Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25749
Author: | Apostolou, Andreas- Foivos |
Title: | Leo Ornstein: the rise and fall of a forgotten genius. Early modernism, Hebraic elements, and stylistic evolution in his pianistic idiom |
Alternative Titles: | Leo Ornstein: άνοδος και πτώση μιας ξεχασμένης ιδιοφυΐας. Πρώιμος μοντερνισμός, Εβραϊκά στοιχεία και στυλιστική εξέλιξη στο πιανιστικό του ιδίωμα |
Date Issued: | 2021 |
Department: | Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (ΜΕΤ) |
Supervisor: | Zervas, Athanasios |
Abstract: | The purpose of this dissertation is to shed light on the historical significance and stylistic diversity of Leo Ornstein’s music. During the course of my doctoral research, I performed several of Ornstein’s most characteristic piano works, and I researched both published and unpublished resources. A milestone in my research includes my unexpected discovery of a previously overlooked Ornstein manuscript of a piano sonata, Sonata pour le Piano (1917), that I found in the “Leo Ornstein Papers” archive at the Irving S. Gilmore Music Library, Yale University. I provide herein the first edition and extensive analysis of this remarkable unpublished work. Based on the above research, I propose new methods of analyzing Ornstein’s music using the following: pitch sets, contour segmentation, post-tonal theory, and motivic cells, in order to define the basic traits of his pianistic idiom. The comparative analysis of his piano works and the recurring patterns in his writing style, which ranges from modernism to neoromanticism enriched with Hebraic elements, define the characteristics and evolution of his work. Furthermore, in order to gain an in-depth understanding of Leo Ornstein’s life, work, and legacy, I interviewed his son, Severo Ornstein, for his uniquely significant role as a preserver, transcriber, and publisher of his father’s entire opus, as well as a pioneer of musical notation software with the creation of “Mockingbird” in 1980. Finally, I investigate the multifaceted reasons behind Ornstein’s rise to fame and his subsequent withdrawal from the international music scene, by researching his career as a pianist and composer, and his connection to early modernist circles in the US during the period of 1910–1920. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να αναδειχθεί η ιστορική σημαντικότητα και στυλιστική ποικιλότητα της μουσικής του Leo Ornstein. Στη διάρκεια της διδακτορικής μου έρευνας, παρουσίασα και ερμήνευσα πολλά από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Ornstein για πιάνο. Επίσης, ερεύνησα και επεξεργάστηκα εκδοθέν και ανέκδοτο υλικό του έργου του. Ορόσημο στην έρευνά μου αποτελεί η απροσδόκητη ανακάλυψη μίας προηγουμένως άγνωστης αδημοσίευτης σονάτας για πιάνο του Ornstein, με τίτλο Sonata pour le Piano (1917). Εντόπισα την παρτιτούρα στη συλλογή “Leo Ornstein Papers” της Μουσικής Βιβλιοθήκης Irving S. Gilmore, του Πανεπιστημίου του Γέιλ (Yale University). Στην παρούσα διατριβή παρουσιάζω την πρώτη έκδοση και εκτενή ανάλυση αυτού του αξιοσημείωτου αδημοσίευτου έργου. Με βάση τα παραπάνω, προτείνω νέες μεθόδους ανάλυσης της μουσικής του Ornstein, χρησιμοποιώντας τα ακόλουθα: φθογγικά σύνολα, τροπική ανάλυση, contour segmentation και μοτιβικά κύτταρα, με σκοπό να προσδιορίσω τα βασικά στοιχεία του πιανιστικού του ιδιώματος. Η συγκριτική ανάλυση των έργων του για πιάνο και τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα των πιανιστικών του συνθέσεων, καλύπτουν ένα εύρος από τον μοντερνισμό μέχρι τον νεορομαντισμό, εμποτισμένα με Εβραϊκά στοιχεία, και τα οποία καθορίζουν τα χαρακτηριστικά και την εξέλιξη του έργου του. Επιπλέον, για να αποκτήσω εις βάθος κατανόηση της ζωής, του έργου και της κληρονομιάς του Leo Ornstein, πήρα συνέντευξη από τον γιο του, Severo Ornstein, ο οποίος είναι ο πλέον σημαντικός συντηρητής, επιμελητής και εκδότης ολόκληρου του έργου του πατέρα του, αλλά και πρωτοπόρος ο ίδιος, καθώς επινόησε το “Mockingbird”, το πρώτο πρόγραμμα μουσικής σημειολογίας για υπολογιστή σε γραφικό περιβάλλον, το 1980. Τέλος, εξετάζω τους πολύπλευρους λόγους για την άνοδο του Ornstein στη φήμη, και την μετέπειτα απόσυρσή του από την διεθνή μουσική σκηνή, διερευνώντας την καριέρα του ως πιανίστα και συνθέτη και τη σχέση του με το κίνημα του πρώιμου μοντερνισμού στην Αμερική, κατά την περίοδο 1910–1920. |
Keywords: | Leo Ornstein A Morning in the Woods Wild Men’s Dance Three Moods Solitude To a Grecian Urn Piano Quintet Sonata No. 4 Impromptu A Reverie Three Fantasy Pieces Metaphors Mother O’ Mine Severo Ornstein Sarah Cahill Mockingbird The Leo Ornstein Papers Modes Hitzaz Mi Sheberach Poimenikos Hebraic Slavic Eastern European Middle Eastern Russian Orthodox Piano Modernism Futurism Orientalism Tone-cluster Polymeter Polyrhythm Dada Ukraine Russia Pogroms Henry Cowell Charles Ives Stravinsky Bartók Schoenberg Debussy Ravel Messiaen Calvocoressi Judaism Cantor Set theory Contour analysis Contour segment Allen Forte Michael Friedmann Golden Age of Piano Michael Broyles Vivian Perlis oral history Yale University Μusic Τρόποι Δρόμοι Χιτζάζ Ποιμενικός Εβραϊκά Σλαβικά Ανατολική Ευρώπη Μέση Ανατολή Ρωσική Ορθοδοξία Πιάνο Μοντερνισμός Φουτουρισμός Οριενταλισμός Πολυμετρία Πολυρυθμία Ντανταϊσμός Ουκρανία Ρωσία Πογκρόμ Ιουδαϊσμός Κάντορας Ψάλτης Θεωρία συνόλων Χρυσή Εποχή του Πιάνου Προφορική ιστορία Πανεπιστήμιο Γέιλ Μουσική |
Information: | Διατριβή (Διδακτορική--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2021. |
Rights: | The use of manuscript scans and copyrighted scores has been approved by Severo Ornstein and Yale University Music Library. |
Appears in Collections: | Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Δ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ApostolouAndreas-FoivosPhD2021.pdf | 15.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.