Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23200
Author: Δούκα, Ιωάννα
Title: Η αξιοποίηση των ηλεκτρονικών – ψηφιακών , παιχνιδιών (games) και της παιχνιδοποίησης (gamification) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Βαλκάνος, Ευθύμιος
Abstract: Το παιχνίδι από τα αρχαία χρόνια μέχρι και τις μέρες μας διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών. Στην σύγχρονη «ψηφιακή» εποχή τα παιδιά από πολύ νωρίς έρχονται σε επαφή με τον «ψηφιακό» κόσμο. Χρησιμοποιούν τις διάφορες ψηφιακές συσκευές που υπάρχουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον και διασκεδάζουν παίζοντας ψηφιακά παιχνίδια. Το σχολείο, για να προετοιμάσει σωστά τους μαθητές που μεγαλώνουν μέσα σε αυτό το ψηφιακό περιβάλλον, έχει εντάξει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, από την Α’ Δημοτικού και για όλες τις τάξεις, το μάθημα Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Οι μαθητές έχοντας από πολύ νωρίς συνδέσει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή με την έννοια του παιχνιδιού, περιμένουν πως στην ώρα του μαθήματος θα παίζουν διάφορα παιχνίδια. Έτσι, η διδασκαλία βασικών προγραμματιστικών δομών και εργαλείων που στοχεύουν στην ανάπτυξη τεχνικών δεξιοτήτων αντιμετωπίζεται συχνά με μειωμένο ενδιαφέρον από τους μαθητές. Η παρούσα εργασία ερεύνησε την αξιοποίηση εκπαιδευτικών παιχνιδιών για την διδασκαλία των βασικών προγραμματιστικών δομών, καθώς και την αξιοποίηση της παιχνιδοποίησης για την διδασκαλία της ενότητας «Δημιουργώ και Εκφράζομαι με τις ΤΠΕ». Στην έρευνα συμμετείχαν μαθητές της Ε’ και ΣΤ΄ τάξης δύο Δημοτικών Σχολείων. Για τη διδασκαλία βασικών δομών προγραμματισμού αξιοποιήθηκε το παιχνίδι "Κλασικός Λαβύρινθος" από την ιστοσελίδα η "Ώρα του Κώδικα". Οι συμμετέχοντες, αφού ολοκλήρωσαν το παιχνίδι, συμπλήρωσαν δύο ηλεκτρονικά κουίζ αξιολόγησης μέσω της εφαρμογής Socrative. Για την παιχνιδοποίηση της ενότητας "Δημιουργώ και Εκφράζομαι με τον Υπολογιστή" χρησιμοποιήθηκε η εκπαιδευτική πλατφόρμα "Edmodo" . Ακολούθως, μοιράστηκε στους συμμετέχοντες ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο με το οποίο διερευνήθηκε η στάση τους απέναντι στην χρήση του ψηφιακού παιχνιδιού και της παιχνιδοποίησης, η ευκολία χρήσης τους και η ύπαρξη ή μη διαφοράς μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν την θετική επίδραση του παιχνιδιού στην κατανόηση προγραμματιστικών δομών, καθώς και της παιχνιδοποίησης στην ενίσχυση του ενδιαφέροντος για το μάθημα. Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι δεν υπάρχει διαφορά στη στάση απέναντι στα ψηφιακά παιχνίδια και την παιχνιδοποίηση μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, καθώς και την ευκολία των συμμετεχόντων αυτής της ηλικίας στη χρήση τους. Πιστεύουμε ότι η χρήση παιχνιδιών και παιχνιδοποίησης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από αυτό που είχαμε στη διάθεσή μας για τη συγκεκριμένη έρευνα, θα συνέβαλε σε μεγαλύτερο βαθμό στην ενίσχυση της εγκυρότητας των ευρημάτων μας.
Keywords: Ψηφιακά παιχνίδια
Παιχνιδοποίηση
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
ΤΠΕ
Edmodo
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DoukaIoannaMsc2019.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons