Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/26796
Author: Τζαχής, Περικλής
Title: Στάσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης για την εκπαιδευτική συμπερίληψη μαθητών με νοητική αναπηρία στη γενική τάξη του δημοτικού σχολείου: μια διερευνητική μελέτη
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: H εκπαιδευτική συμπερίληψη είναι η εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς για άτομα με αναπηρίες και η αποδοχή των μαθητών αυτών από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές της γενικής τάξης. Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία της εκπαιδευτικής συμπερίληψης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχει αναγνωριστεί πως είναι οι στάσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετηθούν οι στάσεις και απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν σε τμήματα ένταξης και σε παράλληλη στήριξη, όσον αφορά την εκπαιδευτική συμπερίληψη μαθητών με νοητική αναπηρία στη γενική τάξη καθώς και η διαφοροποίηση των στάσεων και απόψεων τους σύμφωνα με τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά. Πραγματοποιήθηκε μία πρωτογενής, μη πειραματική ποσοτική έρευνα, περιγραφική και συσχέτιση με έγκυρα και αξιόπιστα (α≥0,617) ερωτηματολόγια κλίμακας Likert. Στην έρευνα συμμετείχαν 200 εκπαιδευτικοί στην πλειοψηφία τους γενικής αγωγής, με μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, που έχουν συμμετάσχει σε σεμινάρια με θέμα την ειδική αγωγή και εκπαίδευση και γνωρίζουν το νομικό πλαίσιο για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί ήταν μέσης ηλικίας 32 ετών με κατά μέσο όρο 4,5 έτη υπηρεσίας στην ειδική αγωγή και 3,5 έτη υπηρεσίας στην γενική αγωγή και διδάσκουν κυρίως σε τμήμα παράλληλης στήριξης, σε σχολεία της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης. Χρησιμοποιήθηκαν οι στατιστικοί έλεγχοι independent samples t-test, ANOVA, Spearman και Μann Whitney σε στάθμη σημαντικότητας 5%. Τα αποτελέσματα από την συμπερίληψη βαθμολογήθηκαν μέτρια προς υψηλά (Μ.Ο.=3,38) ενώ μέτρια οι θεμελιώδεις απόψεις για την συμπερίληψη (Μ.Ο.=3,29) και οι σχολικές πρακτικές (Μ.Ο.=3,22). Οι θεμελιώσεις απόψεις για την συμπερίληψη επηρεάστηκαν από τις μεταπτυχιακές σπουδές (p=0,006) στην ειδική εκπαίδευση και από τα σεμινάρια ειδικής αγωγής (p=0,015). Τα αναμενόμενα αποτελέσματα από την συμπερίληψη επηρεάστηκαν από τις μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική εκπαίδευση (p=0,015) και από τα σεμινάρια ειδικής αγωγής (p=0,001) Προέκυψε πως οι εκπαιδευτικοί δημοτικών σχολείων που εργάζονται στην παράλληλη στήριξη και σε τμήματα ένταξης με επιμόρφωση στην ειδική αγωγή μέσω μεταπτυχιακών προγραμμάτων και σεμιναρίων ήταν περισσότερο σύμφωνοι με τις συμπεριληπτικές πρακτικές.
Keywords: Συμπερίληψη
Νοητική αναπηρία
Τμήμα ένταξης
Παράλληλη στήριξη
Δημοτικό σχολείο
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TzachisPeriklisMsc2022.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons