Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/28150
Author: Ραμματά, Ειρήνη
Title: Αποτελεσματικές στρατηγικές παραγωγής γραπτού κειμένου από μαθητές Α΄ βάθμιας με ΔΕΠ-Υ
Date Issued: 2023
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Αγαλιώτης, Ιωάννης
Abstract: Στόχος της παρούσας μελέτης αποτέλεσε η αποτύπωση των δυσκολιών έναντι των οποίων τίθενται οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ, οι οποίοι φοιτούν σε σχολικές μονάδες της Α’ Βάθμιας εκπαίδευσης, κατά την παραγωγή γραπτού λόγου, καθώς και η διερεύνηση του συνόλου των κατάλληλων στρατηγικών με κύριο μέλημα τη διασφάλιση της επιτυχούς διαχείρισης αυτών. Για το λόγο αυτό επιχειρήθηκε η αποσαφήνιση των τομέων στους οποίους υστερούν στη γραπτή έκφραση και η προβολή των σημείων παρέμβασης στα οποία πρέπει να επικεντρωθεί η διδακτική προσέγγιση, προκειμένου να υποστηριχθούν με αποτελεσματικούς και πρόσφορους τρόπους οι συγκεκριμένοι μαθητές. Σχεδιασμός: Η παρούσα βιβλιογραφική μελέτη υλοποιήθηκε μέσω της αναζήτησης μελετών στις βάσεις δεδομένων Pubmed, Medline και GoogleScolar και την παράθεση άρθρων τα οποία δημοσιεύτηκαν μεταξύ 2010 και 2022. Κατά την αναζήτηση ως λέξεις – κλειδιά χρησιμοποιήθηκαν οι ακόλουθες: «παραγωγή γραπτού λόγου», «μαθητές με ΔΕΠ-Υ», «ελλείμματα μαθητών με ΔΕΠ-Υ κατά την παραγωγή γραπτού λόγου», «βελτίωση της παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ» και «στρατηγικές ενίσχυσης της παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ» καθώς και διάφοροι συνδυασμοί των παραπάνω. Από τη μελέτη αποκλείσθηκαν έρευνες οι οποίες αναφέρονταν σε μαθητές έτερων σχολικών βαθμίδων πέραν της Α’ Βάθμιας εκπαίδευσης καθώς και εκείνες στις οποίες απουσίαζε η παρουσίαση ξεκάθαρων στρατηγικών που να αποβλέπουν στη βελτίωση της παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ. Επίσης αποκλείσθηκαν μελέτες οι οποίες δεν κατέληγαν σε ξεκάθαρα αποτελέσματα σε ότι αφορά τη μεταβολή των δεξιοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου αυτών. Ευρήματα: Μέσω της αναζήτησης εντοπίσθηκαν 33 μελέτες οι οποίες πληρούσαν απόλυτα τα κριτήρια επιλογής τα οποία τέθηκαν. Η παράθεση αυτών επέτρεψε την αποτύπωση του συνόλου των δυσκολιών τις οποίες καλούνται να διαχειριστούν οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ οι οποίοι φοιτούν σε δομές της Α’ Βάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και την παρουσίαση ποικίλων στρατηγικών υποστήριξης τους σε ό,τι αφορά την γραπτή έκφραση. Η πλειονότητα των μελετών επικεντρώθηκε στην χαμηλή ποιότητα των παραγόμενων κειμένων και στο μικρό τους εύρος. Σε ό,τι αφορά τις προτεινόμενες στρατηγικές, οι περισσότερες βασίζονται στην εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και υπολογιστικών προγραμμάτων, αν και δεν απουσιάζουν οι περισσότερο συμβατικές τεχνικές με τη χρήση εννοιολογικών χαρτών και οργανωτικών σχεδιαγραμμάτων. Πρωτοτυπία / αξία: Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ κατά την μαθησιακή τους πορεία αποτελούν ζήτημα αυξημένου ερευνητικού ενδιαφέροντος, αποσκοπώντας στη διασφάλιση της επιτυχούς υποστήριξης αυτών και της ολιστικής διαχείρισης των εγειρόμενων προβλημάτων τους. Παρότι αρκετές μελέτες έχουν προσεγγίσει τις επιδόσεις των μαθητών με ΔΕΠ-Υ κατά την παραγωγή γραπτού λόγου, ποικίλα ερωτηματικά παραμένουν και απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση. Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να προτείνει κατάλληλες στρατηγικές παρέμβασης προ-κειμένου να είναι δυνατή η προσέγγιση των μαθητών με ΔΕΠ-Υ και η υποστήριξη των προσπαθειών τους κατά την παραγωγή γραπτού λόγου, με σεβασμό στην ετερότητα των μαθητών αυτών και θέτοντας την κατάλληλη βάση για την υλοποίηση διδακτικών μεθόδων, σύμφωνα με τις αρχές της συμπερίληψης κάθε μαθητή στην μαθησιακή διαδικασία.
Keywords: Παραγωγή γραπτού λόγου
στρατηγικές ενίσχυσης της παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ
Βελτίωση της παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2023.
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RammataEiriniMsc2023.pdf880.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.