Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25699
Title: Άρνολντ Σένμπεργκ, Βασίλι Καντίνσκι: εξπρεσιονιστικές αλληλεπιδράσεις.
Authors: Τσαντεκίδου, Ειρήνη
Keywords: Σένμπεργκ
Ατονικότητα
Εξπρεσιονισμός
Ζωγραφική
Issue Date: 2021
Publisher: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Abstract: Το ξεκίνημα του 20ου αιώνα στον χώρο των τεχνών σηματοδοτείται από μια πληθώρα νέων αισθητικών ρευμάτων και προσεγγίσεων που ακολουθούν τις ραγδαίες κοινωνικό-πολιτικές εξελίξεις της εποχής. Με την έλευση της Βιομηχανικής Επανάστασης η κοινωνία, ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα, αναπρογραμματίζεται σταδιακά και η νέα πραγματικότητα που δομείται διεισδύει βαθμιαία και στον χώρο των τεχνών οδηγώντας σε νέες διακλαδώσεις καλλιτεχνικών ρευμάτων με έντονα τα στοιχεία της πρωτοπορίας και της αλλαγής. Σε γενικότερα πλαίσια, οι αλλαγές που έφερε ο νέος αιώνας στον χώρο των τεχνών μπορούν να χαρακτηριστούν από την ροπή προς το «αφηρημένο» και την αποδόμηση της ακαδημαϊκής φόρμας. Επιπλέον, μια ιδιόμορφη σχέση αλληλεπίδρασης παρατηρείται μεταξύ ζωγραφικής και μουσικής. Η απομάκρυνση της ζωγραφικής από την παραστατική απεικόνιση του υλικού κόσμου συσχετίζεται έντονα με τη «χειραφέτηση» της μουσικής διαφωνίας που χαρακτήρισε αυτήν την περίοδο στο χώρο της μουσικής. Έτσι, η αφαίρεση στη ζωγραφική και η εγκατάλειψη της τονικότητας στη μουσική, που συντελέστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα, καθόρισαν την πορεία του 20ου αιώνα και εγκαθίδρυσαν τον μοντερνισμό στις τέχνες. Ο παραπάνω συσχετισμός εκδηλώνεται συγκεκριμένα στο έργο δύο σημαντικών εκπροσώπων των δύο πεδίων, τον Βασίλι Καντίνσκι και τον Άρνολντ Σένμπεργκ, οι οποίοι καθιέρωσαν νέες εκφραστικές και διανοητικές μεθόδους στα καλλιτεχνικά τους πεδία εδραιώνοντας τα χαρακτηριστικά του εξπρεσιονιστικού ρεύματος. Η παρούσα εργασία επιχειρεί μία ιστορική, κοινωνική και αισθητική επισκόπηση, εντοπίζοντας και αναδεικνύοντας τους τρόπους αλληλεπίδρασης των δύο καλλιτεχνικών πεδίων και των αντίστοιχων εκπροσώπων τους. Αρχικά εξετάζονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιήθηκε η μετάβαση προς τον μοντερνισμό στις τέχνες με την ανάδειξη των κομβικών σημείων που συνέβαλλαν στη μετάβαση αυτή, τόσο στο πεδίο της ζωγραφικής όσο και της μουσικής, μέχρι και την έναρξη του εξπρεσιονισμού. Στη συνέχεια, έπειτα από μία συνοπτική παρουσίαση της ζωής και του έργου των Άρνολντ Σένμπεργκ και Βασίλι Καντίνσκι, αναδεικνύεται η παράλληλη καλλιτεχνική και διανοητική πορεία των δύο δημιουργών. Συγκεκριμένα, γίνεται μια σύνοψη της περιόδου της αλληλογραφίας των δύο καλλιτεχνών, μέσα από την οποία προέκυψαν οι καλλιτεχνικές τους αλληλεπιδράσεις και οι ιδιαίτερα γόνιμες συζητήσεις. Τέλος, γίνεται μια αισθητική 6 προσέγγιση μέσω παραλληλισμού των έργων Το Τυχερό Χέρι του Σένμπεργκ και Κίτρινος Ήχος του Καντίνσκι, με σκοπό την ανάδειξη της επιρροής που άσκησε ο ένας στον άλλον μέσα στα εξπρεσιονιστικά πλαίσια.
Description: Πτυχιακή εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2021.
Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της πτυχιακής μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.
URI: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25699
Rights: Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Π)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TsantekidouEiriniPe2021.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.