Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22857
Author: Σουβερμεζλή, Στυλιανή
Title: Διερεύνηση των παραγόντων ’μαθηματικό άγχος, μαθηματική αυτό-αποτελεσματικότητα και στρατηγικές μάθησης σε μαθητές Ε’ και ΣΤ’ τάξης με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Alternative Titles: Investigation of mathematical anxiety, mathematical efficacy and learning strategies in 5th and 6th grade students with specific learning difficulties
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Αγαλιώτης, Ιωάννης
Abstract: Τρεις παράγοντες με αποδεδειγμένη επίδραση στην μαθηματική επίδοση αποτέλεσαν τη βάση της παρούσας έρευνας. Το μαθηματικό άγχος και η μαθηματική αυτό-αποτελεσματικότητα μαζί με τις στρατηγικές μάθησης συνιστούν την τριάδα των μεταβλητών που καθορίζουν την μαθηματική επίδοση. Κι ενώ καθένας από τους παράγοντες έχει αποδείξει την εμπλοκή του στη μαθησιακή διαδικασία, μία συνολική διερεύνηση τους κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμη και ενδιαφέρουσα στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Ειδικότερα, η παρούσα έρευνα επέλεξε να ερευνήσει την περίπτωση των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, όπου τα ερευνητικά δεδομένα είναι ανεπαρκή. Συνεπώς, η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στην διερεύνηση του μαθηματικού άγχους και της μαθηματικής αυτό-αποτελεσματικότητας που βιώνουν οι μαθητές με ΕΜΔ, καθώς και στο ποιες στρατηγικές μάθησης χρησιμοποιούν. Aκόμη, μέσα από τη μελέτη αυτών των παραγόντων επιχειρείται η συσχέτιση των μεταβλητών μεταξύ τους, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα που θα βοηθήσουν στο να καταλάβουμε ποιες στρατηγικές χρησιμοποιούν οι μαθητές με ΕΜΔ. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 120 μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες Ε’ και ΣΤ’ τάξης δημοτικού, ενώ η συλλογή των στοιχείων έγινε μέσω ενός ερωτηματολογίου αυτοαναφοράς. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι μαθητές με ΕΜΔ εμφανίζουν μέτριο βαθμό μαθηματικής αυτό-αποτελεσματικότητας και μαθηματικού άγχους, ενώ φάνηκε να προτιμούν περισσότερο τη χρήση στρατηγικών ελέγχου σε σχέση με τις στρατηγικές απομνημόνευσης και επεξεργασίας ανεξάρτητα από το βαθμό μαθηματικής αυτό-αποτελεσματικότητας και μαθηματικού άγχους. Ακόμη, στα αποτελέσματα της έρευνας φάνηκε ότι οι μαθητές με χαμηλό άγχος (και υψηλή αυτό-αποτελεσματικότητα) προτιμούν τις στρατηγικές επεξεργασίας, ενώ οι μαθητές με υψηλό άγχος (και χαμηλή αυτό-αποτελεσματικότητα) τις στρατηγικές ελέγχου, γεγονός που δείχνει τη σύνδεση των παραγόντων τονίζοντας τον τρόπο με τον οποίο το μαθηματικό άγχος και η μαθηματική αυτο-αποτελεσματικότητα επηρεάζουν τις στρατηγικές μάθησης που προτιμώνται από τους μαθητές με ΕΜΔ.
Keywords: Μαθηματική αυτό-αποτελεσματικότητα
Μαθηματικό άγχος
Στρατηγικές μάθησης
Στρατηγικές ελέγχου
Στρατηγικές επεξεργασίας
Στρατηγικές απομνημόνευσης
Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SouvermezliStylianiMsc2019.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons