Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25678
Title: Διερεύνηση των απόψεων φοιτητ(ρι)ών και σπουδαστ(ρι)ών μουσικής για την επίδραση του οικογενειακού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στη συστηματική ενασχόληση, σπουδή και μελέτη του πρώτου μουσικού τους οργάνου.
Authors: Μεϊτανίδου, Έρση
Keywords: Εκπαίδευση
Δάσκαλος
Μελέτη
Μουσική
Γονείς
Μουσικό όργανο
Εκπαιδευτικοί
Διακοπή
Issue Date: 2021
Publisher: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Abstract: Έρευνες έχουν δείξει ότι η μουσική επιδρά σημαντικά στη ψυχοσύνθεση του ατόμου ρυθμίζοντας τον τρόπο με τον οποίο βιώνει και εκφράζει τα συναισθήματά του. Άλλωστε βασικό γνώρισμα της μουσικής είναι η δημιουργία συναισθημάτων. Παρόλα αυτά, πολλά παιδιά, ενώ ξεκινούν με μεγάλη όρεξη και χαρά την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, χάνουν στην πορεία τη διάθεσή τους για μελέτη και το διακόπτουν. Ένας παράγοντας ο οποίος έχει παρατηρηθεί ότι επηρεάζει τη συνέχιση ή διακοπή της σπουδής ενός μουσικού οργάνου είναι εάν το πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιείται η μουσική μάθηση ικανοποιεί τις ανάγκες των μαθητών για ικανοποίηση από τη μαθησιακή διαδικασία. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των εμπειριών που θεωρήθηκαν από φοιτητές/τριες μουσικών τμημάτων, σπουδαστές/τριες και καθηγητές/τριες μουσικής ως θετικές ή αρνητικές για τη δημιουργία κινήτρων να συνεχίσουν ή να διακόψουν τη συστηματική τους σπουδή και μελέτη ενός μουσικού οργάνου. Έχει παρατηρηθεί ότι κατά τη διάρκεια της εκμάθησης ενός μουσικού οργάνου πολλοί είναι οι εξωτερικοί παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τη δημιουργία και ανάπτυξη κινήτρων για την αδιάκοπη σπουδή και μελέτη του. Δύο από αυτούς είναι το οικογενειακό περιβάλλον και το εκπαιδευτικό περιβάλλον. Η ενθάρρυνση και η υποστήριξη της οικογένειας, ως προς την ενασχόληση με το μουσικό όργανο, έχει βρεθεί ότι παίζει καταλυτικό ρόλο για την πορεία του παιδιού που ασχολείται με τη μουσική. Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι η ποιότητα και η φύση της σχέσης που αναπτύσσεται μεταξύ του/της δασκάλου/ας και του παιδιού μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τα κίνητρα για τη μουσική μάθηση του. Πολλές φορές όμως, οι δύο αυτοί παράγοντες μπορεί να έχουν και αρνητική επίδραση. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί ότι γονείς ή εκπαιδευτικοί που πιέζουν ή αναγκάζουν τα παιδιά να εξασκηθούν με το μουσικό τους όργανο, χωρίς αυτά να το θέλουν, ή γίνονται πολύ απαιτητικοί/ες και επικριτικοί/ες με τα παιδιά ή έχουν μη ρεαλιστικές προσδοκίες από αυτά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να τα αποθαρρύνουν τελικά από το να ασχοληθούν με αυτό (Driscoll, 2009). Η παρούσα ερευνητική πρόταση διερεύνησε, μέσω ερωτηματολογίου αυτοαναφοράς, με ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου, συμπεριφορές γονέων και εκπαιδευτικών μουσικής, τις οποίες ανακάλεσαν στη μνήμη τους οι συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα και θεώρησαν ότι ήταν ενθαρρυντικές ή αποθαρρυντικές για την αδιάκοπη μελέτη και σπουδή του μουσικού τους οργάνου. Οι συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα ήταν συνολικά 115 σπουδαστές/τριες, φοιτητές/τριες και καθηγητές/τριες μουσικής, ηλικίας 18-35 ετών και άνω και το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από τις 7 έως τις 11 Απριλίου.
Description: Πτυχιακή εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2021.
Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της πτυχιακής μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.
URI: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/25678
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Π)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MeitanidouErsiMsc2021.pdf623.07 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons