Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/28419
Author: Παππά, Γεωργία
Title: Εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές ατόμων με ακουστική απώλεια: η σχέση ανάμεσα στις επιθυμίες και την πραγματικότητα
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή
Supervisor: Παπαβασιλείου, Ιωάννα
Abstract: Τα άτομα με ακουστική απώλεια αποτελούν ένα ικανό μερίδιο της κοινωνίας μας, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό συνεπάγεται ότι τα δικαιώματά τους δε διαφέρουν από αυτά των ακουόντων. Ωστόσο τόσο η ίδια η αναπηρία τους όσο και τα γενικότερα κοινωνικοπολιστισμικά χαρακτηριστικά τους αλλά και η στάση της κοινωνίας, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των επιλογών τους σε θέματα εκπαίδευσης, καθώς και εργασίας. Στην παρούσα εργασία, αρχικά, παρουσιάζονται βιβλιογραφικά στοιχεία που αφορούν την ακουστική απώλεια ως αναπηρία. Έπειτα, γίνονται αναφορές σε δεδομένα σχετικά με την εκπαίδευση κωφών και βαρήκοων ατόμων σε όλες τις βαθμίδες, με έμφαση στην τριτοβάθμια, καθώς και για τις εκπαιδευτικές τους επιλογές. Στη συνέχεια της βιβλιογραφικής ανασκόπησης παρουσιάζονται στοιχεία για την επαγγελματική σταδιοδρομία και τις επαγγελματικές επιλογές των ατόμων με ακουστική απώλεια. Ακολουθεί το ερευνητικό μέρος της εργασίας. Πρόκειται για μία ποιοτική έρευνα, με δείγμα κωφά και βαρήκοα άτομα, η οποία αποσκοπεί στην διερεύνηση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών επιλογών των ατόμων αυτών και στη σχέση του επιθυμητού με την πραγματικότητα. Από την έρευνα αυτή γίνεται ορατό ότι τα άτομα αυτά επιλέγουν, ως επί το πλείστον να προχωρήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και να συνεχίσουν τη διά βίου εκπαίδευσή τους. Παρ’ όλα αυτά, δεν απουσιάζουν και οι περιπτώσεις εγκατάλειψης σπουδών ή επιλογής μη συνέχισης σε αυτές. Επιπλέον, φαίνεται να είναι πολλοί αυτοί που επιλέγουν αντικείμενα σπουδών και εργασίας σχετικά με την εκπαίδευση, την ειδική αγωγή και την κώφωση, τα οικονομικά και την πληροφορική. Οι επιλογές αυτές είναι άλλοτε προσωπικές και άλλοτε επηρεασμένες από πρόσωπα του περιβάλλοντος. Συνεχίζοντας, τα άτομα αυτά έχουν κυρίως σταθερή επαγγελματική πορεία με μεγάλη επαγγελματική ικανοποίηση αλλά όχι αντίστοιχη εξέλιξη. Τέλος, αναφορικά με τη σχέση του επιθυμητού με την πραγματικότητα, τόσο στις σπουδές όσο και στην εργασία, είναι λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες αυτό ταυτίζεται, χωρίς αυτό να αναιρεί την ικανοποίηση που αντλούν τα άτομα τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.
People with hearing loss constitute a significant part of our society, not only in Greece, but also in the rest of the world. That means that their rights do not differ from those of other people without hearing loss. However, their disability itself, their general socio-cultural characteristics and the state of society as well play an important role in shaping their educational and vocational choices. In this master thesis, firstly, there is a part based on bibliography evidence, regarding hearing loss. In addition, there are information about the education of people with hearing loss such as educational choices, with an emphasis on higher education. The literature review continues with some information about the career and the vocational choices of people with hearing loss. The research part of the thesis is following. It is a qualitative research, with a sample of deaf and hard of hearing people, which aims to investigate the educational and vocational choices and the relationship between desires and reality. From this research, it becomes visible that many of them proceed to higher education and continue their lifelong education. Nevertheless, there are a smaller number of cases that chose not to continue in higher education or drop out of their studies. In addition, many seem to pick out subjects of study and careers related to education, special education and deafness, economics and IT. These choices are sometimes personal and other times influenced by others, such as family, teachers and friends. Continuing, these people have in a great extent a stable career path with great job satisfaction but not a corresponding development. Finally, both in studies and at work, there are only a few cases in which the desires coincide with reality, without this negating the satisfaction that most of the individuals derive both at an educational and at a professional level.
Keywords: Ακουστική απώλεια
Κώφωση
Βαρηκοϊα
Εκπαιδευτικές επιλογές
Επαγγελματικές επιλογές
επαγγελματική σταδιοδρομία
Επιθυμίες
Πραγματικότητα
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PappaGeorgiaMsc2023.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons