Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/30893
Author: Κοντογιάννη, Ζαχαρούλα
Title: Η αξιοποίηση του mentoring στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: μια εμπειρική έρευνα βασισμένη στις απόψεις των προϊσταμένων νηπιαγωγείων της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης
Date Issued: 2024
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία
Supervisor: Βαλκάνος, Ευθύμιος
Abstract: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των προϊσταμένων νηπιαγωγείων της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης αναφορικά με την αξιοποίηση του mentoring στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, η παρούσα έρευνα ε-στιάζει στη διερεύνηση των αντιλήψεων των προϊσταμένων νηπιαγωγείων αναφορικά με το περιεχόμενο του όρου mentoring, τη σκιαγράφηση του προφίλ του αποτελεσματικού μέντορα, τα προσδοκώμενα οφέλη για τον μέντορα, τον καθοδηγούμενο, και τον εκπαι-δευτικό οργανισμό καθώς και για τα οφέλη που αποκομίζει ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός από τον ρόλο ενός αποτελεσματικού μέντορα, ως προς την ομαλή προσαρμογή και έ-νταξή του στον εκπαιδευτικό οργανισμό. Πραγματοποιώντας ποιοτική έρευνα, διερευνή-θηκαν οι αντιλήψεις 15 προϊσταμένων νηπιαγωγείων της περιφερειακή Θεσσαλονίκης με τη χρήση του ερευνητικού εργαλείου της ημιδομημένης συνέντευξης. Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι οι προϊστάμενες νηπιαγωγείων αποδίδουν στον όρο mentoring την έννοια της καθοδήγησης στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς από έναν έμπειρο εκ-παιδευτικό. Επιπλέον, η προθυμία και η θετική στάση του μέντορα, σε συνδυασμό με τις ανεπτυγμένες επικοινωνιακές του δεξιότητες και την επιμόρφωση αποτελούν κάποιες από τις σημαντικότερες διαστάσεις του προφίλ του αποτελεσματικού μέντορα. Αναφο-ρικά με τα οφέλη που αποκομίζουν οι μέντορες από τη συμμετοχή τους σε διαδικασίες mentoring, οι προϊστάμενες νηπιαγωγείων αναγνωρίζουν ως σημαντικότερα οφέλη, τον εμπλουτισμό των γνώσεων και την ανανέωση των μεθόδων διδασκαλίας ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης τους με τους καθοδηγούμενους καθώς και τη βελτίωση των δεξιο-τήτων επικοινωνίας. Αναφορικά με τα οφέλη των καθοδηγουμένων, οι προϊστάμενες νη-πιαγωγείων αναφέρουν ως σημαίνοντα οφέλη τη βελτίωση των διδακτικών πρακτικών και την ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των καθοδηγουμένων, οι οποίες συμ-βάλουν στην διεύρυνση τους κοινωνικού τους δικτύου και στη μείωση των επιπέδων άγ-χους. Για τον εκπαιδευτικό οργανισμό τα οφέλη φαίνεται να συνδέονται με τα οφέλη των καθοδηγουμένων και αφορούν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του οργανισμού και της ποιότητας του παραγόμενου έργου, ενώ η βελτίωση των επιπέδων επικοινωνίας λειτουργεί προς όφελος των εργασιακών σχέσεων μεταξύ των εμπλεκομένων μερών. Σε ότι αφορά στα οφέλη του νεοδιόριστου εκπαιδευτικού, αυτά εντοπίζονται στη βελτίωση της διδακτικής μεθοδολογίας και στην κατανόηση της τυπικής και άτυπης κουλτούρας του εκπαιδευτικού οργανισμού. Σ΄ αυτό συμβάλλει η οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνης και σεβασμού μεταξύ μέντορα και καθοδηγούμενου, η καλή διάθεση και ο χρόνος που 5 αφιερώνει ο αποτελεσματικός μέντορας στη μεντορική διαδικασία σε συνάρτηση με τη στήριξη του θεσμού από το σχολείο.
Keywords: Μέντορας
Καθοδηγούμενος
Εκπαιδευτικός οργανισμός
Νεοδιόριστος εκπαιδευτικός
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2024.
Appears in Collections:Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία (Πρώην ΠΜΣ Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KontogianniZacharoulaMsc2024.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.