Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23210
Author: Παπαδόπουλος, Μάρκος
Title: Ο σύγχρονος δρόμος του μεταξιού : η περίπτωση της Ελλάδας
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ευρωπαϊκές Σπουδές στις Διεθνείς Υπηρεσίες και Συναλλαγές
Supervisor: Νίκας, Χρήστος
Abstract: Ο νέος δρόμος του μεταξιού, (ή The One Belt, One Road – OBOR), είναι το όραμα της Κίνας για μια ζώνη απρόσκοπτης οικονομικής δραστηριότητας, που τιμά την κληρονομιά των παλαιών εμπορικών δρόμων που χρησιμοποιούνταν για τη σύνδεση της Ανατολικής Ασίας με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη στο παρελθόν. Αυτή η πολιτική πρωτοβουλία μεγάλης κλίμακας αποσκοπεί στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης μέσω της συνεργασίας των χωρών που μοιράζονται το ιστορικό υπόβαθρο της διαδρομής του μεταξιού, δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στις επενδύσεις υποδομής. Η βασική ιδέα αυτής της πρωτοβουλίας είναι να δημιουργηθεί ένα πυκνό δίκτυο υποδομών που θα διευκολύνει την ανταλλαγή αγαθών, γνώσεων και πολιτισμού όχι μόνο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, αλλά μεταξύ των χωρών της Ευρασίας, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ανατολικής Ευρώπης. Για τον d'Hooghe (2016), αυτή η πλατφόρμα επιδιώκει να διευκολύνει την κυκλοφορία αγαθών, των υπηρεσιών και των ανθρώπων μεταξύ της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής με στόχο την ενίσχυση του εμπορίου και των επενδύσεων, ενώ συγχρόνως θα τονώσει την οικονομική ανάπτυξη. Το project Road Silk αποτελεί βασικό στοιχείο ενός νέου γύρου ανοίγματος στον κόσμο της κινεζικής στρατηγικής. Η εποχή μας είναι μια μεταβατική περίοδος κατά την οποία η Κίνα συνεχώς παγκοσμιοποιείται. Παρά το γεγονός ότι, λόγω της εντεινόμενης παρουσίας της Κίνας, τα παγκόσμια δίκτυα αποκτούν όλο και περισσότερα κινεζικά χαρακτηριστικά, και η διαδικασία είναι το πώς η Κίνα εντάσσεται στην παγκοσμιοποίηση και όχι πώς τροποποιεί τη παρούσα κατάσταση σε όλο τον κόσμο. Η πολιτική ανάπτυξης της υποδομής της Κίνας έχει ενσωματώσει εδώ και καιρό το στοιχείο των συνδέσεων λιμένων και σιδηροδρόμων. Αφού ο θαλάσσιος δρόμος του μεταξιού και η οικονομική ζώνη του δρόμου του μεταξιού είναι συμπληρωματικοί, υπάρχουν προσπάθειες για τη σύνδεση των δύο στο λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα. Η κινεζική επένδυση στο Ελληνικό λιμάνι ξεκίνησε το 2009, όταν η κινεζική κρατική επιχείρηση China Ocean Shipping Company (COSCO) πήρε με 35ετή παραχώρηση τη λειτουργία των αποβάθρων II και III του λιμένα. Είναι σαφές ότι η Ελλάδα έχει πολλά να κερδίσει από την Κίνα. Καθώς η Ελλάδα θεωρείται όλο και λιγότερο ελκυστική για τους επενδυτές λόγω του υψηλού κινδύνου και των χαμηλών αποδόσεων, είναι σημαντικό να αποκομισθούν τα μέγιστα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η Κίνα.
Keywords: Σύγχρονος δρόμος του μεταξιού
Πειραιάς
Κίνα
Εμπόριο
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Appears in Collections:ΠΜΣ Ευρωπαϊκές Σπουδές στις Διεθνείς Υπηρεσίες και Συναλλαγές (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PapadopoulosMarkosMsc2019.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.