Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22844
Author: Αργυρίου, Πασχαλία
Title: Αναγνώριση και αναφορά περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής
Alternative Titles: Identification and reporting of cases of abused or neglected children with disabiblities and special education needs by special education teachers
Date Issued: 2019
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Oι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη, την έγκαιρη αναγνώριση και την αντιμετώπιση της κακοποίησης των παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εξαιτίας της καθημερινής επαφής μαζί τους. Ως εκ τούτου, σκοπός της παρούσας μελέτης, είναι να διερευνήσει την ικανότητα των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στη χώρα μας, να αναγνωρίζουν τα περιστατικά κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών με αναπηρία, μέσα από τα προειδοποιητικά σημάδια τους και να προχωρούν στην αναφορά τους, σύμφωνα με τα όσα ορίζει η νομοθεσία. Παράλληλα, η έρευνα επιδιώκει να εξετάσει τους παράγοντες που επηρεάζουν την αναγνώριση και την αναφορά των περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης, από τους εκπαιδευτικούς. Για τη διερεύνηση των παραπάνω ζητημάτων, διεξήχθη μία ποσοτική έρευνα, με συμμετέχοντες 38 εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, που εργάζονται σε σχολεία της Δράμας, της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν, ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής είναι πολύ πιθανό να έρθουν αντιμέτωποι, κατά τη διάρκεια της καριέρας τους, με περιστατικά κακοποίησης και παραμέλησης παιδιών με αναπηρία. Ωστόσο, δεν λαμβάνουν επαρκή εκπαίδευση πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα, με αποτέλεσμα να αισθάνονται αβεβαιότητα ως προς την ικανότητά τους να αναγνωρίσουν τα περιστατικά αυτά, αλλά και ως προς το ποιος πρέπει να είναι ο αποδέκτης των αναφορών τους, σύμφωνα με τη νομοθεσία. Παράλληλα, η αναγνώριση και η αναφορά των περιστατικών από τους εκπαιδευτικούς, επηρεάζεται από σύνθετους παράγοντες, που σχετίζονται κυρίως με τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε υπόθεσης κακοποίησης (μορφή, συχνότητα, σοβαρότητα). Επομένως, είναι αναγκαίο οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής να εκπαιδεύονται επαρκώς πάνω στο ζήτημα της παιδικής κακοποίησης και της παραμέλησης, μέσα από την παρακολούθηση σχετικών μαθημάτων κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, αλλά και μέσω σχετικών επιμορφώσεων. Επιπλέον, οι παράγοντες που επηρεάζουν την αναγνώριση και την αναφορά των περιστατικών πρέπει να κατανοηθούν περαιτέρω και να ελεγχθεί η βαρύτητά τους στις διαδικασίες λήψης απόφασης των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι ορισμένοι από αυτούς ευθύνονται για τη μη αναγνώριση και αναφορά κάποιων περιστατικών.
Keywords: Παιδική κακοποίηση
Παραμέληση
Παιδιά με αναπηρία
Εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2019.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ArgyriouPaschaliaMsc2019.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons