Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/31483
Author: Σαμαράς, Δημοσθένης
Title: Χρήση φορητών συσκευών στη διδασκαλία: συγκριτική μελέτη των απόψεων καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θεωρητικής και θετικής κατεύθυνσης
Date Issued: 2024
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία
Supervisor: Λεύκος, Ιωάννης
Abstract: Αντικείμενο της έρευνας αποτελεί η χρήση των φορητών συσκευών στην εκπαίδευση.Τα smartphone, οι φορητοί υπολογιστές και τα tablet είναι κινητές συσκευές που θεωρούνται πλέον απαραίτητα εργαλεία για τους εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στόχος της διπλωματικής εργασίας θα είναι να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τη χρήση των φορητών συσκευών (κινητά τηλέφωνα/ smartphone, tablet, laptop) κατά τη διδασκαλία. Επιπρόσθετα, στόχος θα είναι να αξιολογηθεί το κατά πόσο οι απόψεις των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τη χρήση των φορητών συσκευών διαφοροποιείται ως προς το πεδίο μαθημάτων που διδάσκουν (θεωρητικά μαθήματα έναντι θετικής κατευθύνσεως μαθήματα). Τα ερευνητικά ερωτήματα που θα απαντηθούν στην παρούσα διπλωματική εργασία είναι τα εξής: 1. Ποιες είναι οι απόψεις των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τη χρήση των φορητών συσκευών κατά και πώς θα μπορούσε να διευρυνθεί η ενσωμάτωση των φορητών συσκευών κατά τη διδασκαλία στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον 2. Ποιά είναι τα οφέλη και ποιά τα εμπόδια της χρήσης των φορητών συσκευών κατά τη διδασκαλία σύμφωνα με την άποψη των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; 3. Καταγράφονται αποκλίσεις στις απόψεις μεταξύ των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θεωρητικής Κατεύθυνσης και των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θετικής Κατεύθυνσης; Μεθοδολογία της έρευνας Η παρούσα έρευνα βασιστεί στις αρχές της ποιοτικής έρευνας η οποία πρόκειται να πραγματοποιηθεί μέσω ημι-δομημένων προσωπικών συνεντεύξεων σε εκπαιδευτικούς Θεωρητικής και Θετικής κατεύθυνσης. Η φύση των ερευνητικών ερωτημάτων και του υπό μελέτη πληθυσμού οδήγησε στην επιλογή της μεθόδου της συνέντευξης ως καταλληλότερη για την επίτευξη των στόχων της έρευνας. Η συνέντευξη ως ερευνητική μέθοδος δημιουργεί το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης, ώστε οι συνεντευξιαζομενοι να εκφραστούν ελεύθερα σχετικά με τα βιώματα και τις εμπειρίες τους, και μέσα από την καταγραφή αυτών να παραχθούν τα ερευνητικά αποτελέσματα (Bryman, 2017). Οι συνεντεύξεις θα είναι ημι-δομημένες, δίνοντας μια αδρή κατεύθυνση στις συνεντευξιαζόμενες προς τα βασικά ερωτήματα, αφήνοντας παράλληλα χώρο για ελεύθερη έκφραση, μιας και ο σκοπός είναι να καταγραφούν οι εμπειρίες τους όπως τις βιώνουν οι ίδιοι/ες. Αυτό επιλέγεται έναντι της αυστηρά δομημένης συνέντευξης, ώστε να μην καθοδηγούνται εμμέσως οι συμμετέχοντες/ουσες προς συγκεκριμένες απαντήσεις. Οι προσωπικές συνεντεύξεις επιτρέπουν σε μεγάλο βαθμό την ανάδειξη, παραγόντων που επηρεάζουν τις νοοτροπίες και τις πρακτικές των εκπαιδευτικών (Creswell & Creswell, 2018). Για τη σύνταξη της συνέντευξης της έρευνας θα χρησιμοποιηθούν ερωτήσεις από παρεμφερείς ποιοτικές έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στη διεθνή βιβλιογραφία. Ενδεικτικά ποιοτικές μελέτες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως θεωρητικό μοντέλο στην παρούσα έρευνα είναι οι μελέτες των Ciampa και Gallagher (2013), των Grant et al. (2015),των Lu και Xiong (2023), των Montrieux et al. (2015) και των Nikolopoulou et al. (2020) Ο πληθυσμός της έρευνας ορίζεται να είναι το σύνολο εκπαιδευτικών Θεωρητικής και Θετικής κατεύθυνσης. Από το σύνολο του πληθυσμού θα επιλεχθεί δείγμα 20 εκπαιδευτικών Θεωρητικής κατεύθυνσης και 20 εκπαιδευτικών Θετικής κατεύθυνσης. Για την επιλογή των εκπαιδευτικών θα εφαρμοστεί η μέθοδος της δειγματοληψίας ευκολίας οποία είναι μια μορφή δειγματοληψίας μη πιθανοτήτων και επιτρέπει στον ερευνητή να επιλέξει ένα δείγμα με βασικά κριτήρια την ευκολία συλλογής των δεδομένων, στην πρακτική της επιλογής των συμμετεχόντων και την ελαχιστοποίηση του χρόνου συλλογής δεδομένων (Bryman, 2017). Σύμφωνα με τους Creswell και Creswell (2018) η σκόπιμη δειγματοληψία συνδέεται με σημαντικούς περιορισμούς, όπως ότι το δείγμα της έρευνας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί από αντιπροσωπευτικότητα με αποτέλεσμα τα αποτελέσματα της έρευνας να μην είναι άμεσα γενικεύσιμα στο σύνολο του πληθυσμού. Η υλοποίηση των συνεντεύξεων θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης και ηλεκτρονικά (μέσω skype) κατόπιν συνεννόησης με τους συμμετέχοντες. Για την ανάλυση των δεδομένων θα εφαρμοστούν οι αρχές της θεματικής ανάλυσης όπως αυτές δίνονται από τον Τσιώλη (2018). Κατά τον Τσιώλη (2018) η θεματική ανάλυση περιεχομένου, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα από τρία στάδια: 1. Η πρώτη φάση αποτελεί τη διαδικασία κωδικοποίησης των πρωτόγεννών δεδομένων 2. Η δεύτερη φάση αφορά την κατηγοριοποίηση των κωδικών σε ομάδες με βάση την αποτύπωση των σημαντικότερων παραγόντων που τελικά προκύπτουν από τα δεδομένα 3. Η τρίτη φάση αφορά την αναγνώριση των θεμάτων με βάση τις κατηγορίες που δημιουργήθηκαν από τους κωδικούς. Στη διαδικασία αυτή οι απαντήσεις των συμμετεχόντων ομαδοποιούνται σε κοινά χαρακτηριστικά με σκοπό να αναδειχθεί ένα κοινό εννοιολογικό πλαίσιο ιδεών που θα απαντήσουν τελικά στα ερευνητικά ερωτήματα. Πιθανές περιοχές αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της έρευνας Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να παρέχουν χρήσιμα στοιχεία για το πως μπορεί να διευρυνθεί η αξιοποίηση των φορητών συσκευών στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τόσο σε μαθήματα Θεωρητικής κατεύθυνσης όσο και σε μαθήματα Θετικής κατεύθυνσης. Τα ευρήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από αρμόδιους φορείς χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών ενσωμάτωσης των φορητών συσκευών σε όλο το φάσμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Keywords: Κινητές συσκευές
Εκπαιδευτκοί
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2024.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία (Πρώην ΠΜΣ Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SamarasDimosthenisMsc2024extra1.zipΣυνεντεύξεις Καθηγητών Θετικής Κατεύθυνσης2.08 MBzipView/Open
SamarasDimosthenisMsc2024extra2.zipΣυνεντεύξεις Καθηγητών Θεωρητικής Κατεύθυνσης2.1 MBzipView/Open
SamarasDimosthenisMsc2024.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons