Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22233
Author: Χατζηαθανασίου, Μυρτώ
Title: Παρέμβαση για την αλλαγή στάσεων μαθητών νηπιαγωγείου τυπικής ανάπτυξης προς μαθητές με ειδικές ανάγκες
Date Issued: 2018
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Αγαλιώτης, Ιωάννης
Abstract: Οι θετικές στάσεις των μαθητών τυπικής ανάπτυξης προς τους μαθητές με ειδικές ανάγκες θεωρούνται βαρύνουσας σημασίας για την ομαλή κοινωνική ένταξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον. Οι αρνητικές στάσεις και ο κοινωνικός αποκλεισμός είναι συχνά αποτέλεσμα της έλλειψης γνώσης των μαθητών τυπικής ανάπτυξης για τις ειδικές ανάγκες. Με αυτά τα δεδομένα, η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στην ανάδειξη της δυνατότητας αλλαγής των στάσεων μαθητών νηπιαγωγείου τυπικής ανάπτυξης προς μαθητές με ειδικές ανάγκες. Η αλλαγή των στάσεων επιδιώχθηκε να προκύψει κατόπιν εφαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος παρέμβασης Special Friends με την αξιοποίηση τριών μέσων (βιβλίων, κουκλοθεατρικών παραστάσεων και προβολών εκπαιδευτικών ταινιών μικρού μήκους). Η έρευνα διεξήχθη σε τρία τμήματα νηπιαγωγείου της Θεσσαλονίκης. Η «μέτρηση» των στάσεων πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος έγινε με την αξιοποίηση των εργαλείων Primary Student Survey of Handicapped Persons (PSSHP) και Acceptance Scale for Kindergarten- Revised (ASK-R). Τα δεδομένα που προέκυψαν από τη «μέτρηση» των στάσεων αναλύθηκαν στατιστικά. Ως κυριότερα από αυτά αναφέρονται, η ανάδειξη α) της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος παρέμβασης στην αλλαγή των στάσεων, β) της αρνητικής στάσης πριν από την εφαρμογή της παρέμβασης και της θετικής στάσης μετά την ολοκλήρωσή της, γ) της θετικότερης στάσης των κοριτσιών σε σχέση με τα αγόρια, δ) της θετικότερης στάσης των νηπίων σε σχέση με τα προνήπια. Η σημασία των ευρημάτων της έρευνας έγκειται στο γεγονός ότι επιβεβαιώθηκε η συμβολή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος παρέμβασης για την αλλαγή των στάσεων των μαθητών νηπιαγωγείου τυπικής ανάπτυξης, δεδομένο που θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για περαιτέρω έρευνα της καλλιέργειας του ποιοτικού τρόπου συναναστροφής των μαθητών τυπικής ανάπτυξης με τους μαθητές με ειδικές ανάγκες.
The positive attitudes of typically developing students towards students with disabilities are considered to be of major importance for the smooth social inclusion of students with disabilities into the school environment. Negative attitudes and social exclusion are often a result of typically developing students’ lack of knowledge on disabilities. In this context, the present study aims to show the possibility to change the attitudes of kindergarten students with typical development towards their peers with disabilities. The change of attitudes was attempted with the implementation of the Special Friends educational intervention program with the use of three components (books, puppet shows and educational short film screenings). The survey was conducted in three kindergarten classes in Thessaloniki. The "measurement" of attitudes before and after the implementation of the program, was made using the Primary Student Survey of Handicapped Persons (PSSHP) and Acceptance Scale for Kindergarten- Revised (ASK-R) tools. The results of the "measurement" of the attitudes were analyzed statistically. The most important of these are the highlighting of a) the effectiveness of the intervention program in the change of attitudes, b) the negative attitude before the intervention and the positive attitude after its completion, c) the more positive attitude of girls in comparison to boys’, d) the more positive attitude of children aged four to five compared to children aged five to six. The research findings’ significance lies in the fact that the contribution of an intervention program to change the attitudes of kindergarten students of typical development was confirmed, which could be the basis for a further research on the development of quality relationship between typically developing students and their classmates with disabilities.
Keywords: Παρέμβαση
Στάσεις
Τυπική Ανάπτυξη
Ειδικές Ανάγκες
Νηπιαγωγείο
Intervention
Attitudes
Typical development
Disabilities
Kindergarten
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2018
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChatziathanasiouMyrtoMsc2018.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.