Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22256
Author: | Σαλμανίδου, Μακρίνα |
Title: | Διερεύνηση των λαθών μαθητών Α΄ – Β΄ γυμνασίου με ήπιες εκπαιδευτικές ανάγκες στην επίλυση αριθμητικών παραστάσεων |
Date Issued: | 2018 |
Department: | Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση |
Supervisor: | Αγαλιώτης, Ιωάννης |
Abstract: | Οι αριθμητικές παραστάσεις είναι ένα σημαντικό αντικείμενο των μαθηματικών, αφού είναι η βάση για τις αλγεβρικές παραστάσεις, εξισώσεις και προβλήματα. Ωστόσο, είναι ένας τομέας που δυσκολεύει τους μαθητές, ιδιαίτερα αυτούς με ήπιες εκπαιδευτικές ανάγκες (ΗΕΑ). Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε με στόχο την ποιοτική διερεύνηση των συστηματικών λαθών που κάνουν οι μαθητές της Α΄ και Β΄ γυμνασίου με ΗΕΑ στις αριθμητικές παραστάσεις. Ζητήθηκε από 43 μαθητές της Α΄ και Β΄ γυμνασίου με ΗΕΑ να λύσουν τρεις αριθμητικές παραστάσεις μιας αυτοσχέδιας δοκιμασίας, που βασίστηκε στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Γυμνασίου. Οι αριθμητικές παραστάσεις της δοκιμασίας εξέταζαν τις τέσσερις βασικές πράξεις και την αλγοριθμική ιεραρχία εκτέλεσής τους. Η εξέταση περιλάμβανε και συνέντευξη, που είχε στόχο την καλύτερη κατανόηση του τρόπου σκέψης των μαθητών. Τα λάθη που επισημάνθηκαν κατηγοριοποιήθηκαν με βάση τα γνωστικά χαρακτηριστικά τους. Διαπιστώθηκε ότι η πλειονότητα των συμμετεχόντων δυσκολεύτηκε στην επίλυση των αριθμητικών παραστάσεων. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως στο σύνολο των λαθών των συμμετεχόντων τα περισσότερα αφορούσαν στην προτεραιότητα των πράξεων. Βρέθηκε ότι από τις τέσσερις πράξεις οι μαθητές της Α΄ και Β΄ γυμνασίου με ΗΕΑ έκαναν τα λιγότερα λάθη στην πρόσθεση και τα περισσότερα στον πολλαπλασιασμό. Επίσης, πολλοί μαθητές έκαναν διάφορα λάθη στη σειρά εκτέλεσης των πράξεων των αριθμητικών παραστάσεων, παρά το ότι προφορικά είχαν δώσει σωστές απαντήσεις σε σχετικές ερωτήσεις. Η ποιοτική ανάλυση λαθών κατέδειξε μαθησιακές ελλείψεις σε διάφορες προϋποθέσεις εύρεσης αποτελεσμάτων αριθμητικών παραστάσεων, όπως: η προπαίδεια, οι βασικές πράξεις, τα πρόσημα, η προτεραιότητα των πράξεων και η επιμεριστική ιδιότητα. Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν διάφορες επιπτώσεις στην οργάνωση και υλοποίηση μαθηματικών διδακτικών προγραμμάτων. Τα τελικά συμπεράσματα τέτοιου είδους αναλύσεων είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν ως σημεία αναφοράς κατά τον σχεδιασμό υποστηρικτικών προγραμμάτων για τη διδασκαλία των αριθμητικών παραστάσεων. Numerical expressions are an important subject of mathematics, since they are the basis for algebraic expressions, equations and problems. However, evaluating numerical expressions is an area that most students find difficult and makes it an unpleasant task, especially those with mild disabilities (MD). The present research was conducted with the aim of qualitatively investigating the systematic mistakes of A΄ and B΄ secondary school students with MD in numerical expressions. Forty-three students of A΄ and B΄ secondary school with MD were asked to solve three numerical expressions of an improvised test, based on the Secondary School Curriculum. The numerical expressions of the test examined the four basic operations and their algorithmic execution hierarchy. The examination included an interview aimed at a better understanding of students' way of thinking. The highlighted mistakes were categorized based on their cognitive characteristics. The qualitative error analysis has shown a reduced ability of the students to arrive at a numerical expression on the right outcome. The results demonstrate that most of the participants' mistakes involved were mostly on the order of operations. It was found that out of the four actions, students of A΄ and B΄ secondary school with MD did the least mistakes in addition and the most in multiplication. Also, many students also, while verbally answering the order of the operations, were not able to use it in exercises in numerical expressions. It has been difficult to withdraw prerequisite knowledge from primary education, which suggests that systematically teaching the basic operations and focus on the order in which they are executed. The qualitative error analysis has demonstrated learning deficiencies in various prerequisites for finding results of numerical expressions, such as: multiplication table, basic operations, negative – positive signs, priority of operations and distributive property. The results of the research have various implications for the organization and implementation of mathematical curricula. The final conclusions of such analyses can be used as a reference point when designing support programs for the teaching of numerical expressions. |
Keywords: | Ποιοτική ανάλυση λαθών Αριθμητική παράσταση Ήπιες εκπαιδευτικές ανάγκες Προτεραιότητα πράξεων Qualitative error analysis Numerical expression Mild disabilities Order of operations |
Information: | Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2018. |
Rights: | CC0 1.0 Παγκόσμια |
Appears in Collections: | ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SalmanidouMakrinaMSc2018.pdf | 1.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License