σταδιακή πολιτική σταθεροποίηση σε ορισμένες χώρες δημιουργεί νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες. Η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τη στρατηγική της θέση, την τεχνογνωσία και την ευρωπαϊκή της ταυτότητα για να ενδυναμώσει την παρουσία της στην περιοχή. Η μελέτη καταλήγει σε προτάσεις πολιτικής για την προώθηση των διμερών σχέσεων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται η ενίσχυση της οικονομικής διπλωματίας, η δημιουργία δικτύων επιχειρηματικής συνεργασίας, και η στόχευση συγκεκριμένων κλάδων με υψηλή προστιθέμενη αξία. Οι επιπτώσεις της έρευνας είναι σημαντικές για τη χάραξη στρατηγικής διεθνοποίησης των ελληνικών επιχειρήσεων και για την εμβάθυνση της οικονομικής συνεργασίας με μια περιοχή αυξανόμενης σημασίας για την Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη.
Keywords: Μάγκρεμπ
Εμπορικές συμφωνίες
Ελληνικές εταιρείες
Διεθνές Εμπόριο
Επενδύσεις
Δασμοί
Συναλλαγματικές Ισοτιμίες
Εξαγωγές
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2025.
Rights: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ευρωπαϊκές Πολιτικές Νεολαίας, Επιχειρηματικότητας, Εκπαίδευσης και Πολιτισμού (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SiamatrasVasileiosMsc2025.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons