Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22543
Συγγραφέας: Φάβας, Δημήτριος
Τίτλος: Η αξιοποίηση της σωκρατικής μεθόδου – μαιευτικής στο σύγχρονο κονστρουκτιβισμό της εκπαίδευσης ενηλίκων
Ημερομηνία Έκδοσης: 2018
Τμήμα: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Επόπτης Καθηγητής: Καραβάκου, Βασιλική
Περίληψη: Ο Σωκράτης και η διδασκαλία του έχει επηρεάσει κάθε μορφή φιλοσοφίας και διδασκαλίας από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Υπήρξε, κατά γενική ομολογία, ένας από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους της αρχαιότητας και ειδικά της αρχαίας Ελλάδας και ο πρώτος “κονστρουκτιβιστής”, αφού ασχολήθηκε πρώτιστα με την εκπαίδευση ενηλίκων, μια και όλοι οι μαθητές του ήταν ενήλικοι με ήδη διαμορφωμένες προσωπικότητες. Η “σωκρατική μαιευτική” είναι η τεχνική που πρώτος ο Σωκράτης επινόησε με “στόχο” την “εκμαίευση” της αλήθειας από το συνομιλητή του με “εργαλεία” τη διαλεκτική και την ειρωνεία (“σωκρατική ειρωνεία”) που λειτουργούν, στην πράξη, ως ‘κίνητρα για μάθηση’. Η εκπαίδευση των ενηλίκων αποτελεί επιτακτική ανάγκη στη σύγχρονη εποχή προκειμένου να “εφοδιαστούν” με γνώσεις και δεξιότητες ώστε ν’ ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διαρκώς μεταβαλλόμενης κοινωνίας της γνώσης και της πληροφορίας. Επειδή η εκπαίδευση αυτή διαφοροποιείται από τη λεγόμενη “τυπική εκπαίδευση”, έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των διαφόρων μελετητών όσον αφορά τις ανάγκες, τα κίνητρα και τον τρόπο μάθησης των ενηλίκων, γι’ αυτό και απαιτούνται διαφορετικές διδακτικές μέθοδοι και τεχνικές, με κυρίαρχη τη σωκρατική μέθοδο, η οποία επιδιώκει την επίτευξη της αυτογνωσίας των εκπαιδευόμενων, τη συνειδητοποίηση της άγνοιάς τους και την αλλαγή των “παγωμένων” ιδεών και αντιλήψεων, καθώς προκύπτει συχνά η ανάγκη αναθεώρησής τους. Η παρούσα εργασία έχει ως “στόχο” την ανάδειξη της παιδαγωγικής σημασίας της σωκρατικής διδασκαλίας και της πασίγνωστης μεθόδου του, της σωκρατικής μαιευτικής, ως “κονστρουκτιβιστικής” μεθόδου (‘learn how to learn’) στη σύγχρονη εκπαίδευση ενηλίκων, η οποία μεθοδεύεται μέσω της διαλεκτικής, της μαιευτικής και της ειρωνείας. Ελπίζω η συγκεκριμένη εργασία ν’ αποτελέσει ένα “έναυσμα” για “αφύπνιση” και γνώση σ’ όποιον τη διαβάσει με σκοπό την αναζήτηση της αλήθειας, όπως ακριβώς έκανε ο Σωκράτης πριν από 2.500 περίπου χρόνια!
Λέξεις Κλειδιά: Σωκρατική μαιευτική
Κονστρουκτιβισμός
Εκπαίδευση ενηλίκων
Πληροφορίες: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2018.
Δικαιώματα: Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές
Εμφανίζεται στις Συλλογές:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
FavasDimitriosMsc2018.pdf908.71 kBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Αυτό το τεκμήριο προστατεύεται από Αδεια Creative Commons Creative Commons