Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23211
Author: Χαρισόπουλος, Γεώργιος
Title: Η επαγγελματική εξουθένωση του εκπαιδευτικού προσωπικού των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, παράλληλης στήριξης και τμημάτων ένταξης που περιλαμβάνουν μαθητές με διαταραχή του αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ)
Alternative Titles: Professional burnout of the educational staff in special education schools, parallel support and integration classes that include students with autism spectrum disorder
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Συριοπούλου, Χριστίνα
Abstract: Η συνεχής αύξηση περιπτώσεων Αυτισμού που παρατηρείται διεθνώς σε συνδυασμό με το δικαίωμα των παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος να συμπεριληφθούν στην Εκπαίδευση καθιστά επιτακτική την ενασχόληση από Ειδικούς Παιδαγωγούς καθώς και τη παροχή φροντίδας και υποστήριξης από εξειδικευμένο προσωπικό. Το ιδιαίτερα σημαντικό αυτό καθήκον έχει επωμισθεί το Εκπαιδευτικό Προσωπικό των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Παράλληλης Στήριξης και Τμημάτων Ένταξης που περιλαμβάνουν μαθητές με Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), το οποίο αποτελείται από Εκπαιδευτικούς (Δασκάλους) και Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.). Η καθημερινή επαφή του Εκπαιδευτικού Προσωπικού με παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του Αυτισμού καθώς και οι δυσκολίες που προκύπτουν από τη διδασκαλία, την υποστήριξη και τις θεραπευτικές παρεμβάσεις που αυτό καλείται να εφαρμόσει, ενδέχεται να διευκολύνει ή να επισπεύδει την εμφάνιση και βίωση του Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης, μίας κατάστασης επιβλαβούς σε ψυχολογικό και σωματικό επίπεδο. Στη παρούσα έρευνα γίνεται απόπειρα να διερευνηθεί το επίπεδο βίωσης, οι διαφορές στα δημογραφικά χαρακτηριστικά και η διαφορετικότητα στο βαθμό εμπειρίας του Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης τόσο από το Εκπαιδευτικό Προσωπικό συνολικά όσο και συγκριτικά ανάμεσα στους Εκπαιδευτικούς και το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Προς διερεύνηση των παραπάνω διανεμήθηκαν ερωτηματολόγια βασισμένα στο Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Εξουθένωσης (MBI) της Maslach σε ένα συνολικό δείγμα διακοσίων πέντε ατόμων (120 Εκπαιδευτικοί και 85 Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού). Αυτό που προέκυψε είναι ότι οι Εκπαιδευτικοί (Δάσκαλοι) βιώνουν την Επαγγελματική Εξουθένωση σε μεγαλύτερο βαθμό από το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.), οι γυναίκες είναι πιο ευάλωτες στην εμπειρία ενός Συνδρόμου Burnout και πως οι εμπειρότεροι και ηλικιακά μεγαλύτεροι Εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν επαρκέστερα το σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης σε σχέση με τους νεότερους συναδέλφους τους καθώς και ότι οι Εκπαιδευτικοί (Δάσκαλοι) Ειδικής Αγωγής βιώνουν εντονότερα τη Συναισθηματική Εξάντληση και Αποπροσωποποίηση συγκριτικά με τους συναδέλφους τους του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.).
Keywords: ΔΑΦ
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης
Εκπαιδευτικοί
Ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CharisopoulosGeorgiosMsc2019.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons