Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/28528
Author: Μπουκλή, Ειρήνη
Title: H αυτοαποτελεσματικότητα και ο ψηφιακός γραμματισμός ως προβλεπτικοί παράγοντες για τη μαθησιακή ικανοποίηση σε διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Βαλκάνος, Ευθύμιος
Abstract: Η έρευνα επιχείρησε να διερευνήσει τη σύνδεση ανάμεσα στην ικανοποίηση από τη δια-δικτυακή μάθηση, στην αυτοαποτελεσματικότητα για τη διαδικτυακή μάθηση και στον ψηφιακό γραμματισμό με αφορμή τη μετάβαση στη διαδικτυακή εξ αποστάσεως διδασκα-λία λόγω της πανδημίας του Covid-19. Ειδικότερα, η έρευνα προσπάθησε να ερευνήσει κατά πόσο η αυτοαποτελεσματικότητα για τη διαδικτυακή μάθηση και ο ψηφιακός γραμ-ματισμός αποτελούν προβλεπτικούς παράγοντες για την ικανοποίηση από τη διαδικτυακή μάθηση. Συγχρόνως, εξετάστηκαν και τα επίπεδα των παραπάνω μεταβλητών και η επίδ-ραση των δημογραφικών παραγόντων. Στην έρευνα συμμετείχαν 132 ( Ν = 132) φοιτητές που είχανε παρακολουθήσει κάποιου είδους διαδικτυακό μάθημα κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Από αυτούς, οι 110 (83,3%) ήταν γυναίκες και οι 22 (16,7%) ήταν άνδρες. Η ηλικία τους κυμαίνονταν από 26 ως 54 ετών, με μέσο όρο τα 34 έτη. Οι περισσότεροι ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού (Ν = 110). Για την αξιολόγηση της ικανοποίησης από τη μά-θηση σε διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης χρησιμοποιήθηκε το Online Course Satisfaction Survey (OCSS) (Bolliger & Halupa, 2012), που εστιάζει αποκλειστικά στην μαθησιακή ικανοποίηση από διαδικτυακά μαθήματα. Για την αξιολόγηση της αυτοαποτε-λεσματικότητας για τη διαδικτυακή μάθηση χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα Online Learning Self Efficacy Scale (OLSES) (Zimmerman & Kulikowich, 2016), η οποία εστιάζει μόνο στην διαδικτυακή μάθηση και στα στοιχεία που την διακρίνουν. Για την αξιολόγηση του ψηφιακού γραμματισμού χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα Digital Literacy Scale (DLS) (Amin et al., 2021). Για τον έλεγχο των ερευνητικών υποθέσεων και ερωτημάτων εφαρμόστηκαν στατιστικοί έλεγχοι μέσω του SPSS. Η στατιστική ανάλυση έδειξε ότι τα επίπεδα της ικα-νοποίησης από τη διαδικτυακή μάθηση για όλες τις διαστάσεις και τα επίπεδα της αυτοα-ποτελεσματικότητας για όλες τις διαστάσεις βρίσκονταν σε υψηλά επίπεδα, ενώ οι συμμε-τέχοντες είχανε μέτρια επίπεδα στον ψηφιακό γραμματισμό. Όσον αφορά τον στόχο της έρευνας, αυτό που φάνηκε ήταν ότι υπήρξε θετική και σημαντική συσχέτιση μεταξύ και των τριών μεταβλητών. Επιπρόσθετα, αναδείχθηκε πως η αυτοαποτελεσματικότητα και ο ψηφιακός γραμματισμός επηρέασαν την ικανοποίηση από τη διαδικτυακή μάθηση και λει-τούργησαν ως προβλεπτικοί παράγοντες. Τα αποτελέσματα της έρευνας σχολιάζονται με βάση την υπάρχουσα σχετική βιβλιογραφία, ενώ γίνεται αναφορά σε πρακτικές εφαρμογές, στους περιορισμούς της έρευνας και σε προτάσεις για μελλοντικές έρευνες. Λέξεις κλειδιά: διαδικτυακή μάθηση, ικανοποίηση από τη μάθηση, αυτοαποτελεσ-ματικότητα, ψηφιακός γραμματισμός
Keywords: Διαδικτυακή μάθηση
Αυτοαποτελεσματικότητα
Ψηφιακός γραμματισμός
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BoukliEiriniMsc2023.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons