Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/23058
Author: Συγκιρίδου, Ευαγγελία
Title: Σχέση συναισθηματικής νοημοσύνης και τρόπων διαχείρισης συγκρούσεων από τους/τις διευθυντές/ριες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση : η επίδραση του φύλου
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Πλατσίδου, Μαρία
Abstract: Οι συγκρούσεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής ζωής και σημαντική πτυχή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης σε όλους τους οργανισμούς. Μπορούν να εκδηλώνονται στη σχολική μονάδα με διάφορες μορφές και να επιδρούν ωφέλιμα ή καταστροφικά στη λειτουργία και την αποτελεσματικότητά της. Είναι λειτουργικές όταν το άτομο γνωρίζει τον τρόπο για να τις διαχειριστεί. Βασικός παράγοντας της οργανωσιακής συμπεριφοράς είναι τα συναισθήματα. Η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών/ριών επηρεάζει τον τρόπο διαχείρισης των σχέσεων και των συγκρούσεων. Με την παρούσα έρευνα επιχειρήθηκε να καταδειχθεί η σχέση της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών/ντριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των τρόπων διαχείρισης των συγκρούσεων σε μια σχολική μονάδα. Εξετάσθηκαν οι τέσσερις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης διευθυντών/ριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με τους πέντε τρόπους διαχείρισης μιας σύγκρουσης. Εξετάστηκε επίσης η επίδραση του φύλου στη συναισθηματική νοημοσύνη και στους τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων. Η συλλογή των δεδομένων έγινε μέσω ανώνυμου ερωτηματολογίου.. για τη συναισθηματική νοημοσύνη έγινε χρήση της κλίμακας του Wong & Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS, Wong & Law, 2002 ) και για τους τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων του Rahim Organizational Conflict Inventory-II, Form B (Rahim, 1983). Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 99 διευθυντές/ριες δημοτικών σχολείων του νομού Θεσσαλονίκης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως οι διευθυντές/ντριες διαθέτουν υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη η οποία σχετίζεται θετικά με τον συνεργατικό τρόπο διευθέτησης μιας σύγκρουσης. Η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών/ντριών δε διαφοροποιείται ως προς το φύλο, ενώ εμφανίζεται μια έμφυλη διαφοροποίηση στην επιλογή του τρόπου διευθέτησης των συγκρούσεων. oι διευθύντριες επιλέγουν πιο συχνά τη Συνεργασία και τον Συμβιβασμό, από τους άντρες διευθυντές.
Conflicts are an integral part of school life and a significant aspect of social interaction in all organizations. They can occur in the school in various forms and can have beneficial or detrimental effect on its functioning and effectiveness. It can be constructive if a person knows how to manage it well. Emotions in workplace are a major contributor to organizational behavior. Principals’ emotional intelligence affects the way they manage relationships and the way they manage conflicts. The present research attempts to demonstrate the relationship between the emotional intelligence of primary school principals and the ways conflict is managed in a school community. The four dimensions of emotional intelligence of school principals and the five ways to manage a conflict were examined. The gender impact on emotional intelligence and ways of conflict management was also examined. Data collection was achieved through anonymous questionnaire, for the emotional intelligence, the Wong & Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS, Wong & Law, 2002) and for the ways of managing conflict, the Rahim Organizational Conflict Inventory-II, Form B (Rahim, 1983). The research sample was 99 primary school principals from the prefecture of Thessaloniki. The results of the research show that the principals posses high emotional intelligence which is positively related to the cooperative way of managing conflict. The emotional intelligence of principals is not affected by gender but a gender differentiation is noted in conflict management; female school principals choose Integrating and Compromising style more often than male principals.
Keywords: Συναισθηματική νοημοσύνη
Διαχείριση συγκρούσεων
Διευθυντές/ντριες
Φύλο
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Οι συγκρούσεις αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής ζωής και σημαντική πτυχή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης σε όλους τους οργανισμούς. Μπορούν να εκδηλώνονται στη σχολική μονάδα με διάφορες μορφές και να επιδρούν ωφέλιμα ή καταστροφικά στη λειτουργία και την αποτελεσματικότητά της. Είναι λειτουργικές όταν το άτομο γνωρίζει τον τρόπο για να τις διαχειριστεί. Βασικός παράγοντας της οργανωσιακής συμπεριφοράς είναι τα συναισθήματα. Η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών/ριών επηρεάζει τον τρόπο διαχείρισης των σχέσεων και των συγκρούσεων. Με την παρούσα έρευνα επιχειρήθηκε να καταδειχθεί η σχέση της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών/ντριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των τρόπων διαχείρισης των συγκρούσεων σε μια σχολική μονάδα. Εξετάσθηκαν οι τέσσερις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης διευθυντών/ριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με τους πέντε τρόπους διαχείρισης μιας σύγκρουσης. Εξετάστηκε επίσης η επίδραση του φύλου στη συναισθηματική νοημοσύνη και στους τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων. Η συλλογή των δεδομένων έγινε μέσω ανώνυμου ερωτηματολογίου.. για τη συναισθηματική νοημοσύνη έγινε χρήση της κλίμακας του Wong & Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS, Wong & Law, 2002 ) και για τους τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων του Rahim Organizational Conflict Inventory-II, Form B (Rahim, 1983). Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 99 διευθυντές/ριες δημοτικών σχολείων του νομού Θεσσαλονίκης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως οι διευθυντές/ντριες διαθέτουν υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη η οποία σχετίζεται θετικά με τον συνεργατικό τρόπο διευθέτησης μιας σύγκρουσης. Η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών/ντριών δε διαφοροποιείται ως προς το φύλο, ενώ εμφανίζεται μια έμφυλη διαφοροποίηση στην επιλογή του τρόπου διευθέτησης των συγκρούσεων. oι διευθύντριες επιλέγουν πιο συχνά τη Συνεργασία και τον Συμβιβασμό, από τους άντρες διευθυντές.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SygkiridouEuangeliaMsc2019.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons