Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23442
Author: Παπαλαζάρου, Νικόλαος
Title: Ανάπτυξη μίας διδακτικής σειράς στο μάθημα της Τεχνολογίας Γυμνασίου και συγκριτική μελέτη δύο διαφορετικών προσεγγίσεων : εικονικά και πραγματικά πειράματα
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Φαχαντίδης, Νικόλαος
Abstract: Η τάση στη σύγχρονη εκπαίδευση είναι οι μαθητές να μη δέχονται τη μάθηση παθητικά, αλλά να ανακαλύπτουν τη γνώση μόνοι τους, μέσα από τη διαδικασία της Διερευνητικής Μάθησης. Ένα από τα μέσα για την επίτευξη της Διερευνητικής Μάθησης είναι οι εργαστηριακές ασκήσεις. Με τη βελτίωση της Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) και την ανάπτυξη των Προσομοιώσεων, υπάρχει η άποψη ότι ο πραγματικός εργαστηριακός εξοπλισμός μπορεί να αντικατασταθεί από Εικονικό Εργαστήριο. Αν και τα Εικονικά Εργαστήρια αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για την κατανόηση καινούριων και δύσκολων εννοιών της Φυσικής, η αντικατάσταση των Πραγματικών Εργαστηρίων από τα Εικονικά, αποτελεί ακόμη θέμα ανοιχτό για πρόσθετη έρευνα. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η σύγκριση των δύο μεθόδων στις δύο κατευθύνσεις που προαναφέρθηκαν. Για το λόγο αυτό διεξήχθη έρευνα κατά το σχολικό έτος 2018 – 19 σε Γυμνάσιο της Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια του κανονικού σχολικού προγράμματος, στα πλαίσια του μαθήματος της Τεχνολογίας Γ Γυμνασίου. Η έρευνα βασίστηκε σε 4 πρωτότυπα Ψηφιακά Εκπαιδευτικά Σενάρια. Ως αντικείμενο επιλέχθηκαν δύο θέματα από τη Μηχανική (Ισορροπία Δοκού, Τροχαλίες) και δύο θέματα από τον Ηλεκτρισμό (Σύνδεση Λαμπτήρων, Διαιρέτης Τάσης και Διαιρέτης Ρεύματος). Το θέμα της σύγκρισης των Εικονικών και Πραγματικών Εργαστηρίων αφορά δύο άξονες: Ο 1ος αφορά στη βελτίωση της εννοιολογικής κατανόησης που παρουσιάζουν οι μαθητές, με τις δύο μεθόδους. Ο 2ος άξονας αποτελείται από δύο σκέλη: Το πρώτο σκέλος αφορά στην ευκολία υλοποίησης του μαθήματος από το διδάσκοντα και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι μαθητές στην εφαρμογή της κάθε μεθόδου. Το δεύτερο σκέλος αφορά τις απόψεις των μαθητών σχετικά τα εικονικά και τα πραγματικά εργαστήρια. Για το σχεδιασμό και τη διδασκαλία του μαθήματος χρησιμοποιήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα: www.graasp.eu, για τη δημιουργία ψηφιακών εκπαιδευτικών σεναρίων με σαφείς οδηγίες και εφαρμογές για χρήση από τους μαθητές. Η πλατφόρμα παρέχει πρόσβαση σε εκατοντάδες μικροεφαρμογές για τη σταδιακή υποστήριξη των μαθητών με συγκεκριμένα βήματα κατά τη διάρκεια των διερευνήσεών τους. Για τη σύγκριση των δύο μεθόδων όσων αφορά στη βελτίωση της εννοιολογικής κατανόησης χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος pre – post test και διερευνήθηκε αν υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στους μαθητές που ασχολήθηκαν με κάθε μέθοδο. Για τη σύγκριση στην ευκολία υλοποίησης και την αποδοχή των δύο μεθόδων από τους μαθητές αξιοποιήθηκε το προσωπικό ημερολόγιο του διδάσκοντα και δομημένο ερωτηματολόγιο που διανεμήθηκε στους μαθητές, μετά το τέλος της συνολικής διαδικασίας. Ως αποτέλεσμα της μελέτης, δεν προέκυψε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις δύο μεθόδους όσον αφορά στη βελτίωση της εννοιολογικής κατανόησης. Επίσης, οι δύο μέθοδοι έχουν περίπου την ίδια αποδοχή από τους μαθητές. Υπάρχουν όμως σημαντικές διαφορές όσον αφορά στην υλοποίηση του μαθήματος και τους διδακτικούς στόχους που εξυπηρετεί η κάθε μέθοδος. Κατά τη συγγραφή της μελέτης, χρησιμοποιείται η κλασική σύνταξη των νέων ελληνικών, κατά την οποία το αρσενικό γένος περικλείει καταχρηστικά και τα δύο φύλα (με τον όρο μαθητές εννοούνται οι μαθητές και οι μαθήτριες).
Keywords: Προσομοίωση
Εικονικό εργαστήριο
Πραγματικό εργαστήριο
Ψηφιακό εκπαιδευτικό σενάριο
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Παραρτήματα.zipΠαραρτήματα Μ.Δ.Ε.4.65 MBzipView/Open
PapalazarouNikolaosMsc2019.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons