Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/24324
Title: Σπουδή στο έργο του Τριαντάφυλλου Γεωργιάδου
Other Titles: Study in the musical works of Triantafyllos Georgiadis
Authors: π. Καρανδρέας, Λάζαρος
Issue Date: 2020
Publisher: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Abstract: Είναι γεγονός ότι η μελοποιΐα στην βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο στο χώρο της εκκλησιαστικής τέχνης. Το μεγαλείο της ελληνικής γλώσσας σε συνδυασμό με τις απεριόριστες δυνα-τότητες που παρέχει στην πένα των μελοποιών η εκκλησιαστική μουσική σε όλες τις φάσεις της εξελικτικής της πορείας, μας παρέδωσαν έργα μεγάλης λατρευτικής και μουσικολογικής αξίας. Το «μέγιστον των ηδυσμάτων» κατά τους αρχαίους, αλλά και «…δύναμις κατασκευαστική μέλους» δια της οποίας «κατασκευάζομεν, όχι μόνον ψάλλοντες τετριμμένας διαφόρους ψαλμωδίας, αλλ’εφευρίσκοντες και γράφοντες και ίδια νέα μέλη τοις ακροαταίς αρέσκοντα» μας λέει ο Χρύσανθος δίδοντας τον ορισμό της μελοποιΐας, κατέστησε αυτήν «πηγή θείων θησαυρισμάτων». Βέβαια, κάθε μελοποιη-τική περίοδος διέπεται από νόμους και κανόνες οι οποίοι χαρακτηρίζουν την εποχή και τον μελοποιό. Είναι γεγονός πως κατά κανόνα οι αλλαγές από περίοδο σε περίοδο πραγματοποιούνται ομαλά κι αυτό συμβαίνει κυρίως όσο το σύστημα γραφής είναι στενογραφικό. Από τον 18ο αιώνα όμως και στο εξής, δηλαδή όταν ξεκινά η εξηγητική σημειογραφία και στη συνέχεια με την νέα μέθοδο όπως έχουμε συνηθίσει να την ονομάζουμε, οι εξελίξεις επιταχύνονται καθότι γίνεται πλέον ιδιαίτερα αναλυτικό το σύστημα γραφής της μουσικής. Το νέο σύστημα ευνοεί τη δημιουργία όλο και περισ-σοτέρων νέων θέσεων ενώ παρατηρείται και το φαινόμενο της εισαγωγής εξωτερικών θέσεων στα εκκλησιαστικά μέλη. Σε κάθε περίπτωση η εκκλησιαστική μουσική εξελίσσεται συνεχώς και θα συνεχίσει να εξελίσσεται έως το τέλος του χρόνου. Κάθε περίοδος της έχει να παρου-σιάσει εξαιρετικά έργα και μέσω αυτών έχουν αναδειχθεί μελοποιοί με ευδιάκριτο το αποτύπωμα τους στο χώρο της λατρευτικής μουσικής. Προσέφεραν όλοι με τον τρόπο τους την μουσική προσωπικότητα τους και διατηρώντας παράλληλα το απαραίτητο εκκλησιαστικό ύφος, προσέθεσαν με το έργο τους ακόμη μια ψηφίδα στο τεράστιο αυτό ψηφιδωτό που λέγεται βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική. Ανάμεσα σε όλους αυτούς τους μελοποιούς του προηγούμενου αιώνος δια-κρίνεται και η μορφή του Τριανταφύλλου Γεωργιάδου στου οποίου το έργο γίνεται σπουδή στην παρούσα εργασία. Το εγχείρημα κατέστη δύσκολο λόγω των ελαχίστων στοιχείων τα οποία προέκυψαν από την βιβλιογραφική έρευνα. Η κυριότερη πηγή από όπου αντλήθηκαν τα στοιχεία τα οποία χρησιμοποιή-θηκαν στην εργασία είναι το εξάτομο έργο του «Κήπος χαρίτων» στο οποίο περιέ-χονται ύμνοι του εσπερινού, όρθρου, λειτουργίας, μηναίου, τριωδίου, πεντηκοστα-ρίου, καθώς επίσης και ένας τόμος ο οποίος τιτλοφορείται «Νέον Αναστασιματά-ριον». Ομολογουμένως ένα τεράστιο και επίπονο έργο στο οποίο περιέχονται 2416 σελίδες χειρόγραφες στις οποίες περιλαμβάνεται όλος ο όγκος των εν χρήσει μελών στη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας. Οφείλουμε όλοι μας ένα μεγάλο ευχαριστώ στον αείμνηστο Μητροπολίτη Λαοδικείας Μάξιμο, υιό του μακαριστού Τριανταφύλλου Γεωργιάδου ο οποίος προέβη στην συλλογή και έκδοση του έργου αυτού, παραθέτοντας όλα εκείνα τα στοιχεία στον ερευνητή που αφορούν στην προσωπικότητα και στο έργο του Άρχοντος, αλλά και προσωπικώς στον Καθηγητή π.Νεκτάριο Πάρη όπου, δια της αναθέσεως του θέματος αυτού για την πτυχιακή μου εργασία, με έφερε σε επαφή με έναν από τους αξιολογότερους μελοποιούς των αρχών του 20ου αιώνος.
Description: Πτυχιακή εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2020.
Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της πτυχιακής μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 72)
URI: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/24324
Rights: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Π)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KarandreasLazarosPe2020.pdf4.08 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons