Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25782
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΣιδέρη, Ελένηel
dc.contributor.authorΠαπανίκου, Μαρίαel
dc.date.accessioned2021-09-14T13:27:01Z-
dc.date.available2021-09-14T13:27:01Z-
dc.date.issued2021el
dc.identifier.urihttp://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25782-
dc.descriptionΔιπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2021.el
dc.description.abstractΗ παρούσα ερευνητική εργασία ασχολείται με τη συγκρότηση του γυναικείου υποκειμένου του 19ου αιώνα μέσα από την τέχνη και πιο συγκεκριμένα, τη ζωγραφική. Εξετάζεται το στοιχείο της νεωτερικότητας και η διαμόρφωσή του νεωτερικού υποκειμένου στο πλαίσιο της ελληνικής κοινωνίας, μέσα από την τέχνη και την εκπαίδευση των γυναικών. Στο θεωρητικό μέρος παρουσιάζεται η σύνδεση των εννοιών της υποκειμενικότητας, της ταυτότητας και της εμπειρίας με τη γέννηση του φεμινιστικού κινήματος, την ιστορία της τέχνης και την ανθρωπολογία της τέχνης, ενώ παρουσιάζεται το γυναικείο καλλιτεχνικό υποκείμενο μέσα από τη φεμινιστική κριτική και ταυτόχρονα, γίνεται ανθρωπολογική προσέγγιση του φύλου. Στο εθνογραφικό μέρος της εργασίας εξετάζονται οι αυτοβιογραφίες και τα έργα των δύο καλλιτέχνιδων της Σοφίας Λασκαρίδου και της Θάλειας Φλωρά- Καραβία, το έργο και η αυτοβιογραφία των οποίων αποτελούν παραδείγματα διαμόρφωσης του υποκειμένου και ιδιαίτερα, του καλλιτεχνικού υποκειμένου στο πλαίσιο της περιόδου του 19ου αιώνα. Η προσέγγιση γίνεται με βάση την ανθρωπολογία του φύλου και της τέχνης και τη φεμινιστική κριτική, όσον αφορά τη διαμόρφωση του γυναικείου υποκειμένου στην εποχή της νεωτερικότητας, μέσα από το πεδίο της βιογραφικής έρευνας με σκοπό να μελετηθούν οι έμφυλες ταυτότητες στη ζωή και τα έργα των δύο καλλιτεχνών. Οι συνθήκες της εποχής καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού υποκειμένου, ενώ η γυναίκα καλλιτέχνιδα απουσιάζει αρκετά από την εικαστική δημιουργία ή περιορίζεται σε συγκεκριμένα θέματα. Η βιογραφική έρευνα περιλαμβάνει τη μελέτη της αυτοβιογραφίας των ζωγράφων μέσα από το ημερολόγιο της Σοφίας Λασκαρίδου και τις εντυπώσεις από τον πόλεμο της Θάλειας Φλωρά- Καραβία, στα οποία προβάλλονται ζητήματα του γυναικείου φύλου μέσα από την ιδιωτική και δημόσια σφαίρα των δύο καλλιτέχνιδων. Η αφήγηση των εμπειριών τους προβάλλει μηχανισμούς καταπίεσης, όπως η πατριαρχική κυριαρχία και αποσιωπημένα θέματα του γυναικείου φύλου, που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της υποκειμενικότητας τους. Μέσα από όλα τα παραπάνω γίνεται μία προσπάθεια να σκιαγραφηθεί η συγκρότηση του γυναικείου καλλιτεχνικού υποκειμένου την περίοδο της νεωτερικότητας και να αναδειχθεί αυτή η διαμόρφωση μέσα από τις εμπειρίες ζωής και τα έργα των δύο καλλιτέχνιδων.el
dc.format.extent97el
dc.language.isoelen
dc.publisherΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνέςel
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectΚαλλιτεχνικό υποκείμενοel
dc.subjectΈμφυλη ταυτότηταel
dc.subjectΝεωτερικότηταel
dc.subjectΤέχνηel
dc.titleΈμφυλες ταυτότητες στη ζωγραφική του 19ου – 20ου αιώνα μέσα από τη συγκριτική μελέτη της ζωής και του έργου της Σοφίας Λασκαρίδου και της Θάλειας Φλωρά-Καραβία.el
dc.typeElectronic Thesis or Dissertationen
dc.typeTexten
dc.contributor.departmentΠρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ιστορία Ανθρωπολογία και Πολιτισμός στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπηel
Appears in Collections:ΠΜΣ Ιστορία Ανθρωπολογία και Πολιτισμός στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PapanikouMariaMsc2021.pdf3.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons