Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23301
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΚαρτασίδου, Λευκοθέαel
dc.contributor.authorΛάμπρου, Μαρίαel
dc.date.accessioned2019-08-22T07:57:11Z-
dc.date.available2019-08-22T07:57:11Z-
dc.date.issued2019el
dc.identifier.urihttp://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23301-
dc.descriptionΔιπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.el
dc.description.abstractΈνα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που έχουν αναδυθεί τις τελευταίες δεκαετίες στο τομέα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, είναι η σημασία προώθησης του αυτοπροσδιορισμού στα άτομα με αναπηρία. Σύμφωνα με τον Wehmeyer (1996), η καλλιέργειά του επιτρέπει σε κάθε άτομο να δρα ως αιτιώδης παράγοντας στη ζωή του, λαμβάνοντας το ίδιο αποφάσεις και κάνοντας συνειδητές επιλογές που διαμορφώνουν αντίστοιχα το μέλλον του. Η διαδικασία ανάπτυξης του αυτοπροσδιορισμού επιτυγχάνεται μέσω της σταδιακής κατάκτησης επιμέρους συμπεριφορών - δεξιοτήτων, που συγχρόνως αποτελούν και τα δομικά του στοιχεία. Μεταξύ τους συγκαταλέγεται και η επίλυση προβλημάτων, ικανότητα που παρέχει στο άτομο τη δυνατότητα να επιτύχει ένα υψηλότερο επίπεδο ζωής. Παρ’ όλο που η συγκεκριμένη δεξιότητα εξελίσσεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής, άτομα με διαταραχή φάσματος αυτισμού ή νοητική αναπηρία παρουσιάζουν ελλείμματα που επηρεάζουν ή εμποδίζουν τη φυσιολογική ανάπτυξή της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία διαχείρισης απλών ή σύνθετων προβληματικών καταστάσεων, γεγονός που δρα αρνητικά σε ποικίλους τομείς της ζωής τους. Γι’ αυτό το λόγο η διδασκαλία για την καλλιέργεια και κατάκτηση της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων κρίνεται αναγκαία για τα άτομα με αναπηρία, προκειμένου να προωθηθεί η μελλοντική επιτυχία και ανεξαρτησία τους. Η παρούσα έρευνα αποτελεί μελέτη δύο περιπτώσεων παιδιών, ενός με ΔΦΑ και ενός με νοητική αναπηρία. Σκοπός της ήταν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός προγράμματος παρέμβασης στην επίλυση προβλημάτων, το οποίο χωρίστηκε σε τρία στάδια: την αρχική αξιολόγηση, τη διαμορφωτική αξιολόγηση - παρέμβαση και την τελική αξιολόγηση. Τα αποτελέσματα έδειξαν βελτίωση και αλλαγή του τρόπου αντιμετώπισης ποικίλων προβλημάτων και από τους δύο συμμετέχοντες, τα οποία συνάδουν με αντίστοιχα αποτελέσματα άλλων ερευνών της διεθνούς βιβλιογραφίας. Στοιχεία της τελικής αξιολόγησης επιβεβαιώνουν τόσο την κατάλληλη αντιμέτωπιση προβλήματων, προσαρμόζοντας τις προϋπάρχουσες ή υιοθετώντας νέες στρατηγικές επίλυσης, όσο και την ευρύτερη βελτίωση εφαρμογής των σταδίων επίλυσης. Μέσω αυτών τονίζεται πως η συμμετοχή παιδιών με ΔΦΑ ή νοητική αναπηρία σε αντίστοιχα παρεμβατικά προγράμματα, προωθεί τη καλλιέργεια, τη κατάκτηση και τελικά την εφαρμογή αυτής της δεξιότητας.el
dc.format.extent90el
dc.language.isoelen
dc.publisherΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectΑυτοπροσδιορισμόςel
dc.subjectΕπίλυση προβλημάτωνel
dc.subjectΔιαταραχή φάσματος αυτισμούel
dc.subjectΝοητική αναπηρίαel
dc.titleΣχεδιασμός και εφαρμογή εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων: δύο μελέτες περίπτωσης σε παιδιά με διαταραχή φάσματος αυτισμού και νοητική αναπηρίαel
dc.title.alternativeDesign and implementation of an individual educational program for social problem solving: two case studies of children with ASD and intellectual disabilityen
dc.typeElectronic Thesis or Dissertationen
dc.typeTexten
dc.contributor.departmentΠρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγήel
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LamprouMariaMsc2019.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons