Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22894
Author: Χατζάκης, Νικόλαος
Title: Ο εσωτερικός έλεγχος ως εργαλείο εφαρμογής του επιχειρησιακού μάνατζμεντ στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δημόσια Διοίκηση
Supervisor: Καραγιώργος, Θεοφάνης
Abstract: Ο Εσωτερικός Έλεγχος ως συμβουλευτική δραστηριότητα της σύγχρονης διοίκησης (management) μπορεί να υποστηρίζει τη διοίκηση των εκπαιδευτικών οργανισμών στη βελτίωση της ποιότητας, αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των λειτουργιών και προγραμμάτων του οργανισμού, ώστε να εξασφαλίζεται η επίτευξη των προκαθορισμένων αντικειμενικών σκοπών και στόχων, η διασφάλιση της ποιότητας και η βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού. Η αναγκαιότητα για την εφαρμογή των αρχών του επιχειρησιακού μάνατζμεντ στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς είναι σημαντική για την υλοποίηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων και γίνεται όλο και περισσότερο, επιτακτική, λόγω της πρωτόγνωρης οικονομικής κρίσης και ύφεσης που βιώνει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια, με συνέπεια τον σημαντικό περιορισμό της κρατικής διάθεσης πόρων (ανθρώπινων, χρηματοδοτικών και τεχνολογικών). Η ύπαρξη μειονεκτημάτων, αδυναμιών και δυσλειτουργιών στη διοίκηση των εκπαιδευτικών οργανισμών, ακόμη και σήμερα, όπως ο παραδοσιακός γραφειοκρατικός σχεδιασμός και οργάνωση, η έλλειψη εφαρμογής μεθόδων μέτρησης αποδοτικότητας, η πολυνομία, η αναξιοκρατία, η αδυναμία κατανόησης ριζικής αιτίας του προβλήματος, κ.α. αυξάνει την ανάγκη για την εφαρμογή μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου από ικανό και αμερόληπτο προσωπικό. Βασικός στόχος της έρευνας είναι η δημιουργία ενός ερευνητικού εργαλείου το οποίο θα ταυτοποιήσει αιτιοκρατικές σχέσεις ενός θεωρητικού μοντέλου, στο οποίο αποτυπώνονται οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διοίκηση λειτουργιών, διαδικασιών, δράσεων και δραστηριοτήτων καθώς και την ποιότητα, αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα των εκπαιδευτικών οργανισμών σε σχέση με τον εσωτερικό έλεγχο ως εργαλείο εφαρμογής του επιχειρησιακού μάνατζμεντ. Το θεωρητικό μοντέλο πλαισιώνει παράγοντες που δημιουργήθηκαν με βάση τις πληροφορίες από την σχετική βιβλιογραφία και από συνεντεύξεις που έγιναν σε ειδήμονες του επιχειρησιακού μάνατζμεντ. Το ερευνητικό μοντέλο που προτείνεται συντίθεται από ένα ερωτηματολόγιο το οποίο προκύπτει από το συνδυασμό της διεθνούς βιβλιογραφικής επισκόπησης και των συνεντεύξεων και αντανακλά το στόχο της διερεύνησης των αλληλεπιδράσεων των παραγόντων «Βέλτιστη Αξιοποίηση Διαδικασιών», «Ελεγκτική Υποβοήθηση Λειτουργίας», «Υποστηριξιμότητα Εξωτερικού Ελέγχου» και «Ελεγκτική Υποβοήθηση Ανασχεδιασμού» που σχετίζονται με τον εσωτερικό έλεγχο στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Η γενική τάση που παρατηρείται στα ευρήματα της μελέτης των τεσσάρων θεματικών ενοτήτων του ερωτηματολογίου «Διαδικασίες – Λειτουργίες», «Επισκόπηση Κατάστασης», «Χρησιμότητα Εσωτερικού Ελέγχου», και «Δυνατότητες Βελτίωσης», είναι ότι οι απαντήσεις των ερωτηθέντων τείνουν να συγκεντρώνονται κυρίως στη θετική άποψη της κλίμακας. Από τη συσχέτιση της εμπειρικής μελέτης των τεσσάρων παραγόντων με τη θεωρία φαίνεται ότι ο εσωτερικός έλεγχος συμβάλλει αποφασιστικά όχι μόνο στη διάγνωση και εντοπισμό των λειτουργικών αδυναμιών σε σχέση με την χρήση των διατιθέμενων πόρων (κυρίως του ανθρώπινου δυναμικού) μέσα στον οργανισμό, επιπλέον, προτείνει την ανάπτυξη των απαραίτητων διορθωτικών μέτρων και ενεργειών για να αντιμετωπιστούν τα διοικητικά προβλήματα. Επιπλέον, φαίνεται να επιβεβαιώνονται οι θεωρίες του σύγχρονου μάνατζμεντ στις οποίες αναφέρεται ότι οι δραστηριότητες του εσωτερικού ελέγχου είναι συμβουλευτικές και υποστηρικτικές σε όλα τα τμήματα του οργανισμού ώστε αυτά με επιτυχία να εκπληρώνουν την αποστολή τους, ως προς τον σχεδιασμό πολιτικής και την εξασφάλιση διαφάνειας στο σύστημα άσκησης εξουσίας, το χρόνο απόκρισης (lead time) στα αιτήματα των πολιτών, τον προσανατολισμό των Υπηρεσιών στις αρχές του νέου Δημόσιου μάνατζμεντ, στην εξυπηρέτηση των αιτημάτων του πολίτη και στην επίλυση των προβλημάτων του, την ανταπόκριση της υπηρεσίας στις ανάγκες των πολιτών με ευέλικτο τρόπο, πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.
Keywords: Εσωτερικός έλεγχος
Επιχειρησιακό μάνατζμεντ
Διοικητικές μεταρρυθμίσεις
Ποιότητα
Αποτελεσματικότητα
Αποδοτικότητα
Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Δημόσια Διοίκηση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChatzakisNikolaosMsc2019.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons