Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/24201
Author: Σπυρούδη, Αργυρή
Title: Η συμβολή διαφόρων υποστηρικτικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση και στην καθημερινή διαβίωση των ατόμων με οπτική αναπηρία
Date Issued: 2020
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος
Abstract: Στην παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση παρουσιάζονται – και περιγράφεται η χρήση και η λειτουργία τους - διαφόρων ειδών σημαντικές υποστηρικτικές τεχνολογίες οι οποίες δύνανται να συμβάλλουν , όπως έχει αναφανεί μέσα από έρευνες, στη διευκόλυνση των ατόμων με οπτική αναπηρία , τόσο στον τομέα της εκπαίδευσης, όσο και σε αυτόν της καθημερινής διαβίωσης. Εισαγωγικά, γίνεται η εννοιολογική προσέγγιση της οπτικής αναπηρίας και των αιτιών της και παρουσιάζεται επισταμένως η συμβολή των αντισταθμιστικών αισθητήριων καναλιών της ακοής και της αφής, στην προσπάθεια πρόσβασης των ανθρώπων με οπτική αναπηρία στη γνώση, στην εκπαίδευση και στην καθημερινή ζωή, με έμφαση στην αυτονομία. Στη συνέχεια προσεγγίζεται ο όρος των υποστηρικτικών τεχνολογιών και γίνεται η εστίαση σε 2 σημαντικούς τομείς , στον τομέα της εκπαίδευσης και στον τομέα της καθημερινής διαβίωσης, επικεντρώνοντας την προσοχή σε τεχνολογίες τόσο χαμηλής όσο και υψηλής τεχνολογικής στάθμης οι οποίες έχει αποδειχθεί πως ανάγουν την ποιότητα ζωής των ατόμων με οπτική αναπηρία σε ένα ανώτερο επίπεδο . Όσον αφορά την εκπαίδευση , η τεχνολογική εξέλιξη των τελευταίων δεκαετιών έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη τεχνολογιών και υποστηρικτικών τεχνολογιών που επιτρέπουν την ισότιμη πρόσβαση των σπουδαστών με οπτική αναπηρία με τους βλέποντες , σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης αλλά και σε κάθε έκφανση της επιστήμης. Σύγχρονες υποστηρικτικές συσκευές όπως το Mountbatten Pro Brailler, ψηφιακά ομιλούντα βιβλία , ομιλούντα εργαλεία ή εργαλεία με ένδειξη Braille στις θετικές επιστήμες , προσαρμοσμένες μαθηματικές εφαρμογές, υποστηρικτικές συσκευές στο πεδίο της χημείας , διαφορων ειδών απτικές συσκευές καθώς και ‘’σταθμοί εργασίας’’ στα πανεπιστημιακά ιδρύματα έχουν ερευνητικά αποδειχθεί πως αποτελούν διεθνώς σημαντικούς αρωγούς στην εκπαίδευση των σπουδαστών και στην καλύτερη συμπερίληψη τους στις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εφιστώντας την προσοχή στους παράμετρους αποτελεσματικότητας. Όσον αφορά στην καθημερινή διαβίωση ,αφού γίνει εκτενής αναφορά, μέσα από έρευνες, στις προκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπα τα άτομα με οπτική αναπηρία στην καθημερινότητά τους,εξαίρεται η χρήση της υποστηρικτικής τεχνολογίας στον τομέα αυτόν, δίνοντας έμφαση και στη ρομποτική με στόχο την καθημερινή αυτόνομη διαβίωση και την αύξηση της αυτοπεποίθησης. Μέσα από καινοτόμες υποστηρικτικές συσκευές ,εφαρμογές και υπηρεσίες καθίστανται εφικτά ζητήματα που άπτονται της καθημερινότητας όπως η ενασχόληση με το νοικοκυριό, η καθημερινή ανάγνωση εφημερίδων και περιοδικών , η πρόσβαση σε μορφές ψυχαγωγίας και τέχνης, η εύρεση και η αναγνώριση αντικειμένων, η αυτόνομη μετακίνηση συμπεριλαμβανομένης της πλοήγησης , της αναζήτησης / εύρεσης τοποθεσιών, της ανίχνευσης εμποδίων, της αντίληψης του χώρου και της ανεξάρτητης πραγματοποίησης αγορών. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση κλείνει παρουσιάζοντας τους ανασταλτικούς εκείνους παράγοντες που εμποδίζουν την πλήρη και καθολική υιοθέτηση της χρήσης των υποστηρικτικών τεχνολογιών , τονίζοντας την αναγκαιότητα αυτών των μέσων, την επιβεβλημένη συνεργασία όλων των φορέων προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς τη σπουδαιότητα υιοθέτησης της φιλοσοφικής προσέγγισης του σχεδιασμού υποστηρικτικών τεχνολογιών με επίκεντρο τον χρήστη.
Keywords: Υποστηρικτικές τεχνολογίες
Information: Διπλωματική εργασία - Πανεπιστήμιο Μακεδονίας , Θεσσαλονίκη, 2020
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SpyroudiArgyriMsc2020.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons