Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/26679
Author: Διακοπούλου, Πολυξένη
Title: Επαγγελματική ανθεκτικότητα και διαχείριση κρίσεων: διερεύνηση της σχέσης τους σε εκπαιδευτικούς σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία
Supervisor: Παπαβασιλείου, Ιωάννα
Abstract: Οι εκπαιδευτικοί στο σύνολό τους προσπαθούν καθημερινά να προσαρμοστούν σε νέες καταστάσεις και σε αλλαγές στο περιβάλλον τους, αναπτύσσοντας επαγγελματική ανθεκτικότητα, η οποία ενισχύει την προσπάθειά τους για αντιμετώπιση ποικίλων κρίσεων. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων, αναφορικά με τη συμβολή του αισθήματος της επαγγελματικής ανθεκτικότητας σε διαδικασίες διαχείρισης κρίσεων στον χώρο του σχολείου. Η παρούσα εργασία διερεύνησε τα επίπεδα της επαγγελματικής ανθεκτικότητας και των στρατηγικών διαχείρισης κρίσεων, εντόπισε τη μεταξύ τους σχέση και προσδιόρισε την επίδραση των δημογραφικών στοιχείων του δείγματος στους προαναφερθέντες παράγοντες. Στην έρευνα συμμετείχαν 303 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Για την μέτρηση της Επαγγελματικής Ανθεκτικότητας χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα επαγγελματικής ανθεκτικότητας (Career Resilience Scale) της Kodama (2015), ενώ για την μέτρηση της εξοικείωσης με στρατηγικές Διαχείρισης Κρίσεων, έγινε χρήση του εργαλείου School Crisis Management Competencies Survey (SCMCS) του Mc Carty (2012). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν υψηλά επίπεδα επαγγελματικής ανθεκτικότητας και εξίσου ικανοποιητικά επίπεδα εξοικείωσης με διαδικασίες διαχείρισης κρίσεων. Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τα επίπεδα επαγγελματικής ανθεκτικότητας είναι τέσσερις: α) η ικανότητα διαχείρισης προβλημάτων, β) οι κοινωνικές δεξιότητες, γ) το ενδιαφέρον για την καινοτομία και δ) η αισιοδοξία για το μέλλον. Οι δημογραφικοί παράγοντες (φύλο, ηλικία, οικογενειακή κατάσταση), παίζουν ρόλο στη διαμόρφωση της επαγγελματικής ανθεκτικότητας, καθώς επηρεάζουν και τους τέσσερις παράγοντες. Παράλληλα, υπάρχουν τέσσερις παράγοντες που διαμορφώνουν τα επίπεδα εξοικείωσης με στρατηγικές διαχείρισης κρίσεων: α) η πρόληψη, β) η ετοιμότητα/προετοιμασία, γ) η αντιμετώπιση και δ) η ανάκαμψη. Οι δημογραφικοί παράγοντες (φύλο, ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, επίπεδο σπουδών, ιδιότητα, έτη προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση) διαμορφώνουν τα επίπεδα εξοικείωσης με διαδικασίες διαχείρισης κρίσεων, καθόσον επηρεάζουν και τους τέσσερις παράγοντες. Τέλος, τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν πως υπάρχει μέτρια θετική συσχέτιση μεταξύ της επαγγελματικής ανθεκτικότητας και της διαχείρισης κρίσεων.
Keywords: Επαγγελματική ανθεκτικότητα
Διαχείριση κρίσεων
Εκπαιδευτικοί
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Appears in Collections:Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία (Πρώην ΠΜΣ Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DiakopoulouPolyxeniMsc2022.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.