Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23701
Author: Ζασπάλη, Δέσποινα
Title: Παράγοντες που επηρεάζουν τις επικοινωνιακές επιδόσεις παιδιών με κοχλιακό εμφύτευμα
Alternative Titles: Factors affecting speech and language outcomes of children with cochlear implants
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας
Supervisor: Οκαλίδου, Αρετή
Abstract: Σε αυτήν την διπλωματική εργασία επιχειρήθηκε να δοθεί μια κατά το δυνατόν πλήρης και εποπτική άποψη του σημερινού επιπέδου και των μελλοντικών κατευθύνσεων της επιστημονικής έρευνας σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τις γλωσσικές και επικοινωνιακές επιδόσεις προγλωσσικά κωφών παιδιών με κοχλιακό εμφύτευμα. Οι παράγοντες αυτοί μπορούν να ταξινομηθούν σε τρεις κατηγορίες: στους τεχνικούς, στους δημογραφικούς και στους παράγοντες του γνωστικού. Ως τεχνικοί νοούνται οι παράγοντες που σχετίζονται με το εμφύτευμα ως ηλεκτρική συσκευή και την ποιότητα της εγχείρησης (π.χ. θέση ηλεκτροδίου στον κοχλία). Η επίδραση τους στις γλωσσικές και επικοινωνιακές επιδόσεις έγκειται στο ότι επηρεάζουν την ποιότητα και διακριτικότητα του προσλαμβανόμενου ήχου. Ως δημογραφικοί νοούνται οι παράγοντες η επίδραση των οποίων έχει προσδιορισθεί με στατιστικές μελέτες επιδημιολογικού τύπου και σχετίζονται είτε με τη «ακουστική ιστορία» του χρήστη εμφυτεύματος (π.χ. ηλικία εμφύτευσης, χρόνος κώφωσης, υπολειπόμενη ακοή) είτε με συνθήκες του περιβάλλοντός του (π.χ. τρόπος επικοινωνίας, κοινωνικοοικονομική κατάσταση, διγλωσσία κλπ.). Η ανεξήγητα μεγαλύτερη του αναμενόμενου διασπορά στις γλωσσικές και επικοινωνιακές επιδόσεις παιδιών με κοχλιακό εμφύτευμα αποτέλεσε αφορμή για την ανάπτυξη νέων θεωρητικών προσεγγίσεων που βασίζονται στις νευρογνωστικές διεργασίες επεξεργασίας, αποθήκευσης ή ανάκλησης πληροφορίας του γνωστικού. Άμεση συνέπεια ήταν η ανάπτυξη και εφαρμογή νέων τεστ αξιολόγησης διεργασιών που δεν στηρίζονται στο τελικό αποτέλεσμα ή την τελική συμπεριφορά αλλά στοχεύουν στην αξιολόγηση συγκεκριμένων πεδίων του γνωστικού όπως η μνήμη εργασίας, η βραχυχρόνια μνήμη ή η ανάκληση πληροφορίας. Αυτή η κατηγορία παραγόντων αποτελεί τους παράγοντες γνωστικού. Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν την σαφή ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ παραγόντων γνωστικού και επιδόσεων σε τεστ τελικής συμπεριφοράς και επιβεβαίωσαν εν μέρει την αρχική υπόθεση πως οι διεργασίες και στρατηγικές γνωστικού, οι οποίες σε προγλωσσικά κωφά παιδιά διαφοροποιούνται σημαντικά σε σχέση με παιδιά κανονικής ακοής, ευθύνονται για μέρος της παρατηρούμενης διασποράς. H διαφοροποίηση κατά μια άποψη είναι εγγενής ενώ κατά μια άλλη άποψη είναι απόρροια των ατελειών στην πρόσληψη της ακουστικής πληροφορίας. Οι μακροπρόθεσμοι στόχοι της επιστημονικής έρευνας στο πεδίο συνίστανται στη δυνατότητα πλήρους αξιολόγησης και εντοπισμού των δυνατών ή αδύνατων στοιχείων δυνητικών χρηστών κοχλιακού εμφυτεύματος ώστε αφενός να διαμορφωθούν αξιόπιστα κριτήρια εκ των προτέρων εκτίμησης του οφέλους που θα έχει ο χρήστης κατά την μετεμφυτευτική περίοδο, αφετέρου να διαμορφωθούν στοχευμένες και αποτελεσματικές τεχνικές παρέμβασης οι οποίες θα βελτιώσουν τις γλωσσικές και επικοινωνιακές επιδόσεις. Για την επίτευξη και των δύο στόχων απαιτείται επιστημονική έρευνα η οποία θα εμπλουτίσει τις γνώσεις τόσο όσον αφορά στις διεργασίες επεξεργασίας πληροφορίας του γνωστικού όσο και την ανάπτυξη πιο στοχευμένων τεστ αξιολόγησης αυτών των διεργασιών.
Keywords: Κοχλιακό εμφφύτευμα
Γνωστικό
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZaspaliDespinaMsc2019.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons