Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23278
Author: Κεσίσογλου, Παναγιώτης
Title: Μεταβολή των αντιλήψεων νηπίων και ενηλίκων εκπαιδευομένων για τη ρομποτική, μέσα από άτυπα προγράμματα συνεκπαίδευσης στη δημιουργική γραφή νηπίων και ενηλίκων
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Φαχαντίδης, Νικόλαος
Abstract: Η παρούσα έρευνα μελετά τις απόψεις και αντιλήψεις των νηπίων και των γονέων τους για τη ρομποτική μέσα από ένα πρόγραμμα συνεκπαίδευσης πάνω στη Δημιουργική Γραφή. Αρχικά, παρουσιάζεται στο νηπιαγωγείο το ρομπότ το οποίο αναλαμβάνει το ρόλο ενός ιστορικού αφηγητή και μεταφέρει πληροφορίες για τις “Μαγεμένες” της Θεσσαλονίκης και αναπτύσσει το μύθο γύρω από τα ιστορικά αγάλματα. Το όλο εγχείρημα εντάσσεται σε πρόγραμμα μουσειακής αγωγής μέσα από μια καινοτόμο δράση η οποία εισαγάγει ταυτόχρονα τη Δ.Γ. και τη ρομποτική στο Νηπιαγωγείο. Επιπρόσθετα, με το πρόγραμμα συνεκπαίδευσης, δίνεται η δυνατότητα και στους ενήλικες εκπαιδευόμενους-γονείς των παιδιών να διδαχθούν την «τέχνη» της συγγραφής αλλά και να γνωρίσουν τα ρομπότ (εμμέσως μέσω των εμπειριών των παιδιών) ως εργαλεία που προάγουν τη μάθηση. Θεωρούμε πως τα παιδιά μεταφέρουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες που έχουν αποκτήσει με τη συναναστροφή που έχουν με το ρομπότ στους γονείς τους.Στη συνέχεια, όταν αυτοί προσέρχονται στα άτυπα μαθήματα Δ.Γ. που διεξάγει η νηπιαγωγός των παιδιών τους στο χώρο του νηπιαγωγείου, ερωτώνται για τις γνώσεις, τις δεξιότητες και εν τέλει τις στάσεις που απέκτησαν για τη ρομποτική και αν αυτές μετασχηματίστηκαν από την αρχική γνώμη που είχαν για αυτήν. Μελετούμε με αυτό τον τρόπο και αν αναπτύχθηκε ο ψηφιακός εγγραματισμός των γονέων για τις νέες τεχνολογίες, μέρος των οποίων είναι η ρομποτική. Η έρευνα διεξήχθη στο 21ο και 85ο νηπιαγωγείο της Θεσσαλονίκης και συμμετείχαν 30 νήπια και 15 γονείς. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η παρατήρηση (όσον αφορά τα νήπια) και ερωτηματολόγια με ερωτήσεις ανοικτού τύπου (για τους γονείς). Τα αποτελέσματα έδειξαν αφενός πως τα νήπια γνώρισαν εκ του σύνεγγυς τα εξαρτήματα και τις λειτουργίες του ρομπότ και εξοικειώθηκαν με τη χρήση του. Αφετέρου, ανέπτυξαν τη φαντασία τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες ενώ αισθάνονταν χαρά και ανυπομονησία κάθε φορά που γνώριζαν ότι θα εμφανιστεί το ρομπότ στο σχολείο τους. Τέλος ενεργοποιήθηκε το ενδιαφέρον τους για μάθηση και ασκήθηκαν στο διάλογο. Επιπλέον, οι εμπειρίες των παιδιών μεταφέρθηκαν στους γονείς του οι οποίοι αν και δεν είχαν δει το ρομπότ, γνώριζαν πολύ καλά πως να το περιγράψουν και από τι αποτελείται καθώς και για τη λειτουργία του. Η χαρά, η ανυπομονησία και η οικειότητα που ανέπτυξαν τα παιδιά με το ρομπότ, εξίταρε τη φαντασία των γονέων οι οποίοι θέλησαν να το γνωρίσουν αλλά και αυτό αποτελούσε αφορμή για να παίξουν με τα παιδιά τους έχοντας ως κύρια πηγή παιχνιδιού ένα ρομπότ (είτε πραγματικό είτε φανταστικό). Διαπιστώθηκε τέλος η ενίσχυση των ήδη θετικών αντιλήψεων για τη ρομποτική και μάλιστα τη χρήση των ρομπότ ως εκαπιδευτικό εργαλείο. Τέλος το ενδιαφέρον τους για περαιτέρω ενασχόληση των παιδιών τους με τη ρομποτική, αλλά και την απόκτηση κάποιου ρομπότ ως παιχνίδι- “φίλου” των παιδιών ήταν κάτι που ενίσχυσε τελικά και τη δική μας αντίληψη σχετικά με τα ευρήματα της έρευνας.
Keywords: Ρομποτική
Δημιουργική γραφή
Μετασχηματίζουσα μάθηση
Δια βίου μάθηση
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές
CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KesisoglouPanagiotisMsc2019.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons